Ik? Nee hoor, ik wist van niets.

Ik? Nee hoor, ik wist van niets.

Geen fraude, geen onoorbare druk, geen trucs, geen diplomadevaluatie, nee hoor, eigenlijk is er niets aan de hand en het bestuur, waarvan ik de voorzitter ben, wist van niets. Maar we zullen dit verder uitzoeken tot op de bodem en de schuldigen zullen gestraft worden. Tot hier in het kort de reactie van Geert Dales, bestuursvoorzitter van hogeschool InHolland op het rapport van Gerd Leers die het weggeven van diploma’s bij de opleiding MEM, Media en entertainement management, what’s in a name, heeft onderzocht.

Het begint een beetje op te vallen. Het laatste gevalletje in het onderwijs wat het nieuws en de nieuwsrubrieken haalde was het incasseren van lesgeld zonder dat er verder iets tegenoverstond door een ROC in Amsterdam. Geen lessen, geen docenten, geen lokalen en op het moment dat de leerlingen begonnen te sputteren en les eisten kwam een oud politiecommissaris en nu voorzitter van de raad van bestuur van dat ROC-tje op de kwelbuis beweren dat hij het niet op zijn netvlies had. Voor de uitgevallen lessen moest men zich maar wenden tot een ander en hij wist eigenlijk niet wat er aan de hand was.

En nu Geert Dales, ex- metrowethouder van Amsterdam, Ex- burgemeester van Leeuwarden en nu Voorzitter van de raad van bestuur van dat niet-frauderend schooltje en goed voor ongeveer 160.000 euro per jaar, te verhogen met bonussen ( aantal diploma’s?), auto met chauffeur en de plezierreisjes naar de dependance van In Holland te Paramaribo Suriname.
Ook deze voorzitter van de raad van Bestuur van een hogeschool weet van niets. Deze man mankeert dus duidelijk niets aan zijn ogen maar heeft last van verweekte hersenen wat resulteert in selectieve amnesie. Zo stilaan ga je denken, wat weten die bestuursvoorzitters nou eigenlijk wel. Hij heeft geen idee over het aantal studenten met een snel diploma, wist niet dat die opleiding bestond en nog beter hij wist niet eens dat al die weggeven diploma’s minimaal twee en een half miljoen hebben opgebracht. Als ik docent was in die instelling zou ik echt bang gaan worden, een voorzitter van het bestuur die niet op de centjes let. Steeds maar beweert dat alles in orde is, maar niet weet wat er in zijn schooltje gebeurt en als er stront aan de knikker is een vriendje ex- burgemeester smeekt om een positief rapportje te schrijven met hier en daar een snijdende opmerking want anders valt het op. Blijkbaar komen de bestuurders er mee weg.

De stuwmeerstudenten, want zo heten de studenten die dank zij een verslagje van vijf kantjes het diploma verwierven, hebben volgens G. Leers een diploma van dezelfde waarde als die andere studenten die er veel en lang voor gewerkt en gestudeerd hebben. Niets aan het handje. Alleen moet de school eens kijken of de criteria niet wat duidelijker kunnen, en het geheel een beetje transparanter, voor de rest is alles prima in orde.

Buiten het geheugenverlies van de voorzitter van de raad van bestuur, het hip hoi onderzoekje en het ‘wij zien dit als een vrijspraak’ blijven er nog een aantal vragen en opmerkingen over. Schijnbaar bestaat dit traject al jaren, dus het gaat over méér, véél meer dan de genoemde tweehonderd vijftig studenten. Kan dat onderzocht worden? Hoe kan het dat het snelle traject al jaren bestaat en zowel de inspectie als andere controle instanties hierop niet gereageerd hebben? Maar vooral, wat mij in het verkeerde keelgat is geschoten is de uitspraak van Dales dat er geen enkele, maar dan ook geen enkele docent, ook maar één cent heeft gekregen voor zijn inspanningen wat betreft het gemakkelijke diploma. Hiermee insinueert Dales dat een aantal docenten van hogeschool In Holland wel omkoopbaar zijn. Als je als student maar wat schuift dan zorgt de docent voor een diploma. Dit nog maar te durven insinueren is een regelrechte schande en laat zien hoe onbetrouwbaar deze bestuurder is.

Blijft de vraag, wat Gerd Leers nu eigenlijk onderzocht heeft? Of de docenten mogelijk hun zakken hebben gevuld? Of heeft hij onderzocht of de hogeschool op een niet al te eerlijke manier en over de ruggen van de studenten en docenten de kas heeft gespekt. Het antwoord zal van de inspectie moeten komen, hoopt Bijsterveld.

J. Jeronimoon

26 Reacties

  1. Bewijs
    Al die affaires in MBO en HBO bewijzen maar één ding: landelijke examens zijn dringend en dringend nodig.

    Houding (onderdeel van ‘competentie’) hoeft niet getoetst te worden: dat blijft altijd een kwestie van smaak, nog afgezien van de vraag of onderwijs in staat is een houding (ligt dicht tegen karakter aan) aan te leren.

    • @ Hinke
      Wat dacht je van deze competentie.

      “Alle deelnemers worden in staat gesteld om de aanvullende kwalificatie “Euregiocompetentie” te behalen en zijn daarmee ook beter voorbereid op de veel grotere arbeidsmarkt van de Euregio Maas Rijn.”

      Zo van het internet, van een ROC uit het zuiden des lands, dat zijn leerlingen verplicht een laptop aan te schaffen met daarop verplicht een aantal toeters en bellen.
      Wat de competentie “euregio” inhoudt, geen idee, hoe het getoetst wordt? Geen Idee. Wat de deelnemer kent en kan als hij de competentie behaald? Is niet vermeld. Maar het staat toch mooi, zo een zin. Wie wil dat nou niet kunnen zeggen “Nee hoor, Duits kan ik niet, ja twee woorden Yes en No, Frans kan ik ook niet, maar ik heb wel de competentie Euregio.”

      En het is een waar woord Hinke, laat de inspectie ook maar eens langs gaan in het MBO. Daar worden op grote schaal diploma’s weg gegeven.

      • Euregiocompetentie
        Jesse,

        Op de website van het betreffende ROC:

        • De aanvullende kwalificatie “Euregiocompetentie” is erkend door werkgevers, arbeidsbureaus, kamers van koophandel, opleidingsinstituten en instellingen die te maken hebben met de arbeidsmarkt binnen de EMR.

        Je vindt dus dat het betreffende ROC onjuiste informatie geeft?

        Of is het misschien zo dat je vindt dat de genoemde instellingen maar beter kunnen worden opgeheven?

        Je schrijft dat je het gewoon niet hebt uitgezocht wat “Euregiocompetentie” precies inhoudt. Geeft dat jou het recht om dan maar te roepen dat het wel weer grote flauwekul zal zijn?

        Niet alles wat een ‘competentie’ wordt genoemd, is dan ook meteen onzin.

        Er zijn studenten aan dit ROC, die je hier en passant kleineert (zij zijn zo gek om hier een Euregiocompetentie te willen verwerven). Wat raad je ze aan, lid van BON te worden?

        • Competentieflauwekul
          Ik zou niet weten wat ik moet uitzoeken omtrent de Euregioflauwekul.

          Natuurlijk raad ik iedereen aan om lid te worden van BON.

          Trouwens alles wat competentie genoemd wordt in het MBO is klinklare onzin, maar dat kan jij niet weten beste Ben, om het simpele feit dat je niet weet wat er zich op de werkvloer afspeelt.

        • Goedkoop Ben
          Je laatste opmerking vind ik goedkoop. Natuurlijk kleineert Jeronimoon geen enkele student. Een student mag van de onderwijsinstelling verwachten zinvol onderwijs aan te bieden en zou daar op moeten kunnen vertrouwen. Als de instelling dat wellicht niet doet, en als de politiek het laat voortbestaan dat er honderden onduidelijke studies en duizenden nietszeggende competenties in veelkleurendruk worden gepresenteerd, dan kun je de student niet kwalijk nemen dat hij daaruit onmogelijk een zinvolle keuze kan maken.

          Op die manier geredeneerd is de patient schuldig aan de medische misser van zijn arts.

          • Ik studeer daar
            2010,

            … en lees hoe Jesse Jeronimoon mijn opleiding wegzet. Hoe denk je dat dat voelt? Iemand die gewoon zegt niet te weten wat de opleiding inhoudt, en desondanks beweert dat het de grootst mogelijke onzin moet zijn.

            Bon wast de handen in onschuld. “Bovenstaand bericht is van een sitebezoeker en weerspiegelt niet automatisch de standpunten van Bon”.

            Leg de analogie met de medische misser van jouw arts nog even uit, wil je.

          • Waar en wat studeer je Ben?
            Waar en wat studeer je Ben? Dit is mij niet duidelijk, in de voorgaande post worden verschillende opleidingen genoemd.

          • “Met het Euregiocertificaat ben je bevoegd gevonden om ..’
            ….in het buitenland een baan te zoeken”.

            sabrintje1986netherlands.spaces.live.com/blog/cns!6687343A473B2AC2!947.entry .

            “Heb k uiteindelijk me Euregiocertificaat gehaald!!!, nou wat we dr voor hebben moeten doen?!! n hele zware stage in het buitenland, een presentatie in het duits, een sollicitatie brief + cv in de Duitse normen, + toetsvragen maken over de Duitse werk cultuur.

            En wat wil dat nu zeggen?
            Nou met het Euregiocertificaat ben je bevoegd gevonden om in het buitenland een baan te zoeken”.

          • euregio???
            Zou de Poolse schilder die hier tegen geringe kosten komt schilderen, over zo’n Euregiocertificaat beschikken?
            Of beschikt hij vooral over een schilder-bekwaamheid?
            En zou dat laatste niet de reden zijn dat hij mag komen schilderen, naast het feit dat hij geen hoog loon vraagt, aangezien zijn loon nog niet is belast door de horden die allerlei theoretische ‘competenties’ hebben bedacht voor aankomende schilders, op kosten van de belastingbetaler.
            De belastinbetaler ontvangt liever een bekwaam schilder dan een babbelaar met een ‘competentie’ Euregio.
            DAT is de werkelijkheid.

          • het voelt rot
            Misschien kan de heer Wilbrink ook meevoelen met de degelijke ouderwetse cijfergevende leerkracht die voortdurend door hem van kritiek wordt voorzien?
            Want als Jeronimoon spreekt over een ROC en de heer Wilbrink voelt zich al gekwetst louter omdat ook hij er studeert, mag ik vermoeden dat hij goed kan meeleven met al die schoolmeesters die door zijn voortdurende kritiek bijna in gewetensnood terecht schijnen te moeten komen.

          • Verhaaltjes
            Uit het Trouw-verhaal van vandaag:

            “[…] de 11-jarige Ewan rekent vlot 883 keer 91 uit, een som voor de superrekenaars in de klas. Hij vindt het cijferen prettig. „Makkelijker dan de verhaaltjessommen van de Cito”, zegt hij. „Daar moet je eerst de som nog uithalen.”

            Behoeft geen toelichting ……

          • Nu de andere scholen nog.
            In mijn tijd konden de meeste leerlingen in groep 7 zo’n sommetje binnen een minuut oplossen. Ik herinner me nog als de dag van gisteren dat ik dagelijks een A4-tje kreeg voorgeschoteld en dat we een half uur lang, of iets dergelijks, sommen moesten maken. Linksboven stonden de belachelijk gemakkelijke sommen, rechtsonder en op de andere zijde stonden de moeilijke sommen. Af en toe haalde ik een achtje, meestal een negen en iets minder vaak een tien. Dit ondanks een ontwikkelingsachterstand van minstens 4 jaar (autisme, nooit blijven zitten).
            Ja, oefenen werkt. Helaas had ik dan op de CITO-toets wel het probleem dat ik dat type ´sommetjes` niet was gewend waardoor ik alsnog op de mavo moest beginnen (in deze tijd zou ik havo-advies hebben gekregen gezien mijn CITO-score in verhouding tot de rest van de klas).

            Ik zou willen dat witte scholen dit ook deden. Ook zij zouden al die onzin achterwege kunnen laten: kinderpostzegelactie, juffendag, schoolontbijt, voorleesontbijt,kringgesprek, suikerfeest, kanjertraining, kinderboekenweekactie, wekelijkse nieuwsbrief (geleuter van schoolhoofd over zijn politieke voorkeur en hoe hij de wereld ziet), pestproject, NS agressieproject, veiligverkeeracties, sponsorloop, schoolgruiten, obesitasproject, slavernijproject etc.
            Met dank aan een anonieme reageerder op de website van Trouw.
            Die witte scholen zouden ook het tekenen, musiceren en knutselen buiten schooltijd kunnen organiseren in ruil voor een bijdrage van de ouders, ouders kunnen dan zelf kiezen ofdat zij dit zelf voor hun kinderen regelen, voor zo ver zij dat nodig vinden, of dat zij dit aan de school overlaten. Sportles is voor mij heilig omwille van de motorische ontwikkeling (dat MOET echt op jonge leeftijd) en de gezondheid, de rest kunnen de ouders en hun kinderen prima zelf uitzoeken.

          • Het Mozaiek
            Moby,

            Uit dit artikel in Trouw komt een uitstekend presterende basisschool naar voren. Als ik de tekst goed lees dan is er in de verste verte geen schriftgeleerde te bekennen (reken je mij tot die groep?), maar wel toegeven van eigen falen bij de instroom van leerlingen uit achterstandsituaties, waarop de school zelf heeft gereageerd door een stevige didactiek te gaan hanteren.

            Marten Hoffmann citeert hierboven een passage die een verkeerde indruk kan wekken: het gaat er nu juist om dat de school erin slaagt de leerlingen te brengen tot uitstekende prestaties op de Citotoets, dus inclusief de redactiesommen van het type dat in dit forum meermalen in detail is geanalyseerd. De school doet dat door beginnend bij groep 1 de leerlingen stevig aan het werk te zetten, niet door kort voor de afname van de Citotoets een Citotoetstraining te geven. Uitstekend, graag veel meer voorbeelden van scholen die zichzelf hervinden.

          • Het zichzelf hervinden van scholen
            zal niet lukken, door de leerlingen in groep 1 stevig aan het werk te zetten. Die zouden nog lekker moeten spelen, uit boom(pjes) vallen, torens van blokken bouwen en hun snotneusje (laten) afvegen.
            Het hervinden van scholen zal ook zeker niet lukken via zelfgenoegzame uitwisselingen van meningen en door het elkaar verbale schouderklopjes geven.
            Zo van, wij met z’n vijven tegen die domme buitenwereld.
            Als binnenstromende leerlingen uit achterstandsituaties problemen opleveren, helpt ’n stevige didactiek niet.
            Dan helpt alleen ’n “speciale” aanpak. Dat heet (goed) speciaal onderwijs. Daar ’t “rijke” Nederland daarin wenst te bezuinigen, is de tragiek van de komende jaren helaas voor de mensen van de werkvloer te voorspellen.
            Nu moeten alleen de “hogere echelons” dat nog in de gaten krijgen.

          • Gewoon goed onderwijs
            Eerder al hebben een aantal mensen hier hun opvatting geuit dat met het onderwijs zoals dat vroeger werd gegeven veel meer leerlingen in het gewone onderwijs mee zouden kunnen. Bewijst deze school niet in de praktijk dat dit inderdaad het geval is?
            Ik kan alleen maar hopen dat meer scholen dit voorbeeld volgen. Wellicht kan jij jouw school overtuigen om daar eens een kijkje te komen nemen, natuurlijk zonder de lessen daar te verstoren. 😉

          • Beste Bart.
            Ik ken 25 basisscholen in ’n grote stad, vanuit de binnenkant. Die mensen die met droge ogen beweren dat ’t onderwijs van de jaren 50 (?) de problemen zou oplossen, kakelen vanuit de buitenkant. Ze hebben geen benul van wat er zich in werkelijkheid binnen ’t basisonderwijs aan het afspelen is. Helaas zal die werkelijkheid de zalvende theorie vanaf de zijlijn, de komende tijd meer en meer inhalen.
            Schoenmaker blijf bij je leest, lijkt me in deze ’n zeer toepasselijke uitspraak.

          • De Mozaiek is hier een
            De Mozaiek is hier een spreekwoordelijke collega-schoenmaker die dezelfde soort problemen had en blijkbaar erin is geslaagd om haar problemen op te lossen.
            Daar kunnen andere schoenmakers toch alleen maar wijzer van worden?

          • andere focus
            Dat een school zich ‘herpakt’ is niet waar het om gaat; dat is psychologentaal.
            Het gaat erom dat de school laat zien dat een beproefd model (klassikaal onderwijs, structuur, veel oefenen, serieuze overhoringen, kennis centraal, cijfers geven) dus inderdaad goede resultaten oplevert.
            Maar dat, sinds de vernieuwers voet tussen de deur kregen, dit allemaal in de verdachtenbank werd gezet (ik heb het allemaal bewust meegemaakt), en dat nieuwe zaken belangrijker werden gevonden: creativiteit, zelfexpressie, ontdekkend leren, werken op ‘eigen niveau’ binnen een jaargroep, WSNS, zelfstandig werken, adaptief en het Nieuwe Leren b.v.
            ‘We’ hoeven helemaal niet te wachten op meer voorbeelden, want ‘we’ weten uit ervaring dat het beproefde concept betere resultaten gaf (ik heb ooit met een klas een CITO-score behaald met driemaal percentiel 99, voor taal, rekenen en wereldorientatie).
            Lange tijd was dit pleiten voor degelijk klassikaal onderwijs (dat op dit forum al jaren gebeurt) aan dovemansoren gericht. Gezien de reacties in Trouw schijnen meer mensen intussen hun buik vol te hebben van veel van die vernieuwingen.

          • Richting
            Ik breng bepaalde zaken mogelijk anders onder woorden dan door andere actieve deelnemers aan dit forum gebeurt, maar dat betekent op zich nog niet dat de richting van de kritische analyses anders is, of haaks zou staan op de Bon-kernpunten.

        • www.leeuwenborgh.nl/de
          www.leeuwenborgh.nl/default.aspx?id=119
          Citaat
          • taalcompetentie
          • interculturele competentie
          • informatiecompetentie
          • beroepspraktijkvorming (stage).

          De deelnemers verwerven een grotere taalvaardigheid van het Duits of Frans (slechts een andere taal is voor de extra kwalificatie noodzakelijk) en komen in aanraking met interculturele verschillen tussen onze levenswijze en die van onze buren. Binnen de informatiecompetentie leert de deelnemer hoe hij/zij informatie over arbeidsmarktaangelegenheden in het andere taalgebied weet te hanteren: weet bv. hoe informatie over het belastingstelsel, het zorgstelsel etc. opgezocht en gebruikt moeten worden.

          Omdat het in economisch opzicht van uitermate groot belang is dat de bedrijven werknemers vinden die opgeleid zijn in een internationale context en die in hun vak met Duitstalige en/of Franstalige collega’s kunnen communiceren, heeft het Ministerie van Economische zaken Leeuwenborgh mede in de gelegenheid gesteld om zoveel mogelijk deelnemers deze extra kwalificatie te laten behalen.
          /Citaat

          Het ministerie van Economische zaken geeft dus subsidie aan deze MBO-school voor dit project. Drie van de eerste vier competenties heb je met een ouderwets mavo-diploma ook. Geef mij maar gewoon goed onderwijs. 😉

          Jesse kleneert toch helemaal niet die MBO-ers? Het zijn niet de MBO-ers die hiervoor kiezen, wanneer het je wordt aangeboden op zo’n school dan maak je daar natuurlijk gebruik van (concurrentie) maar ofdat het de meest zinvolle wijze is om geld te besteden en ofdat er nu concreet kennis en inzicht getoetst worden…?

          • Vandaag op de radio
            Nederland 1 een gesprek met een Prof. ( de naam is mij ontschoten) omtrent kennis van vreemde talen bij MBO ers en HBO ers. Het kwam er op neer dat de deelnemers en de scholen de kennis van de vreemde talen Engels, Frans en Duits enorm overschatten. Ook hij gaf als voorbeeld het hilarische boekje “I Always get my sin” uitspraken van CEO’s, ambassadeurs enz… Jullie kennen ze wel uitspraken in de zin van.
            “Do you fuck horses”
            “Pardon”
            “Yes Paarden”

          • gesubsidieerd nihilisme
            Prima reactie Bart. De holheid van woorden staat er weer in al z’n naaktheid bij die ‘compententies’.
            Een keer op vakantie gaan, en je hebt de ‘competentie’ ‘in aanraking komen met interculturele verschillen’ behaald, mits je bereid bent die vakantie-ervaringen met een enorme hoeveelheid blablabla te larderen. Wat je misschien oom de ‘competentie’ communicatieve vaardigheden kan opleveren: hoe gladder de tong, hoe meer kans er is op deze ‘competentie’.
            Ik heb veel onzin gezien in het onderwijs, maar die ‘competenties’ slaan echt alles.
            Wat een ongelooflijke hoeveelheid lucht en volstrekte leegte bij elkaar.

            Voor de rest hoeft de leerling slechts aan te geven hoe hij/zij in staat is in het zoekprogramma ‘google’ de juiste zoekwoorden in te voeren. Google doet gewoon de rest.
            Weg met die kretologie van de competenties! Duur belastinggeld moet effectiever worden besteed, en wel aan echte en meetbare kennis.

          • Wat staat hier eigenlijk?
            “Binnen de informatiecompetentie leert de deelnemer hoe hij/zij informatie over arbeidsmarktaangelegenheden in het andere taalgebied weet te hanteren”

            Wel een hele berg geneste onderwijskundige woorden. Als ik van binnen naar buiten probeer te parsen, dan is het kernwoord “hanteren”. Alleen gaat het niet om “kunnen hanteren”, maar “weten te hanteren”. Wat zou men daarmee nu precies bedoelen, als ik een hamer weet te hanteren, kan ik dan timmeren of kan ik dan vertellen hoe je een hamer moet gebruiken?

            Weer een niveautje omhoog: wat weet men te hanteren? Kennelijk weet men informatie over arbeidsmarktaangelegenheden te hanteren. Informatie hanteren, daar weet ik wel iets van. Ze zullen informatieanalyse bedoelen, het analyseren en ordenen van informatie met als doel om het (in een database) op te slaan. En dat (weer een niveautje hoger) wordt dan geleerd, er wordt geleerd hoe ze iets weten te gebruiken. Leren hoe men iets weet. In groepjes? Kees, hoe weet jij dat nou? En Kees antwoordt dat hij dat geleerd heeft in het project gisteren, van de coach. Gelukkig, ik begrijp het. Controle: wat staat er op het hoogste niveau? Inderdaad: vanuit de informatiecompetentie. Het blijkt dus inderdaad te gaan over het opleiden van leraren die informatieanalisten die domeinkennis over de euroregio gaan leren hanteren (ordenen en analyseren) opleiden. Het gaat dus eigenlijk om een lerarenopleiding voor een heel specifieke groep leraren.

            Ik begrijp nu ook dat mensen die dergelijke dunnepoepteksten uitscheiden iets tegen uitleggen hebben. Ze kunnen het niet! Ze hebben geen flauw idee hoe je een begrijpelijke Nederlandse zin op papier krijgt.

            Als ik zulke woordenbrei onder ogen krijg, dan stel ik bij mezelf altijd de vraag: “wat wil hij nu eigenlijk zeggen?” In dit geval: wil de auteur waarschijnlijk opmerken dat de leerlingen het een en ander moeten leren over de arbeidsmarkt in de andere taalgebieden. Ik zou zeggen: zeg dat dan! Ze moeten het een en ander over de arbeidsmarkt in de andere taalgebieden leren. Ik geef toe, nog wat vaag (“het een en ander”), maar verder toch een stuk begrijpelijker dan de lulkoekbingozinnen van het ROC.

          • Misschien eens een kijkje bij de buren nemen?
            Vergelijk dat eens met hoe helder de eindtermen voor het Vlaamse onderwijs zijn geformuleerd: www.ond.vlaanderen.be/dvo/secundair/index.htm
            Voor o.a. Hinke: bepaalde TSO-opleidingen zijn heel aardig te vergelijken met de Nederlandse MBO-opleidingen.

            Overigens zijn ze (politici, onderwijsvernieuwers) ook in Vlaanderen aardig bezig om het onderwijs af te breken maar dat wisten jullie al. Voorlopig ligt de lat bij veel universitaire opleidingen in ieder geval nog hoog.

Reacties zijn gesloten.