HAVO pas op je tellen!

Groot artikel in het Onderwijsblad van 18 september: HAVO is geen VWO light.

Sjoerd Slagter ligt alweer in een hinderlaag.
– HAVO leidt op voor het competentiegerichte HBO dus……….!
– Een HAVO-leerling is een heel andere mensensoort dat een VWO-er dus…….
– Een HAVO-leerling spant zich alleen in als hij weet wat hij ervoor terugkrijgt dus……

Een artikel dat bol staat van de generaliserende en naar mijn idee discriminerende opvattingen over Havisten. Het belangrijkste doel is het HAVO te verslechteren (o sorry: vernieuwen)

18 Reacties

  1. – HAVO leidt op voor het
    – HAVO leidt op voor het competentiegerichte HBO dus……….!
    – Een HAVO-leerling is een heel andere mensensoort dat een VWO-er dus…….

    Wil iemand Sjoerd slachter (bewust verkeerd gespeld) er eens op wijzen dat de andere mensensoort via het competentiegerichte HBO de universiteit binnenkomt?
    Natuurlijk zijn die generalisaties fout (het is niet mijn ervaring dat de havist zo’n ander karakter heeft dan de VWO-er en ik kan het weten) maar S. S. moet zich er bewust van zijn dat alle veranderingen die plaatsvinden op de havo en het HBO invloed hebben op het VWO en de universitaire opleidingen. Competentiegericht onderwijs is een goed concept voor de Designacademy en andere kunstacademies, niet voor universitaire studies en niet voor het theoretische deel van HBO-opleidingen.

  2. Maar niet naar de andere kant doorschieten!
    Sjoerd is natuurlijk helemaal niet te vertrouwen maar we moeten wel oppassen voor een reactie in de vorm van: Het VWO is hetzelfde als de HAVO maar dan een jaartje langer.
    Seger Weehuizen

    • VWO is hetzelfde als de HAVO
      Havisten bashen is altijd leuk, althans dat vindt Sjoerd…

      In mijn tijd, de jaren ’80, bestond het verschil tussen HAVO en VWO voor het vak handelswetenschappen (en recht) respectievelijk economie II uit slechts vier hoofdstukken (B-E in balans van J.C. Hogenbirk), inderdaad VWO was/is hetzelfde als de HAVO op een paar hoofdstukken na en ik spreek uit ervaring (deed HAVO en VWO).

      M.a.w het bedrijfseconomisch curriculum in die tijd werd door een havist in vijf jaar afgerond en door een vwo’er in zes jaar, ergo bijna dezelfde hoeveelheid in kortere tijd, wat is nu moeilijker?

      In het huidige vak Management & Organisatie komt het vak boekhouden helemaal niet meer voor, misschien kunnen/mogen we stellen dat de oude HAVO (tot 1998) in vergelijking met het nieuwe VWO een wereld van verschil is qua moeilijkheid…

      • Niveau van VWO én HAVO moet omhoog.
        Naar ik meen is het bij het tweede-kans-onderwijs zo dat een leerling die een VWO-diploma wil halen eerst HAVO-eindexamen doet en vervolgens MAVO-eindexamen en pas daarna VWO-examen. Beter kan niet gedemonstreerd worden dat de verschillen tussen deze 3 schooltypen momenteel vooral in de hoeveelheid leerstof ligt en niet in diepgang of abtractieniveau. Het zou fijn zijn als daar een einde aan zou kunnen worden gemaakt. Niet door de HAVO te verslagteren (af te slachten) maar door het niveau van het VWO flink omhoog te brengen. Het HAVO moet weer terug naar het niveau dat het bij zijn ontstaan had.
        Seger Weehuizen

        • MAVO – HAVO – VWO
          Het is aannemelijk dat het niveau van de havo van nu lager ligt dan de mulo van vroeger. Maar dat het niveau van de havo gezakt is tot onder dat van de mavo is wat overdreven. Het niveau van mavo c.q. vmbo-t is immers minstens zo sterk gedaald.
          De volgorde is nog altijd mavo – havo – vwo.

          Dat bij het vavo (de officiële naam voor dit tweede-kans-onderwijs) soms gestapeld moet worden komt doordat het vavo alleen uit bovenbouw bestaat. Voor de meeste leerlingen is dat stapelen overigens niet nodig: degenen bijvoorbeeld in het vavo een havo-diploma trachten te behalen, zijn vaak eerder gestrand in klas 4 of 5 van de havo.

          Het verschil tussen mavo, havo en vwo is overigens geen kwestie van of-of maar en-en: zowel hoeveelheid leerstof als diepgang en abstractieniveau.

          • ===
            Voor de meeste

            ===
            Voor de meeste leerlingen is dat stapelen overigens niet nodig: degenen bijvoorbeeld in het vavo een havo-diploma trachten te behalen, zijn vaak eerder gestrand in klas 4 of 5 van de havo.
            ===

            Vaak wel maar daar kan je de school niet op afstemmen aangezien er ook leerlingen zijn die vers van de mavo of de havo komen en om de een of andere reden voor de VAVO kiezen. Één reden hiervoor is wanneer je al wat ouder bent (bijvoorbeeld leerlingen die door ziekte 1 of 2 jaar achterstand hebben opgelopen), ofdat er andere redenen zijn kan geschiedenisleraar wel vertellen.

            Wat betreft economie II (zo heette bedrijfseconomie op het VWO), ik heb die vier boeken nog ergens liggen (B-E in balans). Deze boeken zijn onnodig dik doordat de informatiedichtheid veel te laag is. Dat werkt misschien goed voor een MBO-leerling, een echte havist of VWO-er zal beter kunnen studeren wanneer het boek wat meer to the point is. Ik viel in slaap tijdens het lezen.

  3. Denkfout
    Er zitten nogal wat denkfouten bij. Het HAVO leidt helemaal niet op voor het HBO. Het HAVO-diploma geeft toelating tot het HBO, maar dat is wel een verschil.

    HAVO geeft uitbreiding aan de algemene kennisbasis van leerlingen. De bedoeling is dat dit meer en moeilijker is dan MAVO en minder en makkelijker dan het VWO.

    Bovendien doen ze alsof de beperkte inspanningsbereidheid van de Havist een natuurlijk (bijna biologisch) gegeven is. Behalve dat betwijfel ik of Havisten inderdaad een meer berekenende leerhouding hebben dan andere middelbare scholieren. Ik geloof er niks van.

    Het engste vind ik dat ik voor enkele jaren vooral hoorde dat VMBO-ers zo’n andere mensensoort waren dan de anderen. Is het inmiddels nu overal gangbaar???

    • Mavisten waren in mijn tijd
      Mavisten waren in mijn tijd beduidend minder gemotiveerd dan havisten en VWO-ers.
      De vraag is dan nog wat de verklaring hiervoor is:
      – Minder slim dus meer weerstand tegen het schoolse leren?
      – Minder gemotiveerd doordat ze reeds op de mavo zijn beland i.p.v. op de havo of het VWO

      Dit laatste was bij mij een factor. Ik baalde ervan dat ik op de mavo moest beginnen en ik zat daar nog 4 jaar vast terwijl al was gebleken dat ik gemakkelijk op de havo had kunnen starten aangezien de mavo niet samenwerkte met de enige school in die gemeente die havo- en VWO-onderwijs gaf. Bedenk dat ik een ontwikkelingsachterstand van vier jaar had en dat ik hierdoor met een VWO-intelligentie naar de mavo moest wat niet echt leuk is (in mijn tijd ging nog meer dan 60% naar de mavo of het VBO).
      De jongens en meisjes die naar die andere school gingen hadden nog een veel mooier gebouw ook met allerlei interessante posters, stenen enz. wat voor mij de tweedeling onderstreepte. Zo keek ik er als 11-jarige naar.

      • mavisten
        In mijn jonge jaren waren er nog geen mavisten. Er was de Mulo, waar voor het merendeel serieuze jongelingen les volgden; lessen gegeven door kundige leerkrachten die op de kweekschool een prima opleiding hadden gevolgd. Helaas hadden veel Mulo-leerlingen inderdaad meer in hun mars. Veel ouders vonden het niet nodig, of hadden schroom om hun kinderen naar de HBS of het Gymnasium, met de jongelui uit de betere kringen, te sturen.
        De vroeger Mulo sla ik hoger aan dan de huidige Havo.

        • Was het vroeger beter (hoger)?
          Die schroom was er vooral als het meisjes betrof. Mijn moeder mocht van haar vader ook niet hoger mikken dan MULO. Maar dank-zij die MULO was ze wel in staat om Franse, Duitse en Engelse romans in de oorspronkelijke taal te lezen. Hoe zit dat met de huidige MAVO-leerlingen?
          Seger Weehuizen

          • vroeger beter?
            Als je nog oude mulo-examens mocht bezitten,leg die dan maar eens voor in een huidige Havo-eindexamenklas. Doe hetzelfde met de centrale Mavo-examens vanaf 1970. Pas dezelfde norm toe als destijds. Voor de vreemde talen was de helft fout toen een 4 of minder. Tegenwoordig is dat rond de 6, met het woordenboek erbij nog wel. Schoolexamens die het eindcijfer weer voldoende maken werden destijds niet afgenomen.

        • MULO versus HAVO
          Maar wat bedoel je met MULO?

          – MULO-A
          – MULO-B
          – MULO met aantekening voor handelskennis

          Wat bedoel je met HAVO?

          – HAVO met pretpakket
          – HAVO na 1998 (studiehuis)
          – HAVO oude stijl
          – HAVO met wiskunde voor 1990
          – HAVO met wiskunde na 1990 (HAWEX, scheiding wiskunde-a, wiskunde-b)

          Kortom, MULO en HAVO is niet te vergelijken…

          • Op de mulo kreeg je toch les
            Op de mulo kreeg je toch les in drie vreemde talen, aangezien je voor elk van die drie vreemde talen 15-20 romans moest lezen (mijn moeder moest er 20 lezen, ik meen gelezen te hebben dat het wettelijk minimum lager lag) mag je er zeker vanuit gaan dat die leerlingen die slaagden een adequate passieve beheersing van al die drie vreemde talen hadden? Ik, als stapelaar die een mavo-, havo- en VWO-diploma bezit, beheers maar 1 vreemde taal echt goed. Voor het VWO moest ik 15 romans lezen voor Nederlands en 10 voor elke vreemde taal. Duits kan ik nog aardig verstaan en in grote lijnen begrijp ik Duitse teksten, mijn Frans is rampzalig slecht aangezien ik Frans moest laten vallen na 2-mavo (tja, niet zo slim eigenlijk maar ik moets twee vakken kiezen en de leraar Frans was een vrij lastige leraar).
            Op de MULO kregen ze nog aparte vakken algebra en meetkunde, wiskunde en natuurkunde waren nog niet versuikerd (geen gaatjes in de hersenen 😉 ).
            Hoeveel geslaagde VWO-ers, met name sinds de verplichte invoering van de tweede fase, beheersen de basale algebraïsche vaardigheden, kennen de goniometrische circel goed en weten hoe je de versnelling kan berekenen wanneer in de formule van de versnelling v of x (of evt. s naargelang de voorkeur van de leraar) als variabele wordt gebruikt i.p.v. t (dat laatste hoefden ze op de mulo waarschijnlijk ook niet te kunnen maar het is een treffend voorbeeld waarom je niet de wiskunde uit de natuurkunde moet proberen te halen)?
            Er valt volgens mij wel iets voor te zeggen dat de mulo beter was dan de havo, zeker wanneer je 3-mulo vergelijkt met 3-havo.
            Een nadeel van de mulo was dat je wel erg veel religievakjes kreeg (bijbelse geschiedenis, lithurgie en uiteraard godsdienst) maar ja, dat moet je in de context van de tijd zien.

          • Mmmmmm, toch andere herinneringen
            Ik heb MULO gedaan; A-met-wiskunde.
            Wat ik me kan herinneren van de drie vreemde talen is dat we een paar niet al te moeilijke boeken moesten lezen en dat we twee gedichten uit ons hoofd moesten kennen. In het mondelinge eindexamen (met alleen externe examinatoren) moesten we in gesprek (in de vreemde taal) over die boeken en je kreeg 1 van de twee gedichten te declameren.
            Het Centraal Schriftelijk eindexamen was een tekstverklaring en een stuk vertaalwerk.

            Maar: herinneringen kunnen misvormd zijn.

          • Je vergelijkt niveau-oud-2 met nieuw-3
            Je vergelijkt de MULO met de HAVO om te bepalen welke beter is. Dat is op zich al verassend en verontrustend want niet de HAVO maar de MAVO was het onderwijstype dat de MULO moest vervangen. De HAVO was de opvolger van de HBS voor zover die niet als voorbereiding op universtitair onderwijs maar op Hoger Beroeps Onderwijs diende.
            Seger Weehuizen

          • Appels en peren…
            Wat is HBS?

            – MMS
            – HBS A
            – HBS B

            Wat is MAVO

            – MAVO driejarig
            – MAVO-C –> toegang tot MBO (MEAO, MTS, MDS, MLS)
            – MAVO-D –> toegang tot HAVO

          • Ik wil dit dus even
            Ik wil dit dus even aanvullen met de opmerking dat veel mavo-scholen de leerling niet de vrijheid gaven om zelf voor het D-niveau et kiezen en dat in theorie ook op het LBO/VBO het D-niveau kon worden gekozen. Op mijn mavo vertelde een leraar in de derde klas ons dat we minstens een 7 gemiddeld moesten halen om op D-niveau examen te mogen doen. Zelf heb ik dat altijd onzin gevonden, de cijfers op het ene niveau zeggen niets over je vermogen om 1 niveau hoger ook te kunnen presteren. Ik weet dit uit ervaring aangezien ik voor alle drie de niveaus diploma’s heb behaald en hierdoor ook aardig cijfers van medeleerlingen, die net als ik stapelden, kon vergelijken met die van andere medeleerlingen en die van mezelf.
            Het wordt nog wat bonter, om vervolgens in 4-havo te mogen instromen werd geëist dat je minimaal 40 punten had behaald op 6 vakken. Gelukkig was dat voor mij geen probleem maar nogmaals, wie zegt dat iemand die 38 punten heeft behaald niet een niveau hoger aankan en onderpresteerde. Zelf deed ik nu niet echt mijn best voor de mavo. Waarom je best doen op het laagste niveau van ons theoretische onderwijs?

            Ik weet overigens niet ofdat je na examen op C-niveau te hebben gedaan nog een jaar 4-mavo mocht volgen in die tijd om alsnog examen op D-niveau te doen. Ik ben in ieder geval blij dat ik die poppenkast achter de rug heb.

          • Ik denk dat het voor
            Ik denk dat het voor iedereen wel duidelijk is dat de mavo (en dus zeker VMBO-T) niet vergeleken kan worden met de MULO.
            Ik ben er niet van overtuigd dat de mavo bedoeld was als opvolger voor de MULO.
            Reden?
            De HBS kon vroeger min of meer gelijk worden gesteld aan het gymnasium. Zo beredeneerd kwamen de mavo en de havo toch in de plaats van de MULO terwijl het atheneum in de plaats kwam van de HBS?

Reacties zijn gesloten.