21 Reacties

  1. Bart Tromp raakte de kern
    Hendrikush,

    Leuk dat je een scherpe kritiek op Jacques Wallage hebt kunnen vinden op de website van de PvdA. Het stuk van Bart Tromp is volledig ter zake. Dat was meestal zo met de analyses van Tromp.

    Ik wil er niets aan afdoen, maar toch wel opmerken dat het soort drammerigheid dat Tromp hier in de persoon van Jacques Wallage aan de kaak stelt, ook wel eigen is aan politici die niet bepaald tot de linkse kerk horen. Ik noem geen voorbeelden. Zolang de ideologische overdrijving niet helemaal over de top is, zorg het voor een levendig debat.

    • droomkoninkje
      Volgens een landelijk dagblad zou Wallage ooit ongeveer gezegd hebben: “Als er straks brede scholengemeenschappen zijn zal de ene ouder niet meer zeggen ‘mijn kind zit op het zus en zo gymnasium waarop de andere ouder wel bedeesd moet antwoorden ‘mijn dochter zit op het huppeldpup VMBO’. Alle ouders kunnen nu zeggen ‘mijn kind zit op het xyz-college”. Dit verhaal maakt duidelijk dat Wallage het onderwijs wil gebruiken om de pijn van de sociale onderscheiden te verlichten. Dat is echter geen doelstelling die bij BON terug te vinden is. In een onderwijsklimaat waarin net een sociale stage is ingevoerd moeten we vrezen dat hij, zodra onderwijs bij de coalitievorming besproken wordt weer zal proberen om zijn dagdromen te laten uitkomen. Seger Weehuizen

      • Hier kots ik van.
        Alle

        Hier kots ik van.
        Alle kinderen moeten dus van hem maar naar een onpersoonlijke, grote, inferieure school, louter voor symboolpolitiek.
        Guess what, Wallage; wanneer je alle schoolniveaus in 1 gebouw stopt, of in 1 onderwijsinstelling, dan noemen mensen niet meer de schoolinstelling maar enkel het niveau.
        Ouders zijn terecht blij wanneer hun kind het gymnasium aankan, daar is helemaal niets mis mee. Net als dat veel ouders trots zijn wanneer hun zoon erg goed kan voetballen of wanneer hij prachtig kan dansen.
        Mensen zjin nu eenmaal niet gelijk, de een kan goed sporten, een ander kan goed leren en weer een ander is in beiden goed. Leer er maar mee te leven.
        Mensen zouden het recht moeten hebben om hun talenten maximaal te ontwikkelen in plaats van afgeremd te worden door die verschrikkelijke PvdA-mentaliteit dat iedereen maar gelijk moet zijn.

  2. Een regressief kabiner op komst.
    Het is griezelig dat de man die nooit heeft willen erkennen dat de door hem ingevoerde basisvorming een misgreep was bezig is een partij aan regeringsmacht te brengen met een ex-minister van onderwijs die eveneens leerlingen van zeer verschillende bekwaamheid langer bij elkaar wil houden om een definitieve schoolkeuze uit te stellen en die popelt om weer als minister van onderwijs aan de slag te gaan. De middenschool in zijn gecamoufleerde vorm van basisvorming was nou net de enige vernieuwling waarvan we dachten dat hij definitief, zij het niet zonder sporen achter te laten, van het strijdtoneel verdwenen was. De vernieuwlers staan op het punt om een grote slag te winnen.
    Seger Weehuizen

    • Nee, dan liever een progressief kabinet
      Ik lees dat je hoopt dat Rutte niet doorgaat met Paars-plus, omdat je zo’n regressief kabinet niet ziet zitten. Dan kan Rutte toch veel beter progressief over rechts gaan!

      Bij rechts geen gebrek aan toptalenten voor OCW, ervaren lieden, aan wie we allemaal dankbare herinneringen hebben vanwege de mijlpalen die zij sloegen:

      – Wim Deetman (HOS-nota, halveren eerstegraads gebied, Wet op de Basisvorming)

      – Nell Ginjaar-Maas (alle ‘derdegraads’ docenten gratis een tweedegraads diploma, onderwijs in het Turks en Marokkaans, Wet op de Basisvorming, voorzitter Stuurgroep Tweede Fase)

      – Loek Hermans (lumpsum, schaalvergroting, FuWaSys)

      – Maria van der Hoeven (wet BIO, globalisering examenprogramma’s, invoering ‘leergebieden’ in plaats van schoolvakken, formeel beunhaasbeleid)

      – Marja van Bijsterveldt (competentiegericht staatsonderwijs, 1040-urennorm, maatschappelijke stage)

      – Mark Rutte zelf (tja)

      En vergeet niet dat in zo’n rechts kabinet de PVV dan hun kanon, de progressieve onderwijswoordvoerder Martin Bosma in stelling kan brengen!

      Kortom, zoals mijn goede oude derdegraads docent Duits altijd zei:
      “Bei Links, da stinkt’s.
      An Rechts ist nichts schlechts”.

      • beste couzijn je vergeet nog
        Jo Ritzen
        van Kemenade
        Ronald Plasterk
        Sharon Dijksma
        Wallage
        T. Netelenbos
        Roel in ’t Veld
        Job Cohen
        karin Adelmund
        Rick van de Ploeg
        Ger Klein

        En wat mijn opa zei waar het naar stonk in een zaal vol socialisten zal ik maar in het midden laten.

        • Dat zijn de verkeerden
          Waarom zou ik die mensen moeten hebben noemen? Ik was toch bezig een progressieve vleugel aan een rechtse coalitie in elkaar te draaien, op basis van gebleken verdienste?

          • Couzijn
            Kwestie van het ‘progressieve’ beeld een beetje te vervolledigen Couzijn, anders hangt het kadertje zo scheef.

          • Tat for tit
            Ik was het scheve kadertje van Malmaison nu net een beetje aan het recht hangen, Jeronimoon. Iets wat jij uiteraard óók van plan was. Maar ik was je nét voor. :^)

        • Dit stinkt inderdaad, je zegt het Jesse
          En dan heb ik het niet over een zaal vol socialisten waar je opa kennelijk ooit eens met een grote boog omheen is gelopen.

          Je mist met je aanvullende lijstje volledig het punt.

          Wat wil je er eigenlijk mee aantonen? Dat de sociaal-democratie zich altijd sterk heeft gemaakt voor onderwijs? Of is het stank voor dank van de Jeronimoons?
          Natuurlijk, de PvdA heeft bij regeringsdeelname altijd hoog ingezet op onderwijs. En die ruimte van andere partijen gekregen. Die andere partijen hadden zeker niet het voorspellend vermogen van de Jeronimoons, want dan zouden ze hebben geweten dat geen enkele PvdA bewindspersoon ooit een voet over de drempel van het departement van onderwijs zou mogen zetten. Dat zou de lucht maar bezoedelen.

          Zonder gekheid, die zaaltjes met socialisten moeten gestonken hebben naar smeulende tabak, zoals ook zaaltjes van andere politieke groeperingen (of denk je dat dure sigaren minder stinken?). Ik ben nu zelf een opa die zijn kleinkinderen kan vertellen dat hij doodziek werd van de stank in de locale zaaltjes met socialisten, en daarom het actieve politieke werk neerlegde. Dat was in de tijd van de compromissen over het roken op vergaderingen: voor de pauze niet, na de pauze wel. Denk niet dat ik daar maar half doodziek van werd.

          Het is al heel lang heel stil in de buurt, het is nog bij dat ene doelpunt gebleven. Ik ga de jongens maar eens aanmoedigen.

          Ben Wilbrink

    • griezelig
      Helemaal griezelig wordt het als je vaststelt dat partijen die op papier zulke goede bedoelingen met het onderwijs hebben (PVV en VVD), als het er op aan komt samen met het CDA stemmen voor het onaantrekkelijk maken van het lerarenvak.
      Feit is dat CDA, VVD en PVV voor het onaantrekkelijk maken stemden en dat de andere partijen het vak aantrekkelijker wilden maken.
      Misschien een goed idee om de komende periode bij te houden welke feiten zich voordoen.
      Klaas Wilms

    • Ik zwalk niet met je mee, Seger!
      Seger,

      Wie denkt het onderwijs zo nodig te moeten verbeteren, doet er goed aan eerst eens de zegeningen te tellen van het onderwijs zoals het nu reilt en zeilt. Zoek de balans. Inventariseer de kwaden, nadelen, kosten, onbedoelde neveneffecten van wat en van wie je maar wilt, maar laat niet na ook de andere zijde te inventariseren. Het risico is immers levensgroot dat je het ene kwaad denkt kwijt te spelen, en er vervolgens twee andere bijgekregen blijkt te hebben. Goed (of moet ik zeggen ‘slecht’) voorbeeld is het hap-snap-wetgevingstraject van Marja van Bijsterveldt met ‘verbeteringen’ van de eindexamens.

      Een ervaring uit de zeventiger jaren die me nog goed bijstaat: vraag studenten wat de onderwijsvorm is waar ze voorkeur aan geven – colleges, werkgroepen, of projectonderwijs – en ja hoor: de voorkeur gaat dan meestal uit naar de onderwijsvorm die ze niet hebben. Het gras in de andere wei is meestal groener.

      Voordat je verder gaat met politici verketteren die nog niet hebben laten zien waar het met deze formatie naartoe gaat: lees eens het palmares (het is vandaag alles sport wat de klok slaat) van de bewindslieden die Couzijn zo welwillend hierboven heeft genoemd.

      Ben Wilbrink.

      • En lees
        voor de gezelligheid dan ook het palmares van de politici die door jeronimoon zo welwillend genoemd zijn. Kwestie van balans en evenwicht.

        • Palmares als save harbour
          Ik had het woord palmares (een plurale tantum?) nooit eerder gelezen of gehoord. Ik kan onmogelijk het lijstje namen met grootse prestaties associëren. Maar ik zoek wel een veilige plaats tegen de dwingelandij van de genoemde kopstukken. Waar kunnen wij ergens ons Palmares bouwen?
          Seger Weehuizen

          • Gemakkelijk beginnen
            met Jo Ritzen. Zomaar uit mijn hoofd (parate kennis dus) Enorme bezuinigingen bij de universiteiten. Na zijn carriere als minister van onderwijs een paar jaar in het buitenland. Teruggekeerd als universiteitsbestuurder maar dan wel met minimaal anderhalf keer Balkenende en een storting van een tonnetje of drie als pensioenvoorziening.

          • Ken uw talen
            Opmerkelijk.
            Het woord palmarès komt uit dezelfde taal als het – mooi bedachte! – woord Malmaison, en het betekent lijst met prestaties of lijst met prijswinnaars.

      • Het groene gras van de politici
        Zou voor (bijna) alle politici niet gelden dat juist het gras dat ze zelf willen inzaaien en dat nog niet gegroeid is straks schitterend groen zal blijken.
        Overigens heb ik dat filmpje van PVV-er Bosma bekeken. Het is werkelijk verbijsterend om te zien wat we hadden kunnen verwachten als die man minister of staatssecretaris van onderwijs was geworden. Het bevestigt weer mijn vooroordeel dat die partij alleen mooie dingen roept, als die maar tegen de standpunten van zittende elites ingaan. Maar verder alleen leegte en voosheid te bieden heeft.
        Ik zag overigens de nieuwe Der Spiegel in de kiosk liggen. Het omslagverhaal gaat over het onderwijssysteem van Duitsland. Dat bestaat niet, iedere deelstaat heeft immers haar eigen systeem en er is naar hartelust geëxperimenteerd. In een tussenkopje werd “geconstateerd” dat elke hervorming een verslechtering bleek te zijn. Dat is natuurlijk erg generaliserend en ik ben bang dat het hele artikel te weinig precies is, maar het lijkt me de moeite waard om daar verdere studie naar te verrichten.

      • Doelgericht
        Ik zwalk niet Ben. Mijn uitgangspunten zijn consequent:
        1. Er wordt onderscheid gemaakt tussen coöperatieve leerwilligen (clw-ers) en stoorders. Coöperatief betekent hier “zich zo gedragen dat de belangen van andere leerwilligen niet onnodig geschaad worden”.
        2. Clw-ers kunnen gesubsidieerd onderwijs volgen voor het behalen van bepaalde daarvoor door de overheid of het vervolgonderwijs gefiatteerde DIPLOMA’S
        3. Als een leerling onderwijs volgt op een niet-gefiatteerde SCHOOL en het beoogde diploma niet haalt kan de verstrekte subsidie van de leerling of zijn ouders worden teruggevorderd.
        4. De diploma-eisen worden door een niet met de onderwijsinrichting verbonden organisatie vastgesteld
        5. Diploma-examens worden door een niet met de onderwijsinrichting verbonden organisatie afgenomen.
        Doel van bovenstaande is om in het gesubsidieerde onderwijs enerzijds het leerproces helemaal vrij te geven maar anderzijds het resultaat vast te leggen en te controleren. Outputcontrole door een onafhankelijke partij is onontbeerlijk als vrijwel alle onderwijsvoorschriften vervallen. Er mag dus door iedereen met allerlei lesvormen vrijelijk geëxperimenteerd worden als de betreffende maar bewezen acceptabele resultaten kan tonen. Het gaat hier om 2 constante uitgangspunten: Een ouderwets eindexamen levert het betrouwbaarste toegangsdiploma voor het vervolg (school/werk) op en iedereen mag in het gesubsidieerd onderwijs voor eigen (financieel) risico experimenteren. Doordat de niveauhandhaving via externe controle plaats vindt zouden volgens mij de beste lesmethoden het na enige tijd winnen. Meervoud want een bepaalde lesmethode hoeft niet voor alle leerlingen de beste te zijn. Meer keuzemogelijkheden voor leerlingen en ouders zou ook een gevolg van mijn uitgangspunten zijn.
        Seger Weehuizen

        • Zwalken
          Seger,

          Ik bedoel niet dat jij zwalkt, maar dat je door alleen op tegenvallers te reageren door je heil elders te zoeken het risico loopt dat je gaat zwalken (alsof de partij waar je dan je heil gaat zoeken, niet in staat zou zijn je nog grotere teleurstellingen te bezorgen). Zoals anderhalf miljoen kiezers in Nederland blijken te doen, ongeveer sinds de val van Srebrenica en het vroegtijdig vertrek uit de politiek dat Wim Kok eraan verbond.

          Dat de PvdA er meestal in geslaagd is om onderwijsposten in het kabinet te bezetten, ligt natuurlijk niet alleen aan de PvdA die dat graag wil, maar ook aan de andere partijen die daar de ruimte voor geven. Ik noem maar wat.

          Inhoudelijk op je post ingaand: Welke politieke partijen zouden jouw 5-uitgangspunten-voorstel willen ondersteunen, denk je? Bijvoorbeeld, ‘stoorders’ dusdanig labelen en wegzetten doet geen enkele partij in een mogelijke paars+ of oranjecoalitie, lijkt me.

          Ben Wilbrink.

  3. Walage en Dijsselbloem
    En dan nog dit. Ik verwacht niet dat de heer Wallage als informateur nu de gehele onderwijsagenda van het komende kabinet gaat bepalen.
    Ik hoop in dat de partijen van Paars Plus, als dat ervan komt, zich de conclusies van het Rapport Dijsselbloem t.a.v. de beleidsontwikkeling en de wetgeving ter harte nemen. Men lijkt nu op een minder dichtgetimmerd regeeraccoord af te stevenen met meer ruimte voor de kamer. Dat is op zich al een tegemoetkoming aan conclusie 15, hoofdstuk 5, pag. 133 en hopelijk geldt dit ook voor bijv. conclusie 16 t.a.v. het draagvlak en zo nog wat meer.
    BON zou daar nog eens op kunnen wijzen en dat geldt ook voor de onderwijsbonden en andere echte vertegenwoordigers van “het veld”
    Dijsselbloem is trouwens ook een vooraanstaande PvdAer.

Reacties zijn gesloten.