Leer gierig

Het kennisplatform van Rinnooy Kan komt met nieuwe vergezichten.
Bonden en Raden gaan de beuk erin gooien. Binnen tien jaar hebben we alle achterstanden ingehaald en zijn we weer doorgestoten naar de topvijf. Voorspellen in de economie is onbegonnen werk maar voorspellen in onderwijs is een fluitje van een cent.

10 Reacties

  1. Ambitieus ……
    De KIA beloftes voor 2015
    De KIA partijen gaan er ook de komende jaren vol tegenaan om de hoge maar noodzakelijke
    ambitie van Nederland te realiseren. Als de hier voorgestelde Kennis en Innovatie Agenda in
    zijn geheel wordt uitgevoerd, kunnen in 2015 de volgende resultaten geboekt worden:
    • PO-raad: in 2015 is het aantal leerlingen dat naar het voortgezet onderwijs gaat met een
    reken- of leesachterstand gehalveerd;
    • VO-raad: in 2015 heeft een meerderheid van de schoolleiders en bestuurders een door de
    sector aanbevolen of gecertificeerde opleiding gevolgd, zodat gewerkt kan worden aan
    professionalisering van docenten;
    • MBO-raad: in het MBO zijn 30 centra voor innovatief vakmanschap operationeel;
    • Onderwijsbonden: 25% van de docenten staat geregistreerd in het lerarenregister;
    • HBO-raad: de hogescholen, die nu als laagdrempelige kennispartners optreden voor
    5.000 partijen in het mkb en de publieke sector, verhogen dit aantal tot 15.000 in 2016;
    • VSNU: 10% van de studenten neemt deel aan een “excellentieprogramma”;
    • NWO, VSNU en KNAW: voor toponderzoek zijn 2700 extra ‘mensjaren’ beschikbaar
    (ongeveer 700 onderzoekers), waarvan de helft voor vrij onderzoek en de andere helft
    voor het oplossen van maatschappelijke uitdagingen en in nationale onderzoeksnetwerken;
    • TNO: 25% vergroting van het bereik richting het MKB, door samen met het bedrijfsleven
    innovatieproeftuinen (field labs) op te zetten;
    • STW: tenminste 10 lopende publiek-privaat (50/50) gefinancierde Partnership-programma’s van tenminste 3 miljoen euro elk;
    • LTO Nederland: 20 procent van de ondernemers in de land- en tuinbouw is aangesloten
    op een kennisnetwerk van onderwijs, onderzoek en ondernemers;
    • Brainport Eindhoven: 8.000 m2 extra incubator ruimte voor startende high tech ondernemingen,
    leidend tot 12 snelle groeiers en een toename van het bruto regionaal product
    met 100 miljoen euro per 2015.

    TEKORT
    Op pag. 38 van het geciteerde rapport constateert de KIA-groep overigens wel een tekort van 5,3 miljard Euro’s aan onderwijsuitgaven …….

  2. Holpraat
    “Een topdocent voor elke onderwijsdeelnemer”

    Eén topdocent en voor de rest van de vakken tobdocenten?
    Een topdocent per leerjaar of per opleiding of per onderwijsloopbaan?
    Wie bepaalt wat een topdocent is en hoe beoordeel je dat?
    Elke onderwijsdeelnemer? Goedwillend en kwaadwillend, dom en slim, ijverig en lui?
    Of wordt er bedoeld dat iedereen q.q. topdocent is?

    • Praat in het algemeen
      Is dat niet één van de grootste problemen binnen het onderwijs? Men denkt werkelijkheden te creëren met woorden in plaats van met daden. Als je maar hard genoeg roept dat we Gaan voor talent, Inzetten op jouw toekomst etc. Het zijn vooral de overbodige PR-afdelingen die daar hun broodwinning in hebben. Het scheppen van realistische verwachtingen en het bieden van eerlijke en volledige voorlichting schijnt daar niet bij te horen.

      Vandaag moest ik voor een leerling die een andere opleiding zocht een paar websites van diverse ROC’s af. De popi-jopi-taal, de blitse foto’s; het is echt walgelijk, vooral als je je realiseert dat dit soort babbels altijd worden geproduceerd zonder de afdelingen die de betreffende opleiding geven te raadplegen.

      Wie zit er nou te wachten op nieuwe collega’s of leerlingen die op de reclamekreten afkomen? Als ze die geloven zijn ze echt binnen de kortste keren weer vertrokken.

  3. qualiteit = quantiteit?
    “Voor de KWALITEIT kijken we in eerste instantie naar de KWALITEIT van de instroom: het aantal instromers in de universitaire lerarenopleiding (ULO) en het
    aantal studenten dat instroomt in de eerstegraads HBO-opleiding. Het doel is om deze met 20% te doen toenemen om zo te compenseren voor de verwachte uitstroom van oudere docenten en de hogere leerlingaantallen in HAVO en VWO”.
    Weet R-Kan het verschil tussen qualiteit en quantiteit? de eerstegraads HBO-opleiding wil hij in elk geval niet afschaffen.
    “Daarnaast kijken we ook naar het niveau en de bijscholing van de huidige docenten. Respectievelijk via de tijd die wordt besteed aan deskundigheidsbevordering in PO, VO en MBO….”.
    In de USA geldt “time is money”. Maar “time generates quality” is een uitvinding van R-Kan. Bijscholing van docenten kost werkelijk tijd én geld (10% naar R_Kan + kosten bijscholing) en het zou er per geval om moeten gaan de baten van bijscholing en 10% minder docentenlesuren goed tegen elkaar af te wegen.
    Opvallend is de gretigheid waarmee de hogescholen hun stenen willen bijdragen.

    Seger Weehuizen

    • Bijscholing
      De huidige, deels academisch in een echt vak geschoolde, docenten hebben hun bekomst van zinloze en onzinnige bijscholing die het pedagogisch/onderwijskundig complex namens bestuurders en politiek over hen heeft uitgestort. Hun opvolgers hebben een lager opleidingsniveau en zijn vakmatig onvoldoende geschoold.
      Dat los je niet op met registers en prietpraat en slijmerij.

      In de draaimolen op de kermis zie je kleuters met een gelukzalig gezicht aan het stuurwiel van miniatuur-autootjes draaien. Onderwijsbestuurders hebben daar ook iets van weg. Met het echte onderwijs heeft het allemaal niet veel te maken.

      • Prachtig beeld
        Prachtig beeld om de draaimolen met de nep-autostuurtjes te vergelijken met onderwijsbeleid.

        • die stuurwieltjes van de bobo’s werken echt
          Het is inderdaad een prachtig beeld, maar een beetje te onschuldig in mijn ogen.
          Al dat vrijblijvend gestuur van de bobo’s heeft helaas alles met onderwijs te maken. Alleen draait men iedere keer, het lijkt welhaast bewust en boosaardig, de verkeerde kant op. Het lijkt op kleine kinderen achter het stuur van de auto van papa, met de sleutel in het contact.

    • Bijscholing in hogescholen is 100% omzet
      Hogescholen verzorgen hun eigen bijscholing. Daarvoor zijn hele afdelingen in het leven geroepen. Meer bijscholing voor de zittende docenten is dus meer omzet en tevens een manier om docenten te sturen. De afdelingen barsten van de onderwijskundigen natuurlijk en zijn niet vakinhoudelijk gebonden. En … scholing kan een docent toch niet weigeren. Weigeren van scholing door docenten is zo iets als een arts die zelf niet maar de dokter gaat.

      Het luistert allemaal erg subtiel

      • Contractonderwijs
        Overigens heb ik de indruk dat de met veel braaktaal (PR) opgetuigde afdelingen ‘contractonderwijs’ van de ROC’s alweer een zachte dood gestorven zijn.
        Al die zogenaamde zakelijke types in hun (mantel)pakken eisen nu elders in de organisatie een leidinggevende functie overigens. Maar lesgeven, dat kunnen (willen) ze niet.

  4. een verdonkermaand aspect
    Wat ik in dit verhaal ook mis is een financiële en morele afweging tussen het faciliteren van goede leerlingen en studenten enerzijds en het binnenboord houden van lastposten anderzijds. Op dit moment ontmoedigt men leerlingen om een universitaire studie te volgen door die steeds duurder te maken en geeft men miljoenen uit voor zielige gevallen. Door hier niets over te zeggen draagt R-Kan in elk geval bij aan een grote turbulentie van politieke partijen.
    Het streven naar speciale courses op de universiteiten voor excellente studenten is op zichzelf natuurlijk goed maar niet als dat gebeurt omdat het niveau van het onderwijs aan gewone studenten daalt. Je geeft daarbij de universiteiten een lyceumstructuur, misschien wel de eerste stap op weg naar de structuur van een scholengemeenschap. Maar wat is er op tegen om dan ook in het VWO te differentiëren? VWEX voor excellente studenten die in die speciale courses willen komen. En om de zelfstandige gymnasia te helpen zijn sowieso veeleisende Athenaea (VWO zonder klassieke talen) gewenst. Dank zij de Groningse route laten sommige Zelfstandige Gymnasia het op het gebied van klassieke talen afweten maar voor de rest stellen ze vaak hogere eisen dan de VWO-HAVO-afdelingen van een scholengemeenschap. Die situatie vraagt om het oprichten van Athenaea voor goede gemotiveerde VWO-leerlingen.
    Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.