visie excellent schoolleiderschap

25-05: Rondetafelgesprek ‘Tekort directeuren po biedt kansen voor excellent schoolleiderschap’
Veel directeuren in het primair onderwijs zijn ouder dan 55 jaar. De komende jaren zullen dan ook veel directeuren met pensioen gaan en kan er een tekort aan directeuren ontstaan. Veel besturen hebben kweekvijvers opgezet en steken tijd in het spotten en opleiden van potentiële directeuren.

Parallel aan de dreigende krapte worden de professionele eisen die aan een directeur in het po gesteld worden, steeds diverser en steviger. Een directeur moet opbrengstgericht kunnen werken, een onderwijskundig leider zijn, ontwikkelingsgericht werken, leiding geven aan een lerende organisatie en kunnen en durven innoveren. Kortom, een excellente schoolleider zijn. De uitstroom van schooldirecteuren biedt kansen om nu te investeren in excellente schoolleiders en gericht te zoeken naar leidinggevend onderwijstalent.

In dit ronde tafelgesprek geven verschillende sprekers hun visie op excellent schoolleiderschap en hoe zij denken dat u het komend tekort aan directeuren als kans kunt gebruiken om kwaliteit van schoolleiderschap verder te verbeteren. U ontwikkelt tijdens dit rondetafelgesprek een duidelijke visie op excellent schoolleiderschap. U weet waarop u moet letten bij de werving en welke eisen u kunt stellen aan de potentiële schoolleider maar ook aan het opleidingsinstituut.

BRON

Waar moet een schoolleider aan voldoen om excellent te zijn? Ik wil graag het een en ander overbrengen.

8 Reacties

  1. excellente kwaliteiten
    Ik doe maar een gooi, niet uitputtend:
    1. een goede, ervaren onderwijzer met organisatorische kwaliteiten
    2. een democratisch people manager ( zo heet dat tegenwoordig)
    3. iemand die oog heeft voor achterblijvende leerprestaties basisvaardigheden als rekenen en taal en een visie hoe daarmee om te gaan
    4. voortdurende ontwikkeling leerkrachten bevorderen
    5. bevorderen van een goed schoolklimaat en een prettige onderwijsgemeenschap
    6. prestatiegericht op een moderne manier
    7. kunnen omgaan met culturele diversiteit
    Alles natuurlijk zo veel mogelijk “aantoonbaar”.
    Excellent mag ook, maar hoe meet je dat ?

  2. excellente schoolleiders
    Laat me niet lachen. Mijn ervaring is dat meestal de kneusjes naar directiefunctie’s solliciteren. De goede leraren, onderwijzers geven er de voorkeur aan om gewoon hun werk te doen: LES GEVEN.

  3. schoolleider
    Ten eerste hoeft de schoolleider niet excellent te zijn. Dat hoogdravende gejaag met allerlei wensenlijstjes vol perfectie, daar gruw ik van.
    Laat hij een mens zijn die ten eerste ruime ervaring heeft in het werken voor de klas. Laat hij tevens les blijven geven. Want zodra de schoolleider de lesgevende praktijk heeft losgelaten, blijkt hij vatbaar voor allerlei ijle theorie, en begrijpt hij het zuchten van zijn collega’s niet meer. Daarmee is de schoolleider ook gewoon een collega met de collega’s.
    Verder zie ik graag eigenwijze schoolleiders die weten wat ze willen en zich niet gemakkelijk voor allerlei externe karretjes laten spannen. Verder is de schoolleider een nuchter persoon die met de nodige humor problemen kan relativeren. Tevens buigt hij niet zomaar voor alle ouders; zolang hij zelf nog voor de klas staat, begrijpt hij de zwakheden en moeilijkheden van zijn collega’s, en wordt niet ge-intimideerd door een moeder die in Libelle iets had gelezen.
    Verder is hij voorstander van klassikaal onderwijs met degelijke lesstof in degelijke methodes, wat mij betreft. En legt hij de nadruk op de kennis van vanouds: schrijven, lezen, rekenen, taal, biologie, aardrijskunde, geschiedenis, verkeer, muziek, tekenen/handenarbeid. Misschien gym, hoewel ik het nut van dit vak betwijfel. Dit lijkt me voldoende; de rest mag van mij afgeschaft worden. Zelf hecht ik nog aan bijbelse geschiedenis.
    En verder zien wel wel hoe het loopt.

    • Grappig dat jij dat zegt
      Grappig dat jij dat zegt over LO, ik twijfel juist over het nut van tekenen en handenarbeid.
      Wie heeft ooit bedacht dat dat opgedrongen moet worden aan alle leerlingen? Het is niet dat dit essentiële vaardigheden zijn voor de rest van je leven. Wat dat betreft ben ik jaloers op al die volkeren waarvan de kinderen niet gepusht worden om creatief te zijn met materialen en een potlood. Wanneer je niet dat talent hebt dan is het enorm vervelend dat je daar steeds weer mee lastig gevallen wordt, je zal het simpelweg nooit leren en je zal het zeker nooit leuk gaan vinden.
      LO kan zeker veel nut hebben:
      – ontwikkeling van motorie
      – sociale ontwikkeling (teamsport)
      – gezondheid
      – leren sporten

      Kan veel nut hebben, want vaak wordt het op de basisschool door een leek gegeven.

      • dank voor de lijstjes
        Fijn die lijstjes. En nog fijner dat ik mij bevestigd weet. Dat er steeds meer gevraagd wordt aan schoolleiders dat zie ik wel, maar de kunst is niet alles meteen na te streven. Dat houdt rust in het team. Degelijk onderwijs schudt niet van hot naar her. En de term excellent daar krijg ik kriebels van, weer zo’n moderne holle term. Laten we gewoon gewoon blijven en voor rust en degelijkheid zorgen, op kwaliteit letten en ontwikkeling stimuleren van leerkrachten. Goede sfeer en collegiale samenwerking levert op den duur ook veel op.
        elly

  4. goede schoolleider
    Snel mijn eerste gedachten. Een goede schoolleider is iemand die:

    1. kennis heeft van goed onderwijs
    2. zijn handelen baseert op wetenschappelijk onderzoek: Marzano, Vernooy, Pameijer
    3. voortdurend de ontwikkeling leerkrachten bevordert
    4. leerkrachten koning in hun klas laat zijn, maar wel afrekent op resultaat
    5. ouders weet te betrekken bij de ontwikkeling van hun kind
    6. een team handelingsgericht en opbrengstgericht kan laten werken
    7. zorgt dast de teamleden zich vooral kunnen richten op het primaire proces, zoveel mogelijk onzin buiten de deur houdt
    8. weet dat teamleden verschillen en deze verschillen kan inzetten om een gezamenlijk doel te bereiken: goed onderwijs, goede samenwerking, goede communicatie
    9. iemand die goed kan communiceren: Covey, Watzlawick
    10 zorgt voor goede voorzieningen: gebouw, schoonmaak, leermiddelen, ict

  5. Hoe gaat dat eigenlijk, een directeur PO selecteren?
    Edith van Eck, Ard Vermeulen en Ben Wilbrink (1994). Doelmatigheid en partijdigheid van psychologisch onderzoek bij de selectie van schoolleiders in het primair onderwijs. Amsterdam: SCO-Kohnstamm Instituut. (rapport 359)

    Hoofdstuk 3:
    Het psychologisch onderzoek
    benwilbrink.nl/publicaties/94PsycholOnderzoekSVO.htm

    Hoofdstuk 5: Wat met verbeteringen in de selectie-procedure is te bereiken: sekse-partijdigheid en rendement
    benwilbrink.nl/publicaties/94SeksepartijdigheidSVO.htm

    Heel parmantig, die rondetafelgesprekken, maar het gaat anno 2010 gewoon nog net zo als in 1994, of ik moet me al heel sterk vergissen (in dat geval hoor ik dat graag)

    Ben Wilbrink.

Reacties zijn gesloten.