Teleforumonderwijsparagraaf

Een voorstel voor een onderwijsparagraaf aan het komende kabinet afkomstig van deelnemers aan het tele-forum van de Vereniging Beter Onderwijs Nederland naar aanleiding van het opstellen van zo’n paragraaf op 29 mei tijdens de landelijke conferentie “inhetonderwijskanhetwel.nl” in Rotterdamdoor o.l.v. Prem Radhakishun.
A. De bezuinigingen in het onderwijs kunnen het bete plaats vinden door het aantal mensen dat voor of in het onderwijs werkt maar geen les geeft drastisch te verminderen.
B. Van elke opleiding en elk onderwijstype moeten op een aantal plaatsen in Nederland opleidingen gevolgd en met goed gevolg afgesloten kunnen worden die niet op competentiegericht leren gebaseerd zijn. Zo kunnen ouders en leerlingen een keuze maken.
C. De politiek moet een einde maken aan de halfslachtige liberalisatie van het onderwijs. Het onderwijs moet of weer zoals vroeger direct vanuit het ministerie van onderwijs geregeld worden of het moet een stuk gemakkelijker gemaakt worden om nieuwe scholen op te richten en moet elke school slechts per leerling en per onderwijstype gesubsidieerd worden. Bij de tweede keuze controleert de overheid bij elke school de kwaliteit van de geleverde onderwijsprestatie door de resultaten die haar leerlingen bij externe examina halen te analyseren.
D. Het belang van de overheid om zo veel mogelijk leerlingen een zo vergaand mogelijk onderwijs te laten volgen moet openlijk worden afgewogen tegen het recht van de individuele, leerwillige en zich in toom houdende leerling op goed onderwijs.
E. De opgaven van overheidsexamina in de exacte vakken moeten per direct van hun tekstuele en contextuele last worden ontdaan.
F. Vertalen op het eindexamen moet weer terugkeren. Doeleinden daarvan zijn een beter gebruik van de Nederlandse taal te bevorderen en een betere controle op de kennis van de vreemde taal te kunnen uitoefenen.
G. Leerlingen moeten op verzoek onderwijs in echte wiskunde kunnen krijgen.
H. Een verlengde brugperiode in het voortgezet onderijs past niet in het concept “onderwijs op maat” en benadeelt daardoor de zowel de intelligentste als de minst intelligente kinderen. In groep 8 moet (beter) onderzocht worden welke mogelijkheden elke leerling in potentie heeft. Onderzoek naar het IQ van de leerlingen en een toelatingsexamen VWO zijn daarvoor in principe bruikbare onderzoeksmiddelen. Er moeten mogelijkheden komen om leerlingen die ondanks een betere selectie in groep 8 toch op een verkeerde plaats in het voortgezet onderwijs zijn gekomen op de correcte plaats onder te brengen. Het is niet nodig dat elke school daarvoor zelf voorzieningen kan aanbieden.
I. Het is ook ongewenst dat scholen een leerprogramma moeten volgen dat in plaats van gericht op het type school gebaseerd is op het vereenvoudigen van op- en af-stroom van leerlingen.
J. Om vraag en aanbod bij de leraren klassieke talen op elkaar af te stemmen, erosie van het onderwijs in Klassieke talen tegen te gaan en om oneigenlijk gebruik van de zelfstandige Gymnasia te voorkomen moet het ontstaan van veeleisende zelfstandige Athenea of onafhankelijke veeleisende VWO-afdelingen op scholengemeenschappen gestimuleerd worden
K. Het in stand houden van een netwerk van basisscholen voor hoogbegaafde kinderen is een belang voor zowel de hoogbegaafde kinderen zelf als de maatschappij
x x x x x x x x x x x x x x x
{ ik verzoek de deelnemers van dit teleforum om voor bovenstaande tekst te tekenen of haar af te wijzen met opgave van reden door met letters uit de tekst aan te geven met welke punten zij het niet eens zijn. Een kort overzicht van de onderwerpen van de 11 punten staat hieronder
1. bezuinigen zoeken buiten de werkvloer
2. Scholen zonder CGO als permanent mogelijk alternatief
3. Terug naar vroeger of helemaal liberaliseren
4. Verwijdering van school versus recht op goed onderwijs
5. (con)textuele overlast bij β-vakken
6. vertalen en taalgebruik
7. echte wiskunde
8. volledige uitwaaiering na groep 8 —korte omwegen
9. passend programma versus op-/af-stroming
10. veeleisende Athenaea als alternatief voor zelfstandige gymnasia
11. hoogbegaafd
Voorbeelden: xx JA Waaghals
xx xx xx xx xx xx NEEN Outis C, H, K
Seger Weehuizen}

3 Reacties

  1. De Jigra van Prem
    Prem heeft alle belangrijke spelers uit onderwijs-oorlog-land bijeengeroepen om een advies op te stellen aan de regering over de wijze waarop zij het onderwijs moet gaan inrichten om voor minder geld betere resultaten voort te brengen. Maar net zo min als in Afghanistan veel genodigden bijeenkomen om een goed functionerende democratie van de grond te krijgen komen de meeste gasten van Prem bijeen om ons land goed onderwijs te brengen. Het gaat hen om het veilig stellen van hun macht en inkomen. Ik heb er daarom mijn twijfels over of de Jigra van Prem iets bruikbaars heeft opgeleverd.
    De verkiezingen in Nederland lijken soms op een groot voetbalfeest. Voor de meeste kiezers zijn de bezuinigingsvoorstellen te ingewikkeld om tot een afgewogen oordeel te kunnen komen en maakt de partij met de beste toneelspeler aan het roer de meeste kans om veel stemmen te winnen. Misschien is een vergelijking met het Eurovisiesongfestival daarom nog beter. In die feestsfeer past natuurlijk dat ook de druk om geestelijk gehandicapten aan de verkiezingen mee te laten doen. Op zich gaat het hier om een onoverkomelijk spagaat. Ze moeten zoals iedereen voor hun belangen kunnen opkomen maar ze kunnen het niet. Maar de uitkomst van de verkiezingen verliest zo wel aan geloofwaardigheid.
    Het is daarom jammer dat de deelnemers aan het teleforum van BON, die zich intensief met de onderwijsproblemen hebben bezig gehouden, wien het echt gaat om goed onderwijs an und für sich ook al hebben zij wegens hun kinderen of werk als leraar ook belangen, niet met een voorstel van een regeringsonderwijsparagraaf zijn gekomen.
    Seger Weehuizen

      • Aandacht blijven vragen
        Het Delta-plan, mark79, is al weer veel te lang geleden gelanceerd. Een bijdrage van de teleforumdeelnemers die er uit bestaat om vlak voor de verkiezingen de BONse zienswijzen te propageren zou zowel vóór al na de verkiezingen vruchten hebben kunnen afwerpen. De media zouden er natuurlijk wel aandacht aan moeten besteden maar omdat zij verschijnt als reactie op de Jigra van Prem bestond daar een redelijke kans op. Verder -maar mij ontbreekt op dit moment de tijd om wat ik nu ga schrijven scrupuleus te toetsen aan het Delta-plan- is niet alles wat ik aan punten voorstel terug te vinden in het Deltaplan. Bij voorbeeld zullen vrijwel alle BON-commentatoren menen dat minstens één van de delen van mijn stelling juist is: De liberalisatie moet volledig teruggedraaid worden en het onderwijs moet ouderwetser worden OF de liberalisatie moet volledig worden zodat de ouders vrij kunnen kiezen uit een veelheid van door de overheid goedgekeurde en controleerbare onderwijs-vormen en -resultaten. Verder bevat mijn voorstel desiderata die gedetailleerder en oplossingsgerichter zijn dan terug te vinden is in het Delta-plan. Iets nieuws toevoegen vergroot de kans dat de media de boodschap weer opnemen.
        Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.