Managers voor de klas, MBO Raad opheffen

Zie ook het verslag op SP journaal:
www.sp.nl/tv/1080055/20100531-verkiezingsjournaal_schaf_mbo_raad_af.html

31-5-10, Managers voor de klas, MBO Raad opheffen

Onderwijsmanagers moeten voor de klas en de MBO Raad wordt opgeheven. Daarvoor heeft de SP vandaag actie gevoerd voor de MBO Raad in Woerden. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: “Het moet afgelopen zijn met de schaalvergroting en de geldverspilling in het MBO. Managers moeten tenminste één dagdeel per week voor de klas, zodat ze weer binding krijgen met het onderwijs. Wij vragen de managers vandaag voor welke “poort” zij kiezen: de kassapoort of de klassenpoort.”

De MBO Raad is de koepelorganisatie van werkgevers van de ROC’s. Deze totaal overbodige en bureaucratische tussenlaag kan wat de SP betreft worden opgeheven. De minister van onderwijs dient verantwoordelijk te worden voor het MBO. “Jarenlang is het onderwijs op afstand gezet waardoor leraren en leerlingen zijn overgeleverd aan managers zonder enig gevoel voor het onderwijs. Docenten ergeren zich terecht aan de ondoorzichtige besteding van het budget. Bij sommige scholen verdwijnt meer dan de helft van het budget in bureaucratie en management.”

Jasper van Dijk presenteert vandaag tevens tien voorstellen om de kwaliteit van het MBO te verbeteren. Belangrijke punten: centrale examens, bevoegde docenten, schaalverkleining en meer inspraak voor docenten over onderwijshervormingen. Het aandeel bevoegde docenten is de afgelopen jaren van 68% naar 60% gedaald, een trend die absoluut gekeerd moet worden. Met meer goed opgeleide docenten komt er een eind aan de enorme lesuitval, waardoor leerlingen maandenlang geen les krijgen. Onuitvoerbare onderwijsvernieuwingen, zoals het Competentiegericht Onderwijs, moeten van tafel.

Tien voorstellen voor een beter MBO

1. De MBO Raad wordt opgeheven, de minister neemt de taken over. Op de MBO-scholen wordt de macht van het management teruggedrongen. Besteding van het budget wordt transparant en niet meer dan een maximumpercentage gaat naar overhead. Managers staan minimaal één dagdeel per week voor de klas.

2. Vakkennis en vaardigheden staan centraal. Om lesuitval tegen te gaan, krijgen leerlingen voldoende lesuren van een vakbevoegd docent. Centrale examens garanderen het niveau.

3. Geen nieuwe fusies van MBO-scholen, kleinschaligheid is de norm. Indien gewenst, kan een school uit een groter bestuur stappen. Klassen zijn niet groter dan 24 leerlingen.

4. Bevoegde docenten voor de klas. Onbevoegde docenten krijgen maximaal twee jaar de tijd om een bevoegdheid te halen. Geen structurele inzet van onderwijsassistenten en instructeurs voor de klas.

5. Geen verplichte invoering van het Competentiegericht Onderwijs. Grote onderwijshervormingen worden pas ingevoerd met draagvlak en inspraak van leraren. De overheid legt het eindniveau vast; daarbinnen beslissen leraren gezamenlijk over het onderwijsproces.

6. Niveau 1 en 2 van het MBO worden met het VMBO samengevoegd tot één 6-jarige vakopleiding. Het vmbo-examen op basisniveau is niet meer verplicht. Leerlingen krijgen les in kleine groepen van vaste teams van docenten.

7. Leerlingen hebben recht op een stageplek die bij hun opleiding past. Er worden afspraken gemaakt met lokale overheden en brancheorganisaties over het toezicht op de leerbedrijven.

8. De inspectie houdt structureel toezicht op de opleidingen, niet alleen na een incident.

9. Het begrip ROC (Regionaal Opleidingscentrum) wordt afgeschaft. Voortaan spreken we van MBO-scholen waar gedegen vakonderwijs centraal staat. We stoppen met het gebruik van onbegrijpelijke afkortingen in het onderwijs.

10. Het geld dat vrijkomt door afschaffing van de MBO Raad wordt in het beroepsonderwijs geïnvesteerd.

Jasper van Dijk, SP-Kamerlid

www.sp.nl/onderwijs

12 Reacties

  1. MBO-raad
    Mooi manifest Jasper, grotendeels ben ik het ermee eens! Wie betaalt eigenlijk die MBO-raad? In de overzichten van het Ministerie kom ik ze namelijk niet tegen, terwijl de andere raden wél op het lijstje staan.

  2. Geweldig Jasper
    Ik hoop dat je na de verkiezingen ook in staat bent in het parlement voor goed onderwijs op te komen. Hopelijk zelfs vanuit vak K :).

  3. belangrijk én begrijpelijk
    Een goed manifest. Achter de meeste punten kan ik me geheel en en met enthousiasme stellen; bij een paar zijn er zwakke mitsen en maren. Nu maar hopen dat jouw boodschap doordringt tot tot de (V)MBO-ers en hun stemgerechtigde ouders. Er is hoop: Steeds meer kiezers begrijpen de bezuinigingsplannen van veel partijen niet meer en kunnen die daarom ook niet meer tegen elkaar afwegen. Zij zullen zich daarom misschien laten leiden door andere belangrijke zaken die tenminste wel helder zijn, zoals na het lezen van jouw manifest de sanering van het (V)MBO-onderwijs.
    Seger Weehuizen

  4. Lage niveaus afgeschreven!
    In het programma van Eén vandaag presteert Coen Free (nooit wars van een beetje publiciteit) het opnieuw om leerlingen uit niveau 1 en 2 volledig gelijk te stellen met probleemleerlingen. Zij horen eigenlijk niet in het MBO.

    Wie krijg ik nou eens over de streep? In niveau 1 en 2 zitten verschillende groepen leerlingen. Jongeren die een mooi vak willen en kunnen leren EN jongeren die ongemotiveerd zijn, overbelast zijn, niet weten wat ze willen enz. In het belang van de eerste groep (en het bedrijfsleven!!!!!!) moeten deze twee groepen gescheiden worden.
    De gemotiveerden (willers én kunners) moeten een vak kunnen leren. Gewoon op niveau 1 of 2, met de eventuele doorstroommogelijkheden die daarbij horen.

    De niet-willers (of niet-kunners) moeten een passend traject krijgen aangeboden waarmee ze:
    – de leerplichtjaren kunnen ‘doorkomen’
    – kunnen ontdekken wat ze eigenlijk wél willen en kunnen
    – achterstanden kunnen inhalen of eventueel herprofileren om alsnog in de opleiding naar keuze te komen
    – begeleid worden naar een werkplek waar hoogstens enige training voor nodig is. Van deze groep mag niemand de school verlaten zonder opleiding of baan.
    Veel ROC’s beginnen nu met experimenten in die richting, zodat de opleidingen ontlast worden. Helaas is de financiering bijna altijd volstrekt ontoereikend voor zo’n arbeidsintensieve aanpak.

    • LBO
      Die leerlingen horen in het LBO (lager beroepsonderwijs). Het is toch raar dat sinds de opheffing van het LBO de laagste opleiding in Nederland ‘middelbaar’ heet….

      • Bestaat niet!
        LBO bestaat al erg lang niet meer Mark. Daarvoor in de plaats is het vierjarige VMBO gekomen. Daarmee krijg je géén beroepskwalificatie, maar het is voorbereidend op het echte Middelbare beroepsonderwijs.

        Afhankelijk van je vooropleiding volg je daarna een beroepsopleiding op niveau 2 (als je niveau Basis hebt), 3 (kader) of 4 (kader of Theoretisch), waarbij je niveau 4 kunt zien als de oude Middelbare beroepsopleidingen.

        • Weet ik
          Dat weet ik Hinke. Daarom schreef ik ook ‘sinds de opheffing van het LBO’. Het is een beetje zoals bij de McDonalds: het is groot of supergroot; klein hebben ze niet.

      • Soorten middelbaar
        Het vmbo heet niet ‘middelbaar’, maar ‘voorbereidend middelbaar’.

        Het ‘voorbereidend wetenschappelijk’ onderwijs is toch ook geen onderdeel van het wetenschappelijk onderwijs?

        Ik geef toe dat de taal hier weer – zoals zo vaak – onlogisch is gebruikt. ‘Voorbereidend middelbaar onderwijs’ is letterlijk genomen middelbaar onderwijs dat een voorbereidende kwaliteit heeft; dus een *soort* middelbaar onderwijs. Terwijl bij het ‘voorbereidend wetenschappelijk onderwijs’ geen sprake is van een *soort* wetenschappelijk onderwijs.

        De nu verouderde term ‘middelbaar onderwijs’ werd gebruikt om de onderwijsjaren aan te duiden tussen de ‘lagere school’ en het ‘hoger onderwijs’. Zo beschouwd hoort het vmbo dus tot het ‘middelbaar onderwijs’.

        Maar gezien vanuit de reeks benamingen ‘lager beroepsonderwijs’, ‘middelbaar beroepsonderwijs’ en ‘hoger beroepsonderwijs’ is het weer niet op zijn plaats om het voormalige lbo als ‘middelbaar’ te kwalificeren.

        Hier spelen dus diverse perspectieven door elkaar.

        Overigens wordt in OCW-kringen de bovenbouw van havo en vwo ‘voorbereidend hoger onderwijs’ (VHO) genoemd. Men wil immers af van het gradenstelsel, en vermijdt dus de term ‘eerstegraads gebied’.

        Overigens heb ik zojuist de leeftijd van 46 jaar bereikt en voel mij nu pas middelbaar.

  5. Onbevoegden krijgen maximaal
    Onbevoegden krijgen maximaal 2 jaar de tijd om hun bevoegdheid te halen. Dit is onmogelijk, de kennisbasis krijg je niet 2 jaar in deeltijd geleerd. Een studie voor een onderwijsbevoegdheid duurt 4 jaar voltijd, dus een deeltijder kan dit wel in 2 jaar? Nee.

    Dit vind ik de zwakke plek in een prima manifest. Ik ben weer een stapje dichter bij een stem op de SP.

    • In 2 jaar maak je van een tandartsassistente ook geen tandarts
      Een onbevoegde die zich niet in twee jaar kan bijscholen tot een bevoegd leraar hoort niet zelfstandig voor de klas. Dat is het punt. Zelfstandig lesgeven voor de klas is geen risicoloze laboratoriumsituatie en leerlingen zijn geen proefkonijnen.

  6. Leerlingen verdienen echte leraren voor de klas, geen managers
    Prima manifest, maar ik zou wel graag punt 1 en 4 in combinatie willen zien. Managers moeten voor minimaal 0,2 fte voor de klas, maar wel onder de voorwaarde dat ze bevoegd zijn of dat binnen twee jaar worden.

    Als ze dat niet kunnen, dan zijn er in Nederland heel wat andere beroepssectoren waar ze hun managementkunsten kunnen vertonen.

  7. Bevoegde managers
    Inderdaad, om bekwaam te zijn zullen zeker managers bevoegd moeten worden.

Reacties zijn gesloten.