Het ziet er naar uit dat de scholen voor hoogbegaafde kinderen van basischoolleeftijd de eerste slechtoffers zullen worden van de bezuinigingen van de overheid bij het onderwijs. Dat is verbazingwekkend omdat de overheid o.a. door middel van technologische en economische vernieuwing (innovatie) de Nederlandse welvaart in stand wil houden. Juist hoogbegaafden kunnen in principe een grote bijdrage leveren aan innovatie. De meeste van hen lossen graag problemen op en zijn daarin efficiënter dan gewone intelligente kinderen. Dat komt mede omdat ze goed allerlei schijnbaar ongerelateerde zaken met elkaar in verband weten te brengen en goed multidisciplinair kunnen denken. Maar ze moeten wel goed in de maatschappij terecht komen. In het gewone onderwijs kunnen zij gemakkelijk mislukken omdat ze geïsoleerd raken door gebrek aan begrip, waardering en stimulering vanuit hun omgeving. Ze worden dan psychiatrische patiënt en/of onderpresteerder. Ze komen vaak terecht in beroepen die ver onder de mogelijkheden van hun talenten liggen.
Veel hoogbegaafden zijn al van kinds af aan bezig zijn met het bedenken van praktische en theoretische oplossingen en met het zoeken naar manieren waarop dingen anders of sneller kunnen. Ze zijn al VAN NATURE innovatief en door hen een heleboel te leren neemt hun zoekgebied voor oplossingen toe. Overigens vormen niet alleen weinig eisende scholen en onopmerkzame onderwijszers Engpässe bij het bereiken van een positie die zowel de hoogbegaafde gelukkig maakt als de maatschappij grote voordelen oplevert. Veel hoogbegaafden missen het vermogen om ”zich te verkopen”, ze hebben te weinig commercieel instinct. Als ze in een bedrijf aangenomen worden komen ze daar vaak in een ondergeschikte positie en in plaats van dat ze de ruimte krijgen om hun talenten te ontplooien worden ze gezien als eigenwijs en als storend element. Bovendien ondergaat hun baas soms hun optreden als een bedreigend voor zijn positie. Bedrijven moeten daarom weten wanneer ze een hoogbegaafde aannemen en naar die wetenschap handelen.
Speciaal onderwijs voor hoogbegaafden kan al deze problemen wegnemen en hoogbegaafde leerlingen kunnen zo bewuster zoeken naar een geschikte werkplek
Op dit moment hebben naar schatting 60.000 tot 100.000 volwassen hoogbegaafden in ons land een uitkering, een eenvoudige baan of een klein bedrijfje in de marge van de samenleving.
Er wordt veel geld en energie gebruikt om alle leerlingen een minimale startkwalificatie te geven. Natuurlijk draagt elke potentiële dropout die in de onderwijsboot gehouden wordt en daar wat opsteekt bij aan onze welvaart maar dat staat natuurlijk niet in verhouding met de bijdrage die een hoogbegaafde op een arbeidsplaats waar hij thuishoort kan leveren. Daar hoort dus in de eerste plaats geld voor speciaal onderwijs heen te gaan. Het niet subsidiëren van onderwijs voor hoogbegaafde kinderen hoort bij de lange rij van politieke beslissingen die ons onderwijs vernield hebben en onze welvaart in gevaar brengen.
Seger Weehuizen
Reacties zijn gesloten.
HOezo?
Waaruit leid je dat af?
wat is “dat” ?
“die ons onderwijs vernieuwd hebben”:
x x x Het niveau van het basisonderwijs en het VWO zijn gedaald. Daardoor heeft het onderwijs hoogbegaafden tegenwoordig nog minder te bieden dan vroeger het geval was. Het staat niet meer in aanzien om op school goed te presteren. Her risico voor een hoogbegaafde om de vernieling in te gaan is dus toegenomen.
“en onze welvaart in gevaar brengen”:
x x x Door te falen in het beschermen van hoogbegaafde kinderen vernielt de overheid ook innovatief talent.
Seger Weehuizen
Dat
Je begint je stuk met een nogal boute bewering: Het ziet er naar uit dat de scholen voor hoogbegaafde kinderen van basischoolleeftijd de eerste slechtoffers zullen worden van de bezuinigingen van de overheid bij het onderwijs.
Waaruit leid je dat af?
mensbeeld en informatie
“dat de scholen voor hoogbegaafde kinderen van basischoolleeftijd de eerste slechtoffers zullen worden van de bezuinigingen van de overheid bij het onderwijs” is een verwachting die ik uitspreek op grond van de gemakszucht en het korte termijn denken die ik bij politici aanwezig acht. Onderwijs aan hoogbegaafden heeft niet de status van speciaal onderwijs kunnen verwerven. Er zijn wel potjes voor gemaakt of geopend maar er zijn nooit wettelijke kaders voor in het leven geroepen. Het is gemakkelijker om dat gedoe met speciale potjes te beéindigen dan te snijden in erkend speciaal onderwijs. Verder is het idee van extra aandacht voor hoogbegaafden voor veel mensen afstotend: “Die zijn al zo bevoordeeld” denken ze en het is voor politici aantrekkelijk om daarmee rekening te houden.
Verder stond er afgelopen vrijdag een artikel in TROUW waarin gewag gemaakt werd van de financiële problemen waarin veel scholen voor hoogbegaafden terecht gekomen zijn als gevolg van de bezuinigen. Sommige vrezen dat ze moeten sluiten als er geen andere financiering gevonden kan worden. De Leonardoschool in Venlo moet dit schooljaar afzien van een extra klas. Haar leerlingen verliezen in enkele gemeenten het recht op gratis transport zoals dat gebruikelijk is voor kinderen die op het speciaal onderwijs zitten.
Seger Weehuizen
Hoogbegaafd?
Een anekdote.
Op een ouderavond kwam een echtpaar, formaat tante Pollewop en pa Pinkelman, mij voorlichten over hun kind. Op grond van het oordeel van de moeder, minzaam bevestigd door de vader, en allerlei aanvullende gegevens was het overduidelijk dat hun zoon hoogbegaafd was. De vraag was dus hoe het kon dat de school dat niet herkende en hoe het mogelijk was dat hij via Gymnasium, Atheneum, Havo nu verwezen zou worden naar het Mavo. Deze vraag was vooral een verwijt aan de leraar wiskunde en dat rekende de moeder mij persoonlijk aan.
Gelukkig had ik een weerwoord: Ik geef geen wiskunde maar natuurkunde en ik heb niet Uw zoon maar Uw dochter in de klas. Later op de avond kwam de vader zich verontschuldigen voor de verwijten van de moeder maar het begrip hoogbegaafd neem ik sindsdien met grote korrels zout.
Mopje
Binnenkort is er een Congres voor ouders van Hoogbegaafden. Er hebben zich al 1,4 miljoen ouders aangemeld.