de competentie probleemleerlingen herkennen

Een pakkende reactie in Trouw onder een artikel over kinderen met gedragsproblemen:

Mijn jonge stagiaire vraagt bij opvallende kinderen : Wat heeft Zij? Als ik antwoord dat ze een kattekop is, lacht ze. In haar praktijkbundel staat uitdrukkelijk dat ze moet werken aan de competentie: probleemleerlingen herkennen. Gelukkig zie ik in mijn klas nog heel veel gewone kinderen met talenten en een heleboel menselijke trekjes.

Edda, Putten op 06-05-2010, 14:22

2 Reacties

  1. Klinkt dat gek?
    Toch vind ik het best logisch dat leerkrachten probleemleerlingen moeten kunnen herkennen. De vraag is alleen wederom: kun je dat áánleren? Mijn antwoord is ‘nee’.

    Je kunt er aandacht aan besteden, je kunt aanstaande juffen leren welke verschijnselen bij welke diagnose horen, maar uiteindelijk zal het vooral een ervaren leerkracht zijn die ontdekt dat er iets niet gaat zoals je mag verwachten. Je kunt er gevoeligheid voor ontwikkelen, langzamerhand en steeds een beetje meer. Toch kan ook een ervaren leerkracht problemen niet opmerken of er geheel naast zitten met een ‘diagnose’.

    Ook dit zijn van die competenties die vooral bestaan uit vrome wensen en niet op realiseerbare en waarneembare leerdoelen. Of zie ik het verkeerd?

    • Wat mij trof in deze opmerking
      Wat mij trof in deze opmerking was het verschil tussen de diagnose kattekop en “probleemleerling”.
      Ook denk ik dat herkennen van probleemleerling nogal onzinnig is en dat de betreffende stagiair op zoek leek te zijn naar probleemleerlingen.
      Wat wordt met probleemleerling bedoeld? Is dt een leerling met probleemgedrag of een leerling met een of andere gelabelde aandoening. Dat laatste kan ze niet ontdekken, dat is afhankelijke van een diagnose, uitgevoerd door daartoe bevoegde en bekwame mensen. Probleemgedrag herkennen is niet zo moeilijk. De vraag is natuurlijk wel: wat doe je er aan als leraar. Dat heette vroeger eenvoudig: orde kunnen houden.

      Ik weet ook wel dat ik de competentie veel positiever kan lezen, en zo zal het best bedoeld zijn, maar voor mij geeft het aan dat het hele onderwijs tegenmwoordig vanuit zorgperspectief wordt bekeken.

Reacties zijn gesloten.