De woordendieven deel II

Bij de diefstal van het woord professional ligt het wat gecompliceerder. Om te beginnen bestaat er een veel ouder woord van Nedelandse oorsprong, deskundige, dat precies hetzelfde betekent Maar de dieven vonden het blijkbaar te stoffing en vervingen het door een woord uit de Engelse taal, een actie waardoor, zoals wij bij BON weten, woorden meer glans krijgen. Maar er was ook nog een andere, onderwijskundige, reden waarom de grote jongens en wakkere carrièremeisjes uit de onderwijswereld liever dat nieuwe woord usurpeerden. Met de deskundigheid van een leraar werd vooral zijn kennis van zijn leervak bedoeld. En verder de door de leraar zelf ontwikkelde bekwaamheid om die vakkennis over te dragen en leerlingen te beoordelen. Het word ¨professional¨ moest camoufleren dat het er om ging de vroegere deskundige te vervangen door een nieuw soort salarieel voor zijn werkgever veel aantrekkelijker leraar, een professional genoemd. Het word professional paste beter bij een bedrijfsstructuur en een onderwijsinstituut moest een bedrijf worden met de leraar-professional onderaan in de hiërarchie op de bedrijfsvloer. Van de nieuwe leraren werd verwacht dat ze volgens de ideeën van anderen op een zodanige manier les zouden geven dat hun eigen vakkennis nauwelijks meer van belang was. Een leraar moest ook zo lesgeven dat hij gemakkelijk te vervangen zou zijn en dat er frequente parallelproefwerken mogelijk waren. De verantwoordelijkheid van de leraar voor het beoordelen van een leerling werd door dat laatste fors ingeperkt. Maar het fijne is dat in het bedrijfsleven bij minder verantwoordelijkheid ook een lager salaris past..
Het woord ¨professional¨is nu in de onderwijswereld een besmet woord geworden. Geen enkel bonafide persoon die het onderwijs kent zalk het nog graag gebruiken. In zijn oorspronkele betekenis is het gekaapt en krom getrokken.
Seger Weehuizen

1 Reactie

  1. bouwwerk
    Daar hoort een heel bouwwerk bij. Zo wordt er ook een profesionele schoolcultuur onderscheiden en dat staat dan tegenover de ambtelijke schoolcultuur en de politieke schoolcultuur.
    De professionele cultuur zou een cultuur zijn waarbij het draait om kwaliteit tegenover “als het maar op papier staat” en “als er maar een meerderheid voor is” van de andere culturen. Veranderen “door te doen” en niet “eerst eindeloos te beargumenteren” zijn dan weer de verschillen evenals “het uittesten in proeftuintjes” ipv “vooraf eerst bestuderen en de meerderheid meekrijgen”.
    De meeste scholen zijn van oudsher een mengeling van de ambtelijke en politieke cultuur. Naarmate de schaalgrootte toeneemt zijn die culturen niet meer praktisch en zien we de verschuiving naar een meer professionele cultuur.
    Als je hiernaar kijkt dan zie je de valkuilen al openstaan.

Reacties zijn gesloten.