De woordendieven DEEL I
We zijn het er allemaal over eens dat alle kinderen ¨recht op passend onderwijs¨ hebben. Wat zijn we blij dat al die mensen die in het onderwijs de touwtjes in handen hebben het zó belangrijk vinden om zich daarvoor in te zetten. Tot we ons realiseren dat ze aan dat begrip ¨passend onderwijs¨ de manier waarop dat ideaal verwezenlijkt moet worden hebben vastgekoppeld en ons willen doen geloven dat er maar één manier is om ¨passend onderwijs¨ te bereiken en dat zij die ontdekt hebben. Zij hebben een begrip gestolen en het zozeer van hun oorspronkelijke betekenis ontdaan dat het eigenlijk niets anders meer betekent dan een bepaalde onderwijsvorm die zij willen verwezenlijken. Ze zijn bezig met het inhameren van een nieuwspeak in de hoop dt de oude begrippen waarvan de namen verdwenen zijn zo vanzelf zullen verdwijnen.
Zelfs bij BON is het hen daarbij gelukt om het zicht op de diversiteit van kinderen en het daarme noodzakelijkerwijze diversificeren van het onderwijs bij tijd en wijlen te laten vervagen.
Ik twijfel er nog steeds niet aan dat de opvattingen van BON en van de meeste schrijvers op dit forum over de eisen waaraan goed onderwijs moet voldoen voor verreweg de meeste leerlingen, leraren en ouders het beste is. En dat iedereen toegang tot BONs onderwijs moet kunnen krijgen.Maar het stoort mij dat ook bij veel BON-leden de opvatting bestaat dat álle onderwijs ¨BONs¨ zou moeten worden. Twee voorbeelden:
Het valt me op dat men, om de studenten van het ¨Hoger Onderwijs¨ (HBO´s en universiteiten) tot vroegtijdige inspanningen en het met aandacht volgen van colleges te prikkelen geen goede samenvattingen van de leerstof meer uitreikt maar wel opgaven meegeeft die zij slechts kunnen maken als zij de collegestof begrepen hebben. Dit werkt in het nadeel van studenten die zich wat minder lang of niet elke dag kunnen concentreren.. Ze moeten zich extra inspannen om voor zich een overzichtelijk en samenhangend geheel van de collegestof bijeen te brengen en hebben extra moeite met het altijd bijtijds maken van de vraagstukken
Hen wordt dus het voor hen veel gemakkelijker studeren uit een uitgekiende syllabus onthouden alsmede een aantal gedetailleerd uitgewerkte voorbeeldvragen waaruit ze veel gemakkelijker kunnen checken of ze de theorie begrepen hebben en kunnen destilleren welke kant de docent op wil met de vraagstukken.. Er zijn nu eenmaal studenten die sneller kunnen studeren door een collegedictaat door te werken en een aantal opgaven te maken. Het is dan fijn als van de opaven hints en de antwoorden op te zoeken zijn.
Op het niveau van het middelbaar onderwijs geldt hetzelfde. I.h.b. zou het voor iedere leerling mogelijk moeten zijn zich om via zelfstudie of afstandsonderwijs voor te breiden op het staatsexamen. Nu verbiedt die domme leerplichtwet dat.
Ik zie weinig in de onderwijsmethoden die de onderwijshervormers hebben bedacht. Maar ik vind weld at voor ouders en leerlingen die daar wel wat in zien bij voldoende belangstelling faciliteiten daarvoor geschapen moeten worden.