Basisschool: 300.000 euro voor laptops om taal te leren

In de Volkskrant wordt beschreven hoe basisschool de Snippeling in Deventer met ene project van €300.000 de taalachterstanden van de leerlingen te lijf wil gaan.

De kinderen kunnen op hun ‘netbook’ oefenen, stukjes schrijven of een toets maken. Zij krijgen op hun eigen niveau leerstof aangeboden en leerkrachten kunnen precies zien wat ze doen en hoe ver zij zijn.

Docenten van de Snippeling worden vrijgesteld om een elektronische leeromgeving te ontwikkelen, die ook vanuit huis te benaderen is. Het is de bedoeling om de, voornamelijk Turkse, ouders zo meer bij de school te betrekken. Zij krijgen meer inzicht in wat hun kind op school leert en kunnen ook samen oefenen.

Vooral de wijsheid achter de laatste zin intrigeert me. Waarom zouden ouders thuis wel samen met hun kinderen achter een netbook plaats gaan nemen, en dat niet doen met een boek of werkbladen. Achter een netbook passen niet eens twee mensen en ik schat de ict vaardigheid van de Turkse en Marokkaanse ouders bepaald net hoog in.

Hoeveel goede leraaruren kun je voor die 300.000 euro betalen? Een eenvoudig rekensommetje: bij een uurbedrag van €60 euro, zijn dat er dus 5000. In kleine klassen van zeg 10 kinderen zijn dat dus 50.000 hoogwaardig begeleide taaluren.

Het mag kennelijk wat kosten

23 Reacties

  1. Ik ben het volledig met je
    Ik ben het volledig met je eens.
    Nog even los van alle bovengenoemde argumenten: hoe kan je het verantwoorden dat je zoveel investeert in 1 achterstandsschool met een te verwachten minimum resultaat terwijl je met hetzelfde geld op een doorsnee school enorm veel winst behaalt, bijvoorbeeld door basisschoolleraren academisch op te leiden, door aan goede bijscholing te doen (vakinhoudelijke bijscholing, geen verwieuwingsgedoe), door de gebouwen op te knappen enz.
    Bovendien: ook de meeste ouders van die kinderen kunnen zelf wel zo’n netbook kopen, desnoods gebruik je hiervoor een gunstige lening (enkel rente voor inflatie). Voor €200-€400 heb je al hele fraaie apparaatjes (voor dit doeleinde) die op sommige vlakken zelfs beter presteren dan mijn 7 jaar oude pc.

  2. verantwoording?
    Steel deze kinderen komen uit grote gezinnen en de leden van die gezinnen zijn niet erg vaardig met de computer en de computer wordt alle uren van de dag gebruikt dan scheelt dat lesuren aanbieden aan de andere leden van het gezin en wordt toch het nederlands van elk lid beter en de integratie komt alsnog op gang………misschien is het dan wel de moeite waard van deze investering 🙂
    Ik kan me werkelijk de gedachtengang achter deze investering niet verder bedenken!
    Ik zou als leerkracht op die school op zijn minst wat meer handen in de klas vragen, dat is heel veel effectiever en goedkoper.

  3. Handschrift ontwikeling
    Ook lekker voor de handschriftontwikkeling. Ik zag net bij collega’s Nederlands wat handgeschreven werk van studenten. Werkelijk onleesbaar.
    Bij wiskunde en natuurkunde merk ik precies hetzelfde. Onleesbare toetsen. Lastig voor mij als nakijker, maar onmogelijk voor de student zelf, want die kan zn eigen handschrift vaak ook niet meer ontrafelen. Het werkt een enorme slordigheid in de hand, dodelijk voor exact denken.

    Zal het idee zijn dat het met de hand kunnen schrijven ook nutteloos is omdat iedereen een computer gebruikt? Daar komen we nog wel van terug dan.

    Misschien een ict project om hand te leren schrijven? Laten we een berg iPads aanschaffen… en zo vluchten we verder naar voren

    • Komen we daar wel van terug?
      2010,

      Ik vraag me eerlijk gezegd af of we daar wel van terug gaan komen. Ik ben intussen 45 (en heb dus nog gewoon netjes schrijven geleerd, hoewel ik daar ook wel wat kanttekeningen bij heb), en kan me eerlijk gezegd niet meer heugen wanneer ik voor het laatst een serieus verhaal (anders dan losse notities) met de hand heb moeten schrijven.

      Zelfs mijn sollicitatie’brieven’ van een paar jaar geleden waren grotendeels emails of Word docs…

      • Bij exacte vakken is het anders
        Alle proefwerken die ik nakijk, alle dagelijkse wiskunde en natuurkunde, schrijf ik met de hand. Met een computer is geen doen. Natuurlijk moet je wel als het gaat om te reproduceren teksten, dus ook om de toetsen die ik maak. En voor sommige grote college’s (100 man of zo) heb ik powerpoint nodig, maar formules schrijven in PP is ellende.

      • Het handschrift is de spiegel van de ziel…..
        Goed leren schrijven, Marco, stroomlijnt de geest en het karakter.

        • mee eens Hals, hoewel…
          … ik twijfels heb over die spiegel van de ziel.
          Zo kende ik iemand die altijd zeer nadrukkelijk aanwezig was, en zich met groot zelfvertrouwen onder de mensen bewoog, waarbij hij blijk gaf van een groot gevoel voor humor.
          Zijn handschrift was echter erg petiterig en zo schijnbaar onzeker, dat het niet gemakkelijk leesbaar was.
          Zijn handschrift was compleet tegengesteld aan zijn optreden.
          Ik hield het erop dat de persoon erg onzeker was over de juiste spelling (dat was ook zo), en dat hij op deze manier zijn mogelijk falen trachtte te verbergen, althans, hij zou hebben gedacht dat het in zijn minuscule handschrift minder zou opvallen.
          Anderzijds kan een onzeker persoon zich hebben bekwaamd in het ontwikkelen van een groot en imponerend handschrift.
          Ook herinner ik mij een perfect handschrift als van een volmaakt evenwichtige intellectueel (zo scheen het toe). De eigenaar was echter een laaggeschoold (alleen lager onderwijs) persoon, die zich met grote flair ‘streetwise’ door het leven bewoog, met een ‘lak-aan-alles’ instelling. Ook daar een grote tegenstelling tusen de verschijning van het handschrift en de persoon.
          Die spiegel is kennelijk niet zo helder, tenzij je mijn voorbehouden ook weer als een spiegel van de ziel beschouwt.

        • Sorry Hals, maar daar kan ik
          Sorry Hals, maar daar kan ik echt niets mee; hat riekt wat mij betreft naar zweefkezerij, als je tenminste puur het handschift bedoelt. Als je met ‘goed iets als ‘duidelijk en correct verwoord’ bedoelt, is het wat anders; daar kan ik nog wel in meegaan.

          Maar dat staat wat mij betreft los van hoe je handschrift erut ziet. Maar daar verschillen we dan van mening denk ik.

          • handschrift
            Aan het handschrift valt ook vaak af te lezen in welke tijd het basisonderwijsgenoten werd. Het handschrift gold vroeger als je visitekaartje.
            Een handschrift geeft volgens mij blijk van hoe het schrijfonderwijs op de basisschool was………………de tucht van de zusters bijvoorbeeld. Die hadden iets met zieltjes, hmm

  4. We geven geen zier om TIER
    En tegelijk hijsen we in Maastricht het TIER in de touwen, het “Top Institute voor Evidence-based Education Research” met hot shot Maassen-v.d. Brink aan het roer.

    Weer een miljoenenverslindend instituut met een sympathieke, maar onbezonnen opdracht: nagaan welke beleidsmaatregelen kunnen rekenen op empirische steun. Welke maatregel dan ook, welke empirische steun dan ook.

    Voorbeeldje. Als morgen blijkt dat in klassen waar duo-spreekbeurten worden gehouden een signficante kwart standaarddeviatie méér wordt geleerd dan in klassen met solo-spreekbeurten, wat dan? Gaan we dan de duo-spreekbeurt verplicht stellen en alle docenten daar op nascholen?

    intussen laten we een basisschool voor 3 ton laptops kopen en rechtvaardigen dat met allerhande verzonnen voordelen. Moet het TIER dan niet even gebeld worden met de vraag wat die laptops gegarandeerd “evidence-based” gaan bewerkstelligen? Het antwoord kan eenieder raden: niks. Nisk gegarandeerds. De papieren voordelen zijn frivool.

    En inderdaad: het is niet alleen verspilling van 3 ton. Het is ook het praktische gevolg daarvan: dat je de school geen 5 extra leerkrachten of 20 marktconform betaalde leerkrachten kunt geven. Van wie we weten, beste TIER, dat ze een positief effect hebben op het hele onderwijs aan de kindertjes.

  5. docenten vrijgesteld
    Vrijgesteld om een omweg voor te bereiden? Tijd die dus aan direct leren wordt onttrokken.
    Taal leren, lijkt me bij uitstek een bezigheid tussen meester en gezel: de meester als mens leert zijn gezel als mens.
    Het zelf met de hand schrijven lijkt me ook een nuttige voorwaarde voor het leren beheersen van een taal.
    Maar ik weet het niet meer.

  6. Inz. computergeloof
    Hoe het zo ver komt dat die 3 ton wordt weggesmeten begrijp ik prima. Ten eerste heb je in de maatschappij de enorme half-digibete groep, die bij ‘zus met de computer’ of ‘zo met de computer’ (lezen, schrijven, klaverjassen, breien, kaartlezen, koken, kennismaken, voetballen, met poppen spelen) altijd vindt dat dat een grote vooruitgang is. Het woord ‘computer’of ‘laptop’is voor hen voldoende. Voorbeelden te over van noviteiten waarbij de computer alleen maar in de weg staat, of alleen na enorm veel extra inspanning van de gebruikers NIET in de weg staat, maar dat willen we liever niet weten.
    Ten tweede heb je in de maatschappij een grote groep handelaars in computernonsens (kostbare toepassingen met nul of negatieve toegevoegde waarde) die hun troep moeten slijten.
    Hier heeft een kiene handelsgeest beide groepen bij elkaar gebracht.
    De groep der bedriegers ontmoet de groep die graag bedrogen wil worden.
    Ik vraag me af of die laatste groep ook zijn eigen geld zo makkelijk zou uitgeven.

    • leren en de toekomst
      Is het nog altijd zo dat leren gaat door te horen, te zien en te schrijven? Met alleen lezen en zien en horen had ik niet kunnen onthouden……..
      En dan nog zijn er talloze momenten op een dag dat je wel degelijk het schrijven gebruikt: als eén van de kinderen vraagt: hoe schrijf je……………? Dan schrijf ik dat op of ik spel door in gedachten te schrijven.
      Ook als je even een berichtje achterlaat, doe je dat niet via de computer. is dat ouderwets? En ja als ik wiskunde uit moet leggen, doe ik dat altijd via papier. Volgens mij is het leren hanteren van papier en pen een vaardigheid die nodig blijft.

    • Sterk!
      Vooral die laatste zin. Het is makkelijk trakteren met het geld van anderen. Bovendien lijk je zo al gauw een geweldige weldoener. Ik zie al voor me hoe er gebeld wordt naar familie in het buitenland: ‘We krijgen hier gratis een laptop man!’

  7. woordenboeken en atlassen
    Vijftig jaar geleden bestonden er ook al woordenboeken.
    Ik kan mij niet herinneren dat er toen werd gepleit voor het afschaffen van het spellingsonderwijs, ‘want er zijn immers woordenboeken waarin je het kunt opzoeken’.
    Hetzelfde voor atlassen.

  8. laptop-leren
    Wil een leerling ECHT leren met behulp van een laptop, moet hij hetzelfde gedrag vertonen als bij het leren zonder laptop.
    Stilte, concentratie, herhaling, oefenen, afzonderen, doorzetten, opnieuw proberen, weer herhalen, toetsen alvorens verder te gaan, en vooral veel oefenen.
    De ‘lol’ van de laptop verdwijnt daarmee al gauw: je doorloopt immers hetzelfde moeizame proces als bij het ECHTE leren zonder de laptop.
    Computergelovigen schijnen te denken dat het met computers allemaal min of meer vanzelf gaat, in een voortdurende staat van plezier.
    Ook in Deventer is men de weg kwijt.

    • Je hebt volledig gelijk moby
      Je hebt volledig gelijk moby maar ik wil er wel even aan toevoegen dat een pc wel degelijk voordelen KAN hebben met het leren, wanneer er goede software voor wordt geschreven. Laat dat nu net het probleem zijn.
      Simpel voorbeeldje: anatomie. De computer laadt het juiste plaatje, met een lijntje wordt naar een structuur gewezen en je krijgt 4 opties (meer kan natuurlijk ook altijd) waar je de juiste uit moet kiezen.
      Eventueel kan je in dit programmaatje inbouwen dat je geen keuzeopties krijgt maar zelf het goede antwoord geeft maar dan moet je natuurlijk wel eventjes wat afspraken maken met de gebruiker over de notatie, deze notatie zou in eerste instantie via meerkeuzevragen mee aangeleerd kunnen worden.

      Voor topografie en spelling geldt hetzelfde maar dit is eenvoudiger, ik schat in dat zo’n beetje elke masterstudent informatica/computerwetenschappen dit wel kan.

      Voor een vak als wiskunde, biologie, chemie of fysica kan je met meerkeuzevragen werken wat op zichzelf weliswaar misschien een minder geschikte methode is dan open vragen maar…die software kan feilloos voor jou bijhouden op welke onderdelen je goed en slecht scoort wat 2 voordelen heeft:
      1. De gebruiker kan dit lijstje zien en zodoende weet hij aan welke onderdelen hij het hardst moet werken.
      2. De software kan specifiek voor die onderwerpen veel vragen herhalen waarbij uiteraard ook nog vragen over alle andere onderwerpen worden gesteld om bij te houden ofdat je die niet te veel verleerd bent.

      Ook op andere manieren kan het interactieve van een pc een voordeel geven. Een staartdeling is er zeer gemakkelijk simpel uit te leggen met een elegante animatie, het transcriptieproces in cellen is beter met een animatie uit te leggen dan met tekst.

      • De computer
        Natuurlijk is het mogelijk om een computer op een verstandige manier in te zetten in het onderwijs Bart.

        Maar het hoort allemaal te beginnen met: wat willen we de leerlingen leren? En dan bepaal je hoe dit het beste aangeleerd kan worden (het liefst te bepalen via een experiment met controlegroepen etcetera, maar afgaan op het gezonde verstand van ervaren leraren is ook best). Daar kan de computer een rol in spelen, maar alleen als de toegevoegde waarde positief is.

        In de in deze draad besproken casus lijkt het middel eerst bedacht te zijn -de computer- en vervolgens wordt alle onderwijs daaromheen gebouwd. Dat is dus fout.

      • Bart,
        Ik kan je volgen, want ik heb dat ooit ook gehoopt. Goede programma’s zouden op tijd feedback geven, herhalen, en zo de leerling, geheel aangepast aan zijn tempo, naar een goed niveau kunnen brengen.
        In mijn tijd vielen die programma’s, voor zover ik ermee kennis maakte, steeds erg tegen. Juist de persoonlijke toelichting van een levend mens bleek een waardevoller bijdrage aan het leerproces.
        De leerboeken van toen, in combinatie met de levende interactie leraar-leerling, waren altijd effectiever.
        De computer was een extraatje, dat echter ook al gauw verveelde.
        Denk aan het leren van het Italiaans b.v.
        Dat kan met behulp van computerprogramma’s.
        Maar het stelt dezelfde eisen aan de lerende, als bij het traditionele onderwijs.
        Die eisen raken je als persoon, en dan wordt de computer vanzelf een soortgelijk hulpmiddel als een boek.
        Dan denk ik dat, zeker op de basisschool, een levende volwassene erbij, mits invoelend, een grote meerwaarde vertegenwoordigt.
        Want de computer blijft een mechanische afgeleide van de levende mens. Voor jonge kinderen altijd nuttig de mens erachter te kunnen blijven zien.

    • Deel 2
      Deze nuttige toepassingen ten spijt is het nog te sporadisch dat er goede software bestaat die ook nog eens betaalbaar is en, in het geval van de basisschool en het voortgezet onderwijs, ook nog eens in de eigen taal is geschreven.
      Bovendien kosten kleine laptopts (of hoe je ze ook wil noemen) bijna niets meer, voor zo’n €200-€400 heb je er een die voor educatieve doeleinden perfect te gebruiken is.
      Niets houdt de ouders tegen om er zelf een te kopen.
      Ook hoeft niet ieder kind zelf een desktop/laptop te hebben, je zal immers ook veel met pen en papier moeten doen, je zal ook veel moeten lezen van papier: je kan dus het gebruik van een desktop/pc met anderen afwisselen.

      Ze hadden op die school beter het geld aan andere zaken besteed.
      Indien de leerlingen niet met een taalachterstand starten (die moet verholpen worden voor groep3 en het liefst eerder), het gebouw in orde is en de school goede leraren in dienst heeft dan kan er toch weinig misgaan met het onderwijs? Besteed daar dan ook liever dat geld aan.

Reacties zijn gesloten.