Inspectie publiceert lijst zwakke opleidingen

De inspectie heeft een lijst van 60 zwakke MBO-opleidingen gepubliceerd. Kriterium(volgens de Telegraaf) is het aantal diploma’s die worden uitgegeven en de kwaliteit van de examens.

Ik zie twee gevaren:

Bij een beoordeling van het aantal diploma’s dat behaald wordt zal er nóg meer druk uitgeoefend worden om niet te streng te zijn op de prestaties en het niveau.

Het ‘op orde zijn’ van de examens is al helemaal een verschrikkelijk argument. Iedereen weet inmiddels dat hier alleen gekeken wordt naar de papierwinkel en niet naar de praktijk.

Ik ben er glad voor dat opleidingen die inferieure kwaliteit leveren flink op hun falie krijgen. Als het écht zo erg is: stoppen die hap! De gehanteerde kriteria nu leveren alle reden tot wantrouwen.

6 Reacties

  1. De kwaliteit van examens kan
    De kwaliteit van examens kan in de gaten gehouden worden door peer review en door gecommiteerden. Waarom gebeurt dat eigenlijk niet?

    • It’s the ideology, stupid
      Je voorstel is verstandig en uitvoerbaar. Dat het toch niet doorgaat, is omdat we opgescheept zitten met een staatssecretaris van mbo-zaken die op ideologische gronden ‘soevereiniteit in eigen kring” doorvoert. En de eigen kring is ofwel de eigen school, die zelf mag weten wat en hoe zij examineert, ofwel de koepel (mbo-raad) die algemene regels mag uitvaardigen met maximale vaagheid en minimale externe verantwoording.

      Alsof welke slager zijn eigen vlees mag keuren, en de branchevereniging daarbovenop afspreekt dat de rapportage wordt gepubliceerd in Times Roman met regelafstand 1,5.

  2. Jan van Zijl: ‘Geweldig’
    Jan van Zijl.

    “Van de 11.000 bekostigde opleidingen die het mbo aanbiedt scoren er op dit moment 10.936 goed. Studenten kunnen er dus met een gerust hart van uitgaan dat vrijwel alle opleidingen in het mbo onderwijs en examinering kwalitatief gezien de zaken op orde heeft.”

    Bron: Bron: www.nieuwsbank.nl/inp/2010/02/01/V032.htm .

    • Heeft van Zijl ook RR gehad?
      Die van Zijl kan kennelijk niet rekenen. Er zijn 60 opleidingen als ‘zwak’ gekenmerkt. Weliswaar zijn de kriteria uitermate twijfelachtig, maar 11.000 min 60 geeft een andere uitkomst dan 10.936.
      Overigens: het zal jouw kind maar zijn die net in een van de afgekeurde opleidingen zijn tijd en geld heeft verspild.

      • Vergeten?
        Voor het gemak vergeet Van Zijl dat het hier gaat om een steekproef. Trouwens ik wordt er een beetje iebelig van dat deze bestuurder de lijst als ‘een uitdaging’ ziet om het in de toekomst beter te doen. Hij moest zich G%&&^$%$%^de ogen uit zijn kop schamen.

  3. Sharon
    Hoe gaat het nu in de

    Sharon

    Hoe gaat het nu in de praktijk?

    leerlingen maken een fiks aantal toetsen, projecten, prestaties met of zonder begeleiding etc. Aan de hand daarvan gaan zij bij voldoende beoordeeld te zijn (bijv 80 procent is goed) op voor een pvb, oftewel een proeve van bekwaamheid.
    Dat wordt door 2 docenten in de gaten gehouden en beoordeeld. Ik heb wel veel vertrouwen in collega’s, de kwaliteit is goed omdat docenten het goed doen, daar moet de school het van hebben.
    Die managers kunnen wel vertrekken, die dragen er op geen enkele wijze toe bij, geldt ook zo voor raden van bestuur. Nog maar te zwijgen van handjevol burgervaders die vaak in de raden van toezicht zitting nemen en over van alles babbelen waar ze geen zinnig woord over kunnen zeggen: over zwaar belaste docenten bijvoorbeeld. Dat moet de discussie zijn: hoe vegen we die managers uit het onderwijs? Laat docenten de vrijheid om het te regelen, en dan komt er gewoon ook meer geld vrij voor essentiele zaken.
    met die examens gaat het allemaal wel, en als het niet klopt zijn docenten de eerste die dat melden, en hebben het er gewoon over, en regelen het zelf, Op managers hoef je niet te wachten. die verpesten de kwaliteit van het onderwijs!

Reacties zijn gesloten.