reken zeker

De rekenmethode Reken Zeker komt volgend schooljaar op de markt. Dat is op het moment dat veel scholen hun rekenmethode zullen gaan vervangen en er een nieuwe generatie methoden op de markt komt. Heel veel scholen hebben na de invoering van de euro hun rekenmethode aangeschaft, maar er zijn nog altijd zo’n honderd scholen, die rekenen met guldens. Voor de basisscholen is er een keuze uit 6 methoden: Wereld in getallen, Pluspunt, Rekenrijk, Reken Zeker, Alles telt en Wizwijs.
Zie hieronder de beschrijving van de methode Reken zeker en ter vergelijking een overzicht van de 6 methoden.

8 Reacties

  1. Alles Telt
    Ik heb zojuist eens even alle bladzijden bekeken van het opgavenboek en het werkschrift van de methode Alles Telt, voor groep 8 van de basisschool.
    Eventjes een oppervlakkige analyse.
    Deze methode werkt volledig volgens het realistische rekenen. Wel hebben ze blijkbaar deze methode verrijkt met het ‘cijfermatige’ vermenigvuldigen (zoals we het vroeger leerden op school), echter op het oog in geringe mate.
    Voor de rest is het opvallend veel kleurwerk en vind ik het niveau van percentages, breuken, optellen, aftrekken en delen erg laag liggen.
    Je moet getallenlijnen kleuren en je moet bij sommige vragen de juiste antwoorden aangeven door te kleuren. In plaats van de omtrek te laten berekenen van een circel plaatsen ze overal een plaatje van een bol (ballen) of ciliinder (blik).
    Ik vind het spijtig dat ze steeds de sommen geven via een verhaaltje, een foto of een plaatje i.p.v. gewoon direct de sommen te geven. Het gaat tevens ten koste van het oefenmateriaal, uitgaande van een beperkte maximale dikte van het boekje, aangezien nu 1 som de ruimte inneemt waarop je misschien wel gemiddeld meer dan 10 sommen kan plaasten.
    Ook viel mij op dat je een rekenmachientje mag gebruiken, al raden ze dat wel nog af alvorens je het zoder rekenmachientje hebt geprobeerd.

    Algemene indruk: deze methode komt enigzins tegenmoet aan de kritiek op het realistische rekenen maar bijlange na niet in die mate dat ik zou willen dat ik deze methode aanraad. De zwakke leerlingen hebben naar mijn inschatting moeite om bepaalde opgaven te begrijpen, de sterke leerlingen krijgen te weinig sommen om mee te oefenen.

  2. De uitgeverij zelf
    De uitgeverij zelf (Thieme-Meulenhof) zegt het volgende over haar methode (citaat):
    – rekenvaardigheid telt
    – accent op het oefenen, memoriseren en automatiseren

    Dit is m.i. dus niet van toepassing op het opgavenboekje en werkschrift van groep 8 wat ik heb gezien! Integendeel.
    Verhaaltjes lezen en kleuren valt moeilijk te rijmen met het maximaliseren van het oefenen en atuomatiseren. Het is het een of het ander, beiden kan niet.
    De opgaven zijn voor groep 8 veel te simpel om te kunnen stellen dat rekenvaardigheid een prioriteit is.

    • Reclamepraat
      De uitgever (Thieme-Meulenhof) weet dat er een omslag plaats heeft gevonden. Rekenvaardigheid, oefenen, memoriseren en automatiseren worden weer belangrijk gevonden (zelfs velen op het Freudenthal Instituut zeggen dat hier te weinig aandacht voor was). Het kost een heleboel tijd om een methode echt om te gooien, dus doet de uitgever slechts een beetje knip- en plakwerk. In de reclamebrochures het juiste geluid laten horen is belangrijker voor de verkoop.

      • rekenonderwijs
        Alles telt is een methode die samen met nog twee andere methoden 30 % maarktaandeel uitmaakt. Er is een andere uitgever die voor 70 % het rekenonderwijs in nederland bepaalt.

  3. En de staartdeling?
    Rekenliefhebbers, kunnen jullie ook eens kijken welke methode gewoon een staartdeling aanleert. Dat lijkt me een aardig kriterium voor de bruikbaarheid van een methode.

    Vorige week met onze ‘achterblijvers’ aan breuken gewerkt. Ze kunnen niet delen, dus dacht ik het even voor te doen met een staartdeling.
    ‘Huh???? Nee, doe het dan maar gewoon juf……………’

    Maar als je wilt uitrekenen of 132 iets met 6 te maken heeft, als tussenstapje om een breuk te vereenvoudigen die je later bij een andere breuk wilt optellen, dan ga je toch niet stapsgewijs 6 (of een veelvoud daarvan) aftrekken, dan ben je echt allang de draad kwijt aan het eind.

    • aanvulling
      De staartdeling is terug. Maar in sommige methoden alleen voor de goede leerlingen.
      Als je goed wilt kijken en vergelijken van methoden dan is het goed de boeken van groep 7 naast elkaar te leggen. Dan speelt het herhalen minder een rol en zie je de opbouw beter. Je ziet ook wat beter wat het niveau is van de methoden.
      Maar minstens zo belangrijk is het te kijken hoe een methode eruit ziet in groep 5. Als kinderen in de bovenbouw vastlopen dan ligt 9 van de 10 keer de oorzaak in groep 4 of 5. Dus ook kijken wat er vóór de staartdeling en boven de 100 rekenen gebeurt. Hoe worden de tafels geleerd bijvoorbeeld.

      • uitspraken
        als hier op de site uitspraken gedaan worden over het huidige rekenonderwijs dan gaat het dus veelal om de methoden Wereld in getallen en Pluspunt, want die hebben samen die 70 % marktaandeel.
        Ik ben dan heel benieuwd naar de uitspraken van malmberg over rekenen, zowel over de afgelopen tijd als over de nieuwe versies.

        • staartdeling
          Wie vindt dat de staartdeling alleen voor goede rekenaars moet zijn weggelegd?
          Dat is namelijk de opvatting in de rekenmethoden die het meest gekocht werden en nu met een nieuwe versie komen.
          Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen dat ook vinden……….

Reacties zijn gesloten.