Ik moest door omstandigheden de oude rondom 10 opzoeken over de crisis in het onderwijs.
Nog steeds aanbevolen. Niet in het minst door het sterke optreden van Jeanet Meijs (een beoogd bestuurslid van BON) en het ronduit indrukwekkende optreden van een Kiri, leerlinge van het Friesland College.
Verder treden op:
Meneer Koops, de grootverdiendende directeur van het Friesland College die zelfs na zijn ontslag nog tonnen verdient,
Kete Kervezee, destijds hoofd van de inspectie en
Presley Bergen, bestuurslid van BON.
Wat bedoelde Presley Bergen?
Ik meende Presley Bergen aan het einde van “rondom 10” horen zeggen dat de overheid BON de mogelijkheid moest bieden om scholen op te richten om zo te laten zien dat BON gelijk heeft. Heb ik dat goed verstaan/begrepen?
Seger Weehuizen
iets veranderd?
Is er tussen die uitzending “rondom 10” (van 2006) en nu iets veranderd? Wat betreft het onderwijs is Het Nieuwe Leren steeds verder gegaan en dus het onderwijs op vele plaatsen opgeofferd.
Maar zou als er nu zo’n “rondom 10” uitzending zou zijn, wat zou dan het effect zijn?
M.a.w. zijn we op de goede weg?
Ik zie een kentering
Gems, naar mijn gevoel is er toch een kentering merkbaar. Het is op mijn MBO niet meer verboden om naar toetsbare leereffecten te verlangen en men begint de beperkingen van het doe-het-zelf-onderwijs in te zien.
Voortschrijdend inzicht
Probleem is alleen dat bestuurders dit d.m.v. het voortschrijdend inzicht leren inzien, dus dat de praktijk laat zien dat het niet werkt. Naar deskundigen uit het werkveld wordt nog steeds niet/nauwelijks geluisterd. Al die discussies met dit soort managers en zgn. deskundigen als onderwijskundigen, heeft weinig zin. Ze blijven bij hun standpunt, terwijl wij beter weten….
Aanvulling ovattion
ovattion heeft gelijk. Het probleem is niet dat een of andere puber er na zes ongelukken achter komt dat hij in Nederland beter rechts kan houden; het probleem is dat hij niet luistert naar zijn rij-instructeurs die hem dat al twintig keer verteld hebben.
Het probleem is niet alleen dat die managers van onderwijs geen verstand hebben, maar ook, en vooral, dat ze weigeren de mensen te raadplegen die er wél verstand van hebben. In tegendeel, ze maken ze monddood, ontslaan ze of belemmeren ze in hun dagelijkse werk. En het is deze situatie, het zijn deze machtsverhoudingen die nog ongewijzigd zijn.