Zie het filmpje dat erbij hoort om de onnatuurlijke resultaten te zien.
De fabel van persoonsverheerlijking
Managers met visie, charisma en een droom?
Is het altijd zo of alleen in combinatie met monopolimacht? Als persoonsverheerlijking in beeld komt, kan dit een gevolg zijn.
Een schoolbestuur wilde groter en zichtbaarder worden. Maar het aantal leerlingen ging achteruit en de bovenschoolse managers wilde “echte” salarissen om erbij te horen. Daarom werden er LIO’s in de scholen opgeleid, met nauwelijks bemoeienis van de PABO. Directeuren van basisscholen werden niet vervangen, daarvoor kwamen er in de plaats zorgvuldig geselecteerde jonge leerkrachten die persoonlijke begeleiding kregen van het bovenschoolse management en twee jaar lang het werk van een directeur doen met een leerkrachtsalaris. Een directeursopleiding kregen ze niet, want “wat daar geleerd wordt hebben ze niet nodig”. Twee jaar intensieve hersenspoeling kon uitlopen in ontslag of een directeurspost. Deze afhankelijkheidssituatie maakt de effectiviteit van hersenspoeling groter. Deze aankomende directeuren moesten laten zien dat ze (zonder opstand) hun collega’s konden bespelen en projecten van het bovenschoolse management laten uitvoeren.
Het bovenschoolse management kon zo hun eigen salarissen veiligstellen en waren verzekerd van goedkope jonge directeuren, en organisaties die uiterst willig werden hun ideeën over het nieuwe leren uit te voeren. In een plenaire bijeenkomst werd ook BON voor een debat uitgenodigd, want zo kon worden aangetoond dat discussie niet uit de weg werd gegaan, maar er liepen wel mensen met camera’s rond: hoe vrij ben je als medewerker om te praten als je baan je lief is? Het bovenschools management heeft lak aan de inspectie: “een gesprekje en er is niets meer te vrezen”, heeft de Pabo “onschadelijk” gemaakt en leidt eigen mensen op: “ze hoeven alleen maar hun handtekening te zetten voor het diploma, de rest doen wij wel” en de schoolbegeleidingsdienst, die bang is voor baanverlies danst naar pijpen. De externe vertrouwenspersoon is een vriend van het bestuur en het bestuur bestaat uit de vriendenclub. De alleenheerschappij was geregeld en wil je komen kijken dan zie je enkel tevreden gezichten in de school, zeggen ze. En de man met Visie en Charisma kon lekker slapen en zag dat het goed was.
bijlage
Het is te hopen dat het lukt om het filmpje erbij te krijgen………
Re:bijlage
Als je een internet-link hebt naar het filmpje dan kun je die gewoon in de tekst neerzetten (ziet er niet mooi uit, werkt wel). Als je een bestand toe wilt voegen klik op ‘bewerken’ en dan op ‘bestandsbijlages’, dan kun je via ‘browse’ een bestand van je computer uploaden.
filmbestanden niet yoegestaan
Dat lukt in dit geval niet. Er is maar een beperkt formaat bestanden toegestaan. Geen film of audio.
filmpje
de Link:
www.youtube.com/watch?v=ipW5zwwVZok
Uh
Misschien ben ik dom, maar ik zie de link met het filmpje niet zo… En van het woord ‘lebensraum’ gaan mijn nekharen overeind staan…
Dom?
Nee, dat kan ik onmogelijk van je beweren.
Ik vraag me wel af waarom je de link niet ziet. Helemaal onderin het bericht.
link
9_11_1989 , Mark ziet de link wel, maar de link niet
Nederengels
Oftewel de link naar het filmpje wel zien, maar het verband tussen het verhaal en het filmpje niet zien. Verband, relatie, connectie, koppeling; keuze genoeg. Alleen link is een beetje link.
niet dom
Mark, zie hier het RESULTAAT van “het nieuwe leren”. Het lijkt allemaal in orde op het filmpje…………en je stoort je prima……..gelukkig is dit maar een fabel, bovenstaand verhaal is geen fabeltje.
Deze haan is goed gehersenspoeld hoor en iedereen moet meedoen of krijgt een poot op zijn kop. Maar zie hoe de persoon van de baas verheerlijkt wordt. Hij kan lekker slapen.
Welke school?
Het is een mooi verhaal, gems, maar over welke school (of misschien moeten we nu spreken van Education Enterprise ……. ) gaat dit?
@Marten
Ik durf te wedden dat je dit verhaal kan plaatsen. Ik speel niet op de man, ik wil duidelijk maken wat er aan het gebeuren is en hoe kwalijk dat is voor goed onderwijs. Ik wil duidelijk maken dat veel mensen in het onderwijs of hun mond niet kunnen opendoen of veel erger gewoon klakkeloos doen wat van ze gevraagd wordt zonder na te denken, ongeacht wat dat voor gevolg heeft op langere termijn.
En de politiek gaat ook voor de korte termijn, is het niet?