Bloggen om de school te promoten

Het M.I.T. is een van de beste universiteiten van de wereld. Elke techneut (niet pejoratief bedoeld) wil daar wel studeren. Maar het is natuurlijk helemaal leuk als je van tevoren een idee kunt krijgen van wat je daar te wachten staat. Glimmende foldertjes zijn nuttig, maar een door een student geschreven weblog is natuurlijk veel interessanter.
Het M.I.T. ziet dat in en betaalt zelfs studenten om te bloggen op de website van de universiteit. De New York Times publiceert er vandaag een interessant verhaal over. www.nytimes.com/2009/10/02/education/02blogs.html?_r=1&em

Als je verder denkt, zijn de mogelijkheden talrijk. Niet alleen universiteiten zouden het kunnen doen, middelbare scholen ook. Er zijn natuurlijk ook “gevaren” aan verbonden. Wat moet je doen als een scholier te kritisch is op je school of iets onaardigs zegt over een leraar? Maar een voordeel is natuurlijk wel dat zo’n weblog een beter beeld schetst dan een open avond.

Wat vinden de BON’ers? Verdient het M.I.T. navolging?

5 Reacties

  1. Groningen
    In Groningen deden ze dit al toen ik daar nog promovendus was… Stukken moesten vooraf geloof ik goedgekeurd worden door de afdeling propaganda van de universiteit.

    • Op de site van de universiteit van Groningen…
      staan wel weblogs van wetenschappers (www.rug.nl/kennisdebat/weblogs/index), maar geen weblogs van studenten die een beeld geven van het leven als student. Middelbare scholieren zijn vermoedelijk ook naar meer nieuwsgierig dan naar de colleges die hun te wachten staan.

      • Gestopt
        Dan zijn ze er in Groningen waarschijnlijk mee gestopt. Het is al een aantal jaren geleden dat ik daar rondliep…

    • telecolleges en de wet
      Met veel genoegen heb ik een MIT wiskundecollege gevolgd over de regel van l’Hôpital en, als ik me goed herinner, de insluitstelling. Als zulke colleges ook zouden bestaan over de VWO-leerstof zou het voor een 12-plusser aantrekkelijk kunnen zijn om niet naar school te gaan maar zich thuis voor te bereiden op het toelatingsexamen voor de universiteiten. In feite heb je dan klassikals systeem vervangen door het college-systeem (waarbij op het MIT blijkbaar vragen tijdens het hoorcollege mogen worden gesteld). Deze vorm van leren is waarschijnlijk niet wat men onder ICT-leren verstaat. Zij is in elk geval veel aantrekkelijker dan dan het in groepjes werken. Voor velen zal zij ook aantrekkelijker zijn dan (alleen maar) het gebruik van leerboeken met oefensommen. Maar zo lang onze intolerante bemoeizuchtige regering weigert te erkennen dat leerplicht iets anders is dan schoolplicht blijft dat onmogelijk. Als er in Nederland alleen maar een echte leerplicht zou bestaan en die zou het je ook toestaan om je op buitenlandse examens voor te bereiden zouden we helemaal echte vrijheid van onderwijs hebben.
      Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.