Afgaan op het advies en de deskundigheid van de school is niet genoeg als je een begaafd kind wilt scholen.
Reacties zijn gesloten.
Afgaan op het advies en de deskundigheid van de school is niet genoeg als je een begaafd kind wilt scholen.
Reacties zijn gesloten.
Copyright & kopiëren; 2025|WordPress thema door MH Themes
tussen de oren
Het probleem zit vooral tussen de oren van de ouders. Ze willen graag dat hun kind gelukkig is maar vrezen te gelijker tijd door hun omgeving uitgelachen te worden omdat ze vinden dat hun kind zo bijzonder is of aangevallen te worden omdat ze exta dingen voor hun kind willen dat toch al zo goed af is.
De bedoeling is dat er overal in Nederland Leonatdoscholen komen. Dat zijn basisscholen voor hoogbegaafde kinderen. Ik ben het niet helemaal eens met de filosofie en het beleid van de Leonardoscholen maar mijn indruk is wel dat de hoogbegaafden er gelukkig zijn.
Seger Weehuizen
Leonardoscholen
Ik juich elk initiatief toe dat de potentie heeft leerlingen extra uitdaging te bieden. Maar wat mij sterk verbaast aan de Leonardoscholen: de eisen die worden gesteld aan de leerkrachten.
Eerst een hoop gezwam over vage competenties (“Is tolerant, maar weet waar nodig grenzen te stellen. Treedt a priori stimulerend op in plaats van corrigerend”) en dan ergens aan het eind:
“Een vooropleiding VWO of een academische opleiding strekt tot aanbeveling, evenals redelijke kennis van Engels en ICT”
Kom op zeg, dit zou een keiharde eis moeten zijn. Niet een bijzaak die slechts “tot aanbeveling strekt” en op een hoop wordt gegooid met computervaardigheden.
Dit maakt dat ik er niet direct alle vertrouwen in heb dat een hoogbegaafd kind op een Leonardoschool de uitdaging krijgt die het nodig heeft. Wel juich ik het toe dat de Leonardoscholen er zijn. Ze bieden in elk geval een alternatief.
niet perfect maar wel een grote verbetering
Leonardoscholen bieden zelfs een goed alternatief. Ze voorkomen dat hoogbegaafde kinderen zich buitenstaanders voelen, ongelukkig worden en gaan onderpresteren om de kloof met hun medeleerlingen te overbruggen. Veel honderddertigplussers zakken af naar lagere onderwijstypen en bereiken nooit de universiteit.
Leonardo-scholen kunnen eigenlijk alleen maar ontstaan als een bestuur van een groot aantal scholen om de hen moverende redenen iets willen doen voor hoogbegaafde leerlingen. In Venlo was dat het geval maar er zijn in den lande veel meer bestuurders die zo’n school interessant vinden. Daarom zal de karakteristiek van een Leonardo-school waarschijnlijk nooit helemaal los staan van de ideeën van haar Maecenas.
Omdat een kleinkind van mij deze school bezoekt is er voor mij aanleiding om wensen te uiten en op afwijkende ideeën te wijzen. Ik wil dat de leerlingen ook 2 jaar lang ouderwets les in Grieks of Latijn krijgen zodat zij met kennis en ervaring kunnen oordelen over een Gymnasium als alternatief voor tweetalig VWO.
Ook probeer ik voorzichtig de fixatie op projecten wat af te zwakken door er op te wijzen dat projectonderwijs zowel vóór- als na-delen in vergelijking met sterk sturende ouderwetse lesvormen zoals frontaal onderwijs heeft. Ik heb er op gewezen dat bij projectonderwijs veel tijd gebruikt wordt voor opzoeken. Dat is zeker een vaardigheid die leerlingen onder de knie moeten krijgen. Ik heb geschreven dat ik echter niet geloof dat dat soort onderwijs het hoogste leerrendement in kennisvergaring op het gebied van het gekozen onderwerp oplevert en dat bovendien denk dat het vaak tot een geringere diepgang leidt. Tenslotte heb ik er op gewezen dat het te bedenken is dat het efficiënt opzoeken van relevante informatie pas bij reeds aanwezige grondige kennis mogelijk is. Meer kan ik niet doen zonder als een oude zeur beschouwd te worden.
Seger Weehuizen
Zelfs “een vooropleiding
Zelfs “een vooropleiding VWO” tot ‘keiharde eis’ bombarderen is me te min. Je meent toch niet dat een VWO-diploma op zichzelf voldoende kennis en bekwaamheid garandeert om hoogbegaafden met vrucht les te geven?
Er staat immers ‘een vooropleiding VWO *of* een academische opleiding’.
Ik zou denken: stel als ‘keiharde eis’ voor een Leonardoleraar een academische opleiding (zodat je bij de 20% Nederlanders met de hoogste opleiding behoort) en de minimaal noodzakelijke ervaring met en verstand van lesgeven (want dat is je beroep). Ergo: een degelijke universitaire vak- en lerarenopleiding.
Ook op Leonardoscholen moeten leraren aan de bekwaamheidseisen voldoen. Vooralsnog betekent dit dat ze formeel bevoegd moeten zijn.
minimum IQ voor leraar hoogbegaafden
Het idee achter de eis “diploma VWO” is volgens mij dat intelligent genoeg zijn om op de universiteit te worden toegelaten een noodzakelijke voorwaarde is om Leonardoleraar te mogen zijn. Leonardo-leraren moeten namelijk ook intelligent genoeg zijn om hun leerlingen te kunnen snappen. Maar dat is natuurlijk nog niet voldoende om een goed leonardo-leraar te zijn.
Seger Weehuizen
De belangrijkste eis aan leerkrachten
van Leonardoscholen, is dat ze accepteren dat de kinderen intelligenter zijn dan zijzelf.
Helaas…
…blijken juist minder intelligente leraren daar de meeste moeite mee te hebben…