Van Bijsterveldt over educatieve minors

De NRC heeft een interview met Marja van Bijsterveldt over educatieve minors (universitaire studenten kunnen daarmee na 3 jaar voor de klas).

Ze zegt onder andere:

Een student filosofie kan na zijn bachelorstudie het vak filosofie geven en een student Duits zal leraar Duits worden, geen leraar wiskunde.

Dat ze de behoefte voelt om dit te benadrukken zegt al genoeg….

Verder zegt ze dat van de 30.000 afstuderenden er maar 600 kiezen voor het leraarschap. Met deze educatieve minor wil ze ‘studenten op jongere leeftijd in aanraking laten komen met lesgeven’. Maar ze zegt niets over waarom dit plan er niet enkel toe zou kunnen leiden dat die 600 studenten in plaats van met een master diploma met een bachelor diploma voor de klas gaan staan.

2 Reacties

  1. eiffel
    Mevrouw van Bijsterveldt hoopt dat doordat studenten op jongere leeftijd in aanraking komen met lesgeven, zij verleid worden leraar te worden, al is het maar voor een jaar of vijf, zes.

    Ik vrees dat studenten een onderwijsbaan ofwel zien als een bijbaantje (weer eens iets anders dan de horeca) en weer vertrekken zodra zij afgestudeerd zijn, ofwel dat zij wel met hart en ziel ervoor gaan en dan niet meer aan afstuderen toekomen. Om les te geven heb je immers geen verdere bevoegdheid nodig.

    Het voortgezet onderwijs heeft afgestudeerden nodig ter vervanging van de academici die de komende jaren met pensioen gaan. Dit zal alleen lukken door het leraarschap aantrekkelijker te maken door een redelijke werkdruk (20 lesuren per week, maximaal 24 leerlingen per klas) en een fatsoenlijk salaris te bieden.

    Teja Bodewes
    www.lerareninactie.nl

    • Leerplichtwet herzien…
      @Teja B.:….en door er een vak met status van te maken. Dat betekent een gedegen vakopleiding met daaraan verbonden een welverdiend en behoorlijk salaris.
      Dit gepruts van Van Bijsterveldt is paniekvoetbal en leidt tot niets.
      Toch maar de leerplichtwet herzien en jonge kinderen de kans geven op hun twaalfde jaar te gaan werken. Dan houden we ineens docenten en gemotiveerde leerlingen over, wordt lesgeven weer leuk en is de druk van de ketel.

Reacties zijn gesloten.