Onderwijs?

Juichverhalen over de maatschappelijke stage:
“Die maatschapelijke stage is fantastisch!!! Want je heb dan geen school, je hoeft dan geen huiswerk maken, en en er is ook nog is geen toets! Allemaal voordelen. Ik hoef alleen maar koffie te schenken, beetje rondhollen bij de bejaarde, en daarna ben ik om 12.00 uur vrij. Echt gaaf! De hele dag geen les!!!! Hoe meer hoe beter. Dat is nog is onderwijskwaliteit!!! Mag de havo naar 200 uur alstublieft. Ook namens mij begeleider, want die heeft ook niks te doen”

2 Reacties

  1. Grof vuil
    Ben zo vrij geweest om navolgende reactie onder het Trouw-artikel te plaatsen:

    —-
    Die hele maatschappelijke stage moet zo snel mogelijk bij het grof vuil worden gezet. 72 uur stage, dat is gemiddeld pakweg 2 uur per schoolweek. Dat is meer dan menig serieus schoolvak in een heel schooljaar toebedeeld krijgt.

    Wanneer worden scholen weer gewoon een instituut waar scholieren les krijgen en daarnaast wat vorming? De maatschappelijke stage is nodeloze tijdsverspilling. Maar ja, het is natuurlijk wel een makkelijke manier om die arbitraire 1040 lesuren vol te maken.
    —-

    Benieuwd of er reacties komen ……

    • deugdelijkheid om wat?
      De grondwet spreekt van de “deugdelijkheid” die door de overheid gewaarborgd moet worden. Mijn indruk is dat dat betekent dat het middel bij onderwijs geschikt moet zijn voor het doel dat nagestreefd wordt en dat het middel goed moet worden toegepast. Deugdelijkheid van het onderwijs betekent in elk geval niet dat onderwijs mensen er toe moet brengen om deugdzaam te zijn. Maar waartoe onderwijs zou moeten dienen heb ik niet kunnen vinden. Toch zou dat vanwege het verplichte karakter van onderwijs wel in de grondwet moeten staan.
      Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.