Met grote dank aan JL die steeds maar weer uitspraken van onderwijsvernieuw(l)ers verzamelt, ter leringhe ende vermaeck (dan wel verdriet). Nu weer deze parel:
Willem Uittenbogaard & Wim Koersen (Freudenthal Instituut. Uittenbogaard is werkzaam op PABO Hogeschool InHolland)
* Als je goed rondkijkt zie je dat er onevenredig veel tijd wordt besteed aan het oefenen en inslijpen van kolomprocedures. Sommige scholen gaan in groep 7/8 de kolomprocedures zelfs nog vervangen door ons traditionele van rechts naar links cijferen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn! Deze vaardigheden heb je later helemaal niet nodig. Het procedurele rekenen loopt in zekere zin op z’n laatste benen. Velen zijn van mening dat verdere terugdringing van de onderwijstijd voor dit nog altijd dominante leerstofgebied dringend gewenst is.
Hoe is het mogelijk dat deze duurbetaalde lieden dergelijke leugens verspreiden? Het is &^%#$ (was: lelijk woord) volgens mij een van de meest basale rekenvaardigheden die een mens juist wél regelmatig gebruikt: het ‘eventjes’ optellen van een paar getallen tot een totaal. En dan ijskoud beweren dat je die vaardigheid later nooit nodig hebt?
Van Zijl van de MBO-raad
Van Zijl van de MBO-raad opscholen.
Bedoelt : naar een hoger MBO-niveau doorstromen.