Hier, met die miljoenen!
Je leest in de krant dat de hoofdman van het Friesland college met een miljoentje of wat, aan de kant is gezet. Het noodlijdend instituut dat dank zij de strapatsen van deze grote onderwijsvernieuwer danig moet bezuinigen op het zittende personeel, binnenkort 75 werknemers weggesaneerd, heeft de falende onderwijsbestuurder een dikbetaalde ‘ adviserende’ rol toebedacht. Zuster Marja, de staatsecretaresse, hief vermanend het vingertje en de voorzitter van de raad van toezicht antwoordde vriendelijk “ mens, bemoei je met je eigen zaken”. De ontslagen graaizuchtige adviseur lacht in zijn vuistje en denkt “hier, met dat miljoen”.
Je leest in de krant dat het ROC midden Nederland Geluk heeft binnen gehaald. De huidige wethouder onderwijs en jeugd en gezin van de stad Rotterdam is gevraagd om voorzitter te worden van de raad van bestuur. Aangezien Leonard K. in een vorig leven bedrijven adviseerde die het niet gemakkelijk hadden is hij de aangewezen persoon om de komende reorganisatie van het mega-ROC op poten te zetten. Het niet doorgaan van inburgeringcursussen heeft de school een miljoenen strop opgeleverd. De zittende docenten wachten met angst en beven de toekomst af. Het onderwijsbestuur in Nederland is al overvol met ex-burgemeesters, ex-wethouders, ex-gemeentesecretarissen, ex- gedeputeerden en ex- Kamerleden. Allen hebben ze vriendjes, bekenden en kennissen in het tweede kamer- en regering twitter-circuit en maken daar rijkelijk gebruik van. Het moet heerlijk zijn om tijdens de bestuursvergadering het mobieltje tevoorschijn te toveren om met de geoefende duim het tekort in de ROC schatkist aan te vullen met het SMS boodschapje naar partijgenoot zuster Marja: “ Hier, met die miljoenen”.
Je leest in de krant dat het illustere duo Keet en Sjoerd van de PO-raad en de VO raad alweer een nieuw plannetje hebben afgesproken. De leerlingen van groep 7 en 8 krijgen vanaf volgend jaar heel veel begeleiding om de overstap naar het voortgezet onderwijs ‘vlot te laten verlopen’. Daarom moet er een ELD komen, een Electronisch Leerling Dossier. Het ELD kan dan in noodlijdende gevallen gekoppeld worden met het EKD, het Electronisch Kind Dossier van onze minister van jeugd en gezin. Er zijn al afspraken gemaakt wie de kleur en de lengte van het schaamhaar mag invullen, de school of jeugd en gezin. Een pilot project wordt opgestart om een en ander nader te onderzoeken. Het samenwerkingsverband van PO en VO zijn langsgegaan bij Zuster Marja en ‘He jij daar’ staatsecretaresse Dijksma, om de pilot te financieren. Sjoerd heeft het mooi verwoord, “ dames, voor het heil van de talenten, hier, met die miljoenen”.
Je leest in de krant dat het bedrijfsleven de buik vol heeft van stagairs die niks weten en niks kunnen. Bij de MBO raad regent het klachten over scholen die niet te bereiken zijn tijdens de vakanties, slechte begeleiding van de MBO instellingen, leerlingen die te stom zijn om te helpen donderen maar wel in het bezit van een hele grote mond, kortom dat hele competentie gericht opleiden hangt hen de strot uit. Boer Jan, voorzitter van de MBO raad, vindt dat de ondernemer niet moet zeuren en dat de MBO instituten dat levert wat ze hebben beloofd, leerlingen met competenties. Als het bedrijfsleven de competentie presenteren verward met een grote mond, dan is dat niet zijn pakkie an. Boer Jan voelt er wel veel voor om de ‘leercomponent’ op de werkplek uit te breiden. Aangezien deze uitbreiding zowel het MBO als het bedrijfsleven veel geld gaat kosten aan het opstellen van ‘competentieplannen’, begeleiding op de werkplek zowel door de school als door het bedrijf heeft hij een kort briefje gericht aan zuster Marja. “ Voor verbetering van de stagecomponent in het competentiegericht opleiden, hier, met die miljoenen”.
De bezuinigingsslag die momenteel het middelbaar onderwijs teistert gaat niet gepaard met ‘gouden handdrukken’ voor de vertrekkende docenten, maar met kneuterigheid, intimidatie, arrogantie, machtswellust en treiterijen van de om zich heen slaande managers, die zo stilaan psychopatische trekjes beginnen te vertonen. De zieke-, bevoegde-, LC-, oudere en kritiserende docenten, worden als eerste de wacht aangezegd en met instemming van de Medezeggenschapsraden boventallig verklaard. De grote opruiming is begonnen. De kredietcrisis, klimaatcrisis, voedselcrisis, bankencrisis en het-is-crisis-crisis, zijn dankbare drogredenen om het docentenbestand te zuiveren van types die ‘niet helemaal klaar zijn voor het Competentie Gericht Opleiden’.
Over deze ‘shake-out’ lees je niets in de krant.
J. Jeronimoon
Paul de Leeuw als adviseur
door de Lumpsum mag een school zelf mensen aan nemen en contracten maken.
Ze kunnen zelfs Paul de Leeuw (de presenatator) nemen, zal hij niet doen want hij wordt door de VARA via ons vorstelijk betaald (ongeveer 3 maal de Balkende norm die ook weer door geen overheids instantie wordt gehanteerd).
Maar je zou ook Robin van Persie (de voetballer) kunnen aantrekken als hij uitgevoetbald is, goede naam en mooi voor de school, heeft geen verstand van onderwijs maar dat is bijzaak.
De zaakwaarnemer maakt een mooi contract waarin staat dat als je de boel belazert je er nog beter af komt dan als je gewoon werk doet.
Alles moet weer terug naar ZOETERMEER, daar zaten wel veel ambtenaren, maar die waren nu achteraf gezien hun geld dubbel en dwars waard.
En de OVERHEID en POLITIEK moet de boel weer eens ouderwets gaan controleren, dat doe je soms voor de klas ook, de oorzaak van de huidige crisis is te danken aan het feit dat de overheid zijn CONTROLERENDE taak heeft laten varen.
Maar de burger zit met de gebakken peren, gelukkig heeft Plasterk het nu eindelijk door……………………………maar of er wat gaat veranderen ?!
retrogressief verbeteren
De belangrijke ambtenaren op het Ministerie van Onderwijs waren vroeger bijna allemaal juristen. Kennis van onderwijs op zo’n ministerie is natuurlijk mooi meegenomen maar het onderwijs is blijkbaar toch meer gebaat bij contractrecht-deskundigen in Den Haag. Als tenminste de leraren genoeg van hun vak weten om in te staan voor goed onderwijs. Alles weer (bijna) als vroeger is een goede optie.
Seger Weehuizen
Een kleinere maar veelzeggende verspilling
Op de internetadressen
coenpeppelenbos.blogspot.com/2009/06/nhl-boeken-die-wij-weggooien.html en
coenpeppelenbos.blogspot.com/2009/05/nhl-archiveren-kun-je-leren.html
blijkt dat de Hogeschool Leeuwarden grote aantallen literaire boeken van hoogingeschatte auteurs, afkomstig van de secties Nederlands en Duits, in zijn oud-papierbak gestort heeft. Een betere demonstratie van de verdwijning van literatuur uit het literatuuronderwijs is moeilijk te geven. Coen Peppelenbos heeft de dozen met de boeken gefotograferd.
Restauratie van taal met literatuuronderwijs gaat de gemeenschap veel geld kosten
Seger Weehuizen
overal hetzelfde
Vanwege de “visie” van de architect mochten er in het open leer centrum van mijn vorige school geen boekenkasten meer staan. Ik heb 1,5 kast geschiedenisboeken op zolder staan. Op mijn huidige school moesten de geschiedenisboeken die niet werden uitgeleend (maar wel naslagwerken zijn) uit de mediatheek verdwijnen. Ze staan nu in het klaslokaal.
visie architecten
Ik ken ook legio voorbeelden. Stoelen in leslokalen die door de architect zijn voorgeschreven (en daardoor extreem duur en van beperkt zitcomfort, een boekenkast die er na een jaar zeuren uiteindelijk wel mocht komen, maar waarvoor je op de knieën moet omdat de boeken er alleen op vloerhoogte in staan (en dat twee rijen achter elkaar). Er is veel geld te besparen als het meubilair bij Ikea vandaan komt en bruikbaar blijkt.
Ik hoorde ook van een huisstijl met een lettertype dat wegens licentie niet standaard op computers staat waardoor het niet gebruikt wordt (anders dan door marketing).
Waar blijf je als redelijk denkende docent in dergelijke werelden. Je wordt toch niet serieus genomen als je niet ook fikse eisen stelt aan je werkomgeving. Ik denk aan een geruisloos koelkastje met dagelijks aangevuld tenminste drie versgeperste sappen, een drie panelen krijtbord dat na elke les wordt schoongemaakt, een mooi vormgegeven zithoek in je lokaal om leerlingen afzonderlijk te helpen en natuurlijk een uitstekend espresso apparaat. Allemaal uiterst functioneel (oké, dat zithoekje niet) en stukken goedkoper dan wat de architecten voorschrijven.
Universiteitsbibliotheken
Mijn universiteitsbibliotheek in Groningen deed hetzelfde. Honderden wiskundeboeken werden weggegooid, de wiskundeafdeling heeft ervoor gezorgd dat ze eerst roulerend in een boekenkast op de afdeling kwamen te staan zodat medewerkers sommige boeken konden redden. Ik heb een boek van Riemann uit de 19e eeuw en het quantummechanica boek van Von Neumann uit 1932 kunnen redden van destructie.
Scholen zijn tegenwoordig anti-kennis en bibliotheken zijn tegenwoordig anti-boek. Het is om wanhopig van te worden.