De NRC meent in haar COMMENTAAR van 09-06-09 een ongerijmdheid te zien in enerzijds de bewering van de docenten dat zij “hun leerlingen vaak te weinig hebben kunnen leren” en anderzijds hun gunstige oordeel “over het niveau van[van het eindexamen] en over de degelijkheid van de vragen ” en de examenuitslag die laat zien dat “het merendeel van de leerlingen ook dit jaar geslaagd is voor hun examen” Zij verklaart dat door te stellen dat “er weinig oog is voor verbeteringen die ook zijn waar te nemen”.
COMMENT# Uit de commentaren van correctoren op deze website maak ik op dat het positieve oordeel van de 10 ondervraagde leraren over het eindexamen vooral ontstaan is door de vaststelling dat de niveauverlaging eindelijk zijn hoogtepunt bereikt heeft en dat er nog steeds aan de degelijkheid van de vragen veel ontbreekt. Omdat de verbeteringen minimaal zijn (de grote verbetering is vooral het stoppen van de jaarlijkse verslechtering) bestaat er helemaal geen ongerijmdheid.#
“De vooruitgang die er ook is, verdient erkenning, al was het maar omdat die ook leerzaam is. Meer dan vroeger zijn kinderen in staat zelfstandiger te werken en stof te begrijpen en te analyseren – een vak als wiskunde is tegenwoordig voor veel scholieren verplicht tot en met de hoogste klas. De zogeheten ‘pretpakketten’ zijn afgeschaft”.
COMMENT# Is het waar dat kinderen meer dan vroeger in staat zijn om zelfstandiger te werken en te analyseren? De pretpakketten zijn weliswaar afgeschaft maar vroeger bestonden die helemaal niet en vóór de Mammouthwet werd wiskunde ook tot en met de eindexamenklas onderwezen. Het gaat hier weer om het zich wat minder diep in het dal bevinden.#
“Minister Plasterk heeft gepleit voor meer „gestrengheid”, die volgens hem in de jaren negentig is verdwenen. Hij vindt dat de leraar „het heft in eigen hand” moet nemen. Hier spreekt verlangen uit naar een leraar die autoritair, zo nodig met behulp van strafregels de orde handhaaft en dat dan alles wel goed komt. Maar daarvoor is er te veel veranderd: de leerling van vroeger keert niet terug, en de ouders zijn er ook te veel een kind van hun eigen tijd voor”.
COMMENT# De leerling” bestaat natuurlijk niet. Mogen leerlingen die dat willen geen ouderwets degelijk gedisciplineerd onderwijs volgen omdat voor een heleboel leerlingen dat een te grote omschakeling vergt? Onderwijshervormers hebben de mond vol van op het kind gericht onderwijs maar als je het kind centraal stelt moet je zo veel mogelijk elk kind een onderwijsvorm bieden die bij hem past.#
“Ook verdient het aanzien van praktisch gerichte opleidingen eerherstel, om te voorkomen dat leerlingen op voor hen ongeschikte scholen terechtkomen en er zo een negatieve invloed op uitoefenen”.
COMMENT# Als er weer aan praktisch gerichte opleidingen eer te behalen moet zijn moeten die ook weer goed worden. Dus snel het CGO op het VMBO afschaffen en het VMBO-θ weghalen van de rest van het VMBO zodat daar weer goede ambachtslieden kunnen worden opgeleid.
Het zou ook niet gek zijn om daarna het VMBO op MULO-niveau te brengen.#
Seger Weehuizen
You can’t have your cake and eat it
“Hier spreekt verlangen uit naar een leraar die autoritair, zo nodig met behulp van strafregels de orde handhaaft en dat dan alles wel goed komt. Maar daarvoor is er te veel veranderd: de leerling van vroeger keert niet terug, en de ouders zijn er ook te veel een kind van hun eigen tijd voor”.”
De leraren die ik midden jaren tachtig als leerling had, hadden voor het overgrote deel orde, maar dat heb ik nooit als autoritair ervaren. Dat er regels waren en dat er gestraft werd, was normaal. Opvoedprogramma’s staan er ook bol van: regels en straf maakt een onmisbaar onderdeel uit van de omgang met kinderen. Dat afzwakken, is naar kinderen (én docenten) toe pas écht een asociaal.
En aan de ouders die kind van hun eigen tijd zijn: “You can’t have your cake and eat it”. Als jullie scholen willen met weinig regels/handhaving, en veel vrijheid voor uw kinderen: prima, maar accepteer dan ook dat het op deze scholen drukker en chaotischer is, dat de bevlogen, hun werk serieus nemende docenten er snel vertrekken, dat de docenten die daar wel blijven werken doorgaans beduidend minder van kwaliteit zullen zijn en uw kinderen dus minder kunnen leren, en dat op andere, strengere scholen, kinderen op dat vakinhoudelijke gebied een voorsprong nemen zonder dat ze op welk ander denkbaar gebied een achterstand oplopen.
Als er wat te kiezen valt: kies dan zelf maar, maar én veel vrijheid voor uw kinderen, én werkelijke ontwikkeling als het gaat om bijv. de Engelse taal beheersen, statistiek, helder en correct Nederlands schrijven, de geschiedenis van Europa kennen, weten hoe het menselijk lichaam en hoe cellen in elkaar zitten: vergeet het maar. U heeft het recht school onbelangrijk te vinden, maar laat ouders die het wél belangrijk vinden, dan tenminste de mogelijkheid voor een alternatief.