In zijn issue van 26 mei 2009 vermeldt het dagblad TROUW de kop: “Examen lerarenopleiding onder landelijk toezicht”. In het artiekel staat: “De hogescholen hebben al veel gedaan om de lerarenopleidingen te verbeteren, stelt de [onderwijs]raad; maar ‘de huidige druk vanuit samenleving en politiek’ maakt extra maatregelen nodig”. Uit het artikel blijkt dat OOK “solide kennis” nu weer aandacht zal krijgen. Maar het artikel vermeldt verder: “’De verschuiving [van vakkennis naar vaardigheden] is een paar jaar geleden ook vastgelegd in de wet die bepaalt wat een leraar moet kennen en kunnen”. Aan dat onding veranderd dus geen tittel of jota. Er komen blijkbaar ook geen centrale (schriftelijke) kennisexamens. Het studieprogramma wordt verzwaard en de zwaarte zit hem, zoals in het middelbaar onderwijs, vooral in het aan het werk houden van zowel leraren als leerlingen met het maken van rapporten en verslagen, overleg voeren en het voldoen aan bureaukratische eisen. Er komt geen plan om de leerlingen kennis efficiënt bij te brengen. En de machthebbers in onderwijsland zitten door het doen van een buigzame concessie (buigzaam want centrale examens komen er immers niet) machtiger in het zadel als voorheen.
Seger Weehuizen