Weer iets wat scholen “moeten” – maar in dit geval ben ik het er van harte mee eens.
De Hongaars-Britse socioloog Frank Furedi ziet een crisis in het onderwijs: “Een school, stelt hij, is steeds minder een instituut waar de normen en waarden van de samenleving worden overgedragen. Het onderwijsdoel is ook allang niet meer om leerlingen intellectueel te prikkelen. „Het onderwijs is steeds meer anti-kennisoverdracht geworden. De focus ligt veel meer op het aanleren van emotionele vaardigheden: een gevaarlijke trend.”
Lees het artikel in Trouw (klik)
Inzake trendbreuk
Wil je de trend van het huidige anti-onderwijs naar pro-onderwijs ombuigen dan zal je in de hoogste echelons moeten beginnen. Er zal tenminste twee kabinetsperioden lang een pro-onderwijs beleid gevoerd moeten worden; niet door lippendienst, maar daadwerkelijk. Daarvoor is nodig een kabinet met interesse voor het onderwijs als zodanig, en niet om via het onderwijs maatschappelijke doelen te bereiken.
Zo’n kabinet moet maatregelen tegen de kleilaag om het onderwijs nemen en een begin maken met het wegjagen van de parasieten uit die klei. Voorts moet het financieringssysteem van het onderwijs anders: het moet lonen wanneer je je leerlingen intellectueel stimuleert en het moet afgestraft worden wanneer je diploma’s drukt. Nepvakken moeten herkend worden als kwakzalverij. De bespottelijke verengelsing van ons onderwijs moet worden gestopt en de bijbehorende functionarissen dienen te worden ingezet als leraar Engels.
ALLE platforms, taskforces en denktanken moeten zo snel mogelijk worden opgeheven.
Er moeten normen voor de structuur van schoolbesturen komen en duidelijke omschrijvingen voor de kwalificaties van een schoolleider. Er moeten grondige en harde exameneisen komen voor (uitsluitend centrale) examens. Het salaris voor onderwijzenden moet gebaseerd zijn op opleiding en ervaring. De aandacht voor de kinderziel moet worden teruggedrongen; de rechten van de leerlingen en studenten moeten terug naar het enige recht waar het om gaat: het recht (en niet de plicht) om iets behoorlijks te leren.
Wanneer zo’n kabinet acht jaar zijn werk doet, dan kan er een trendbreuk komen; dan is het mogelijk dat de onderwijswereld de rest van de sanering op eigen kracht uitvoert. Ik heb het hier over ‘kabinet’ in plaats van ‘minister’ omdat ik vind dat de minister een beleid moet uitvoeren met steun van het hele kabinet. Het allegaartje wat ons op dit moment wordt voorgeschoteld komt in de verste verte niet in de buurt van zo’n beleid.
Herdefiniëring van begrip onderwijs
Misschien moet onderwijs eens gestript worden van alle branche vervagende activiteiten, die zich onder die paraplu afspelen. Ik vraag me af of de onderwijs begroting dan nog de grootste is.
Een kabinet dat het aandurft heeft mijn zegen. Zoals we HNL niet kunnen definiëren zo lukt mij dat bij onderwijs op dit moment evenmin als ik naar de praktijk kijk.