Japke D Bouma

Na de zomervakantie is in alle stilte de allerzotste onderwijspagina van alle tijden en volkeren uit de zaterdagse NRC Handelsblad afgevoerd. Nu worden we op gezette tijden bediend door Japke D. Bouma. Dit is zo te lezen een journalist –ik meen dat het een vrouw is- die zelf een opdonder heeft gehad van het Nieuwe Leren.

Ze interviewt Jolles (28-2). Die heeft een missie. “Hij wil het onderwijs helpen verbeteren. Dat kan volgens hem door de toepassing van wetenschappelijke inzichten in de klas.” “Jolles heeft veel waardering voor wat scholen en docenten met kinderen weten te bereiken. “Maar iedereen in het onderwijs doet maar wat. Er is te weinig systematisch, wetenschappelijk opgezet onderzoek naar de beste leermethoden.””

Nu heeft Jolles het zwarte garen niet uitgevonden –op zich een aanbeveling in onderwijsland- maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat hij deze onzin uitkraamde. In ieder geval heeft Jolles flinke subsidies in de wacht gesleept, men ziet kennelijk weer brood in schedelmetingen. Met dat geld “worden in de Limburgse regio bijna 1.000 leerlingen van 10 tot 18 jaar, en hun docenten en ouders, onderzocht. Wat is het effect van een kop koffie op de concentratie van leraren? Maakt het uit of er een jonge, of een oude leraar voor de klas staat? Wat is het effect van een goed ontbijt op de schoolprestaties? Gaan de leerprestaties omhoog als kinderen vroeger naar bed gaan? Blijven kinderen gemotiveerder in de klas als ze af en toe even mogen springen, of een mop horen? Deze en nog veel meer vragen, staan centraal…… Het is een idee dat past in een nieuwe stroming in het onderwijs, het zogeheten evidence based onderwijs.” “In de Verenigde Staten zijn ze er al langer mee bezig. Daar werken al sinds de eeuwwisseling veel scholen met universiteiten samen in onderwijsonderzoek.”
“Na twintig jaar murw gebeukt te zijn door onderwijsvernieuwingen openen scholen hun deuren voor een nieuwe rage: het evidence based onderwijs. Dat is een vernieuwing waarvan nog bewezen moet worden dat ze werkt.”

Jolles meldt de eerste resultaten: “Op het Graaf Huyn heeft inmiddels een twintigtal jongens van 13, 14 jaar onder leiding van promovendi van Jolles, een cursus gekregen hoe ze beter hun huiswerk kunnen plannen, en hoe ze weerstand kunnen bieden aan afleiding, zo vertellen Bas van Heijst (13) en Koen Vossen (13) die de cursus volgden. Voor de cursus ging het slecht op school, zeggen ze. Ze waren snel afgeleid en haalden slechte cijfers. Ze dreigden van havo 2 naar het vmbo te moeten gaan. Maar na de cursus zijn ze de besten van de klas geworden.”

Op de valreep nog een verplicht nummertje human interest. Hoe vreselijk is dit alles.

Verderop in het artikel komt er tegengas van o.a. Kirschner en wordt het beter.

Willem Smit

7 Reacties

  1. Naamszuivering
    Volgens mij is het Japke-D. Bouma. De naamsverwisseling Bouma-Douma is op dit forum misschien een beetje ongelukkig.

  2. Snapputnie
    Beste Willem Smit,
    Ik snap niets van je kritiek. Professor Jolles is de eerste die wetenschappelijk aannemelijk maakt dat het Nieuwe Leren bij minstens de helft (jongens) niet past, omdat hun hersens nog niet zoveel structuur en verantwoordelijkheid aankunnen.
    Ik vind het dan ook eerder loffelijk als er cursussen worden ontworpen waardoor deze jongens het huidige onderwijs in ieder geval kunnen overleven.

    • Jolles
      Jolles was eerst buitenstaander: als neurobioloog keek hij naar het onderwijs. Toen zei hij inderdaad verstandige dingen. Nu is hij insider: hij heeft geroken aan de geldpotten voor onderwijsvernieuwing. De citaten die Willem Smit geeft uit het NRC artikel maken mij niet vrolijk. Dit soort inkapselen is helaas standaard.

    • Scans, hersenen en zelfstandigheid
      Beste Hinke
      Die bewering van Jolles kan hij nu juist helemaal niet waarmaken met z’n MRI-scans. Het verhaal destijds in Amsterdam rammelde. Dat er kennelijk bij het ouder worden steeds een paar andere hersendelen oplichten, of wat meer, tijdens de uitvoering van dezelfde taken kan van alles betekenen. Misschien ook wel dat die hersendelen aan het ontwikkelen (groeien?) zijn, maar dat hoeft niet. Van hieruit concluderen dat die hersentjes en die jongetjes nog niet zelfstandig genoeg zijn voor HNL is een slag in de ruimte.
      Dat hij nu de effecten van kopjes koffie op leraren etc. wil natrekken bewijst dat hij net zoveel verstand heeft van onderwijs als van hersenen. En die cursussen zijn inderdaad al zo oud als Rome, de inhoud bestaat ongetwijfeld uit enige tamme tips voor een gezonde en regelmatige levenswandel. Niet wat je noemt evidence based voor deze leeftijdsgroep.
      Gelukkig is de man psycholoog anders kunnen we straks de eerste studievaardigheidslobotomie begroeten.

      Willem Smit

  3. Jolles meldt de eerste resultaten…
    ..iets wat ze al sinds mensenheugenis op onze school doen. Daar heet dat huiswerkbegeleiding.
    ‘Iedereen in het onderwijs doet maar wat’. Dat lijkt maar zo, maar is niet waar.
    Pas op voor degenen die dat beweren. Die hebben een verkeerd plannetje!

Reacties zijn gesloten.