Hoogmoed en onverdraagzaamheid.

Hoogmoed en onverdraagzaamheid.

Normaal ga ik met de laptop op schoot om een column of verhaaltje te schrijven. Soms echter kan ik, zoals vandaag, niet ontsnappen aan de drang om een pen ter hand te nemen om het witte scherm met het ongeduldig knipperende zwarte streepje en toetsenbord te verruilen voor maagdelijk wit papier, vulpen en blauwe inkt. Al schrijvend, zoekend naar de goeie woorden lijkt het of de pen niet van mijzelf is, en een onzichtbare hand rust op mijn hand. Straks, na het verhaaltje, merk ik wel welke schrijver uit mijn jeugd mijn hand heeft vast gehouden.

In de komende jaren moet, volgens bepaalde mensen, die zelf geen enkel verstand hebben van onderwijs, nooit voor een klas hebben gestaan, het onderwijs volledig vernieuwd en veranderd worden. Hun aantal is groter dan men denkt en er gaat geen week voorbij, of een paar van deze proleten komen bij ons op school, al of niet uitgenodigd door het management, om ons docenten te wijzen op het gevaar van het verouderde onderwijs. Ik ga altijd gedwee naar hun workshops, vergaderingen en team building sessies. Er is niets boeiender dan deze speciale vorm van kolonisatie. Gewoon domme mensen zijn irritant, maar domheid, gepaard met een bezetenheid tot veranderen en vernieuwen, is fascinerend. Alleen in deze vorm van aangeboren bewustzijnsvernauwing, wordt domheid gezien als creativiteit. Zij maken van hun onbeschrijfelijke beperkte zienswijze, een visie.

De kern van hun boodschap is de volgende . Het onderwijs dient, en daarmee bedoelen ze de onderwijsgevende, zich te gedragen volgens de door hun uitgekiende visie. Doen de onderwijsgevenden dat niet, dan gaat Nederland en daarna andere landen en tenslotte de hele wereld onherroepelijk voor de bijl. Alleen de docenten en de scholen die er net zo over denken, die blijven gespaard van vernietiging en verderf.

De ontzettende hoogmoed van hun visie is zo adembenemend, dat ik uren naar deze proleten luisteren kan. Wat zij te vertellen hebben is nagenoeg niets. Het zijn wat verwarde draden uit de grote kluwen van het Amerikaanse mislukte onderwijssysteem, van de tafel gevallen kruimels van de rijk gedekte tafel der Russische onderwijspsychologen, plukjes gestolen waar uit het winkeltje van Montessori, Jenaplan, Herbart en Theo Thijssen. Meestal, alhoewel niet altijd, een paar niet te begrijpen psychologische theorien over multitasking, hart- brein leren en constructivisme. Deze hutspot heeft bezit genomen van hun overgebleven grijze hersencellen, die dank zij de hoofd- schuin- houden techniek op een hoopje zijn gerold in de onmetelijke ruimte van hun schedel om daar al gistend te verworden tot een universele nieuwe onderwijsvisie. Iedereen wordt vriendelijk verzocht in te stemmen met het wangedrocht dat uit deze hersenbol is ontstaan. Ik doe of ik er mee in stem, want tegenspraak dulden deze mensen niet . Maar in werkelijkheid luister ik naar iets heel anders dan de visie, ik luister naar hun onnoemelijke onverdraagzaamheid.

Niemand van ons is alleen maar wit van woede, groen van jaloezie, blank van onschuld of rood van verlegenheid. De kleuren zijn gemengd, ze wisselen elkaar ook af maar er bestaan mensen, die voortdurend verkeren in een en dezelfde toestand, in een en dezelfde kleur. Ze zijn zeldzaam, maar ze zijn er. De onderwijs vernieuwende fanaticus is er een van. Hij biedt de waanzinnige aanblik van de nooit veranderende mens. Als men luistert naar deze proleten , hoor je een van de menselijke fouten, de hoogmoed, in al zijn grootheid, als een tropisch onkruid dat bloeien staat, de schoonste orchidee verdringend . Het is griezelig, spookachtig en tegelijk fascinerend in zijn armoede. Want het is armoede, tot hevigheid geworden.
De onderwijs vernieuwer bevindt zich in het platte vlak van 1 dimensie, een overtuiging, bijna een geloof, zij missen de derde dimensie van de twijfel, waardoor ze zich blind staren op het gekleurde plaatje van hun visie als was het een kleurenplaat uit een toverlantaarn, het verwrongen idee dat de hele wereld verdoemd is, alleen zij en diegene die hun visie onderschrijven worden gered.

Als over enkele jaren, het door hun verfoeide ” oude onderwijs ” gewoon nog steeds bestaat, kinderen nog gewoon leren lezen en schrijven met een pen, de staartdeling een kunstje is dat elke leerling stevig onder de knie heeft en werkgevers tevreden zijn met werknemers met vakkennis en zonder competenties, zullen zij het hoongelach om de mislukte onderwijs vernieuwingen met moeite dragen.

Met dank aan G. B.

Sjeekspier

9 Reacties

  1. Profiel senior verkoper
    Wat u schetst is eigenlijk het profiel van een ervaren en hardnekkige verkoper, die onderdeel uitmaakt van een nogal opdringerige firma. Hoogmoedig? Ach, ze doen gewoon hun werk.
    Als we thuis opgebeld worden door zulke mensen, dan weten we ze wel af te poeieren. Geen supersnellere internetverbinding nodig, geen nieuw pensioen nodig, geen verzekering nodig, geen andere bank nodig (hoewel…in deze tijden..). Werd ik in een vroeger beroepsleven lastig gevallen door zulke colporteurs, dan glimlachte ik vriendelijk en deed de deur voor hun neus dicht.
    Helaas, Sjeekspier, hebben onze meerderen niet hetzelfde elementaire afweermechanisme als gewone consumenten. Misschien dat ze andere belangen hebben. Misschien zelfs dat ze uit hetzelfde hout gesneden zijn als die shampooverkopers. ZIj nemen al die glimmende reclamefolders en verkooppraatjes serieus (of ze doen in elk geval alsof) en verlangen van ons dat wij dat ook doen.

    • senior verkoper, tupperware & hoogmoed
      Ja ja, Bernard : “ze doen gewoon hun werk”. Je vergat erbij te vragen : past de daarbij toegeschoven OGV/onterecht geincasseerde vergoeding ?
      OGV is een wat te lange benaming voor onterecht ontvangen salaris, vergoeding, bonuzz, transfer, profizie, proficiat, amigos en meer. Dat etiket past op de bestuurderen van de meeste mega-scholen-organisaties, net zo goed als op banken-mafiosi, reclame toeteraars en anderen. Niet dat ze niet gedreven worden door idealistische visies (die breeduit worden geëtaleerd), en pecuniae (non olent).

      Ik denk (vandaag) aan JPB die het journaille bijeen roept om te afficheren dat NL in een, zo geheten, diepe recessie is terecht gekomen. Wat al geniale visie van deze Leider ; wat benul voor amateur-economie. Dat het onderwerp politiek impassu is, was bekend ; leg het in de week, na dat het kadaver is gaan rotten, en het begint op te vallen. Afvalwater-zuivering, zo werkt dat.
      Verder denk ik aan het CPB dat zijn politiek correct aangeleerde termen bezigt in zijn falende voorspellingen. Iedereen had toch al lang kunnen aflezen dat t veel erger is dan “ze” zeggen, en veel langer duren zal dan “ze” hopen ? Geen CGO voor nodig. CPB, het kost wat, en dan heb je nog niks.
      Verder. Bos, die gisteren een overvolle zaal met dankbare studenten (Erasmus lokatie) liet weten wat hij (ik zeg het ironisch), so far, allemaal heeft fout gedaan (ABN, Fortis, ING en meer, ref : Buiter), en niet heeft gedaan. Een intensief college-uur, zei een studentje (18), hoezo ? “De situatie is verontrustend” ; “ga maar rustig slapen”, ik werk al aan mijn volgende functie – spaarbanken ; mocht het mis gaan op het MF.

      Telefonisch afpoeieren van pusher/verkopers is één ding. Blijven toelaten dat deze toeteraars hun onterecht toegeschoven geld blijven incasseren is iets anders. Daar zijn tenslotte revoluties voor uitgebroken, en terecht.
      Voordat het zover komt, is het maar beter dat docenten en ouders gezamenlijk zich met onderwijs gaan bemoeien.

      maarten

  2. Een echte onderwijzer
    heeft een anarchistische inslag, en werkt in de ondergrondse: laat maar l.llen en ga je eigen gang. Het verzet moet leiden tot de ondergang van de onderwijsbezetters.
    De tribunalen komen later aan de orde.

  3. ik luister naar hun onnoemelijke onverdraagzaamheid…
    ..en doe, zoals de meesten, de klasdeur achter me dicht en ga m’n eigen gang.
    De docenten zijn uiteindelijk toch de baas.

  4. Der Führer
    ref : Jeronimoon

    Klasse, schitterend !

    Ik kan niet nalaten, één zin eruit te onderstrepen :
    [quote] gewoon domme mensen zijn irritant, maar domheid, gepaard met een bezetenheid tot veranderen en vernieuwen, is fascinerend [unquote]

    waarbij me, zonder dat ik het helpen kan, de jaren 1933/1945 voor de geest kwamen ; soort retrovisie. Weliswaar was ik een ukkie, begreep niet wat er aan de hand was. Dat begrip kwam later, hevig, acuut, het is nog steeds acuut, wond die niet meer heelt.
    Die retrovisie wekte weer de herinnering aan een avondje Neurenberg uit de luidspreker, in dat fameuze jaar 1938, toen der Führer, bij een van zijn eindeloze Fidel’ades (zal k maar zeggen), de eindversterkerlamp van de Philips radio kapot blies. Vond ik (3) zonde. Die Fahnen hoch, die Reihen zugeschlossen, SA marchiert – -. Spreek me van domheid, gepaard met bezetenheid ; hoe waar is dat !

    En vandaag ? Het jonge volkje, vóór zowel als ìn de klas, denkt dat de combinatie dom/bezeten niet langer bestaat ; en, àls die nog bestaat, het niet lang duren zal ; een moment voor gamen, of voetbal.
    Net zo de monteur (want de verwarmingsketel haperde), die zei dat de crisis dit jaar wel weer over zal zijn, “welke crisis eigenlijk ?”. Hoorde ik ook in de supermarkt, “valt mee hè ?”. Ook de radio kwettert erover, wel wat moeilijker, maar ook die blijft optimistisch ; positief heet dat tegenwoordig. Het waren bemoedigende momenten, EO en zo.
    Zou Darwin dan toch ongelijk hebben ? Nog niet lang geleden zei Wouter Bos ook zoiets : over geld dan (van Darwin heeft ie geen verstand) ; niet over Torres del Paine of Het IJs (P.), wel dezelfde soort boodschap, “valt mee”).

    Forget it. Dit zijn de tijden dat domheid en bezetenheid worden geintegreerd ; psycho-integraalrekening, zeg maar. Heeft dit met de toekomst van onderwijs te maken ? You bet. De fanatici laten het er niet bij zitten, ze hebben de microfoon, de schurft en het geld ; dat eigenlijk ons geld is.

    maarten

  5. hoogmoed en meer
    Mij diep bewust van mijn domme onderontwikkelde ziel (want niet in HNL noch in CGO gedrenkt) bekruipt mij de -wellicht ongepaste- vraag : wie is G.B. Issie S. ?

    maarten

    antwoord gekregen : niet Shaw, maar Bomans – – – ‘:+))

  6. Jammer, dat je niet luistert
    naar hun visie maar alleen naar hun onverdraagzaamheid. Luisterend zou je misschien die proleten kunnen overtuigen met argumenten, gepeurd uit juist hun simpele een dimensionele bestaan.
    Dat je dat kunt, overigens, zolang naar ze luisteren.

Reacties zijn gesloten.