Hoe voelt het om tot de top te behoren?

Leuk berichtje van de afdeling PR komt langs: onze opleiding Aardwetenschappen staat in de top tien van alle wetenschappelijke opleidingen, volgens de Keuzegids Hoger Onderwijs.

Hoe voelt dat nu, tot de top behoren? Fantastisch, ook een opsteker voor onze universiteit! Hoe hebben jullie dat gedaan?

Het bestuur van onze faculteit en universiteit heeft hier echter nog niet zo enthousiast op gereageerd, dus zal ik zelf die vragen maar proberen te beantwoorden.

Tja, ik weet het ook niet. Gewoon hard werken? Ja, we werken ons inderdaad een slag in de rondte. Komt ook door de bezuinigingen van een paar jaar geleden trouwens.

Sinds die tijd hebben we moeite om onze labs overeind te houden. En de druk om het onderwijs goedkoper in te richten is er ook voortdurend. Veldwerk met studenten? Apparatuur? Veel te duur. Nieuwe opleiding Aarde en Economie starten? Prima, veel nieuwe studenten erbij. Maar reken er niet op dat je daarvoor extra geld krijgt. En dan heb je nog het belabberde wiskunde-niveau waarmee de studenten binnenkomen en waar veel energie ingestoken moet worden om dat op te krikken.

Onlangs is er op onze faculteit een onderzoek gehouden naar werkdruk, na veel klachten hierover. Het zal niet verbazen dat de docenten de meeste problemen bleken te hebben. Wat wel verbazend was, was het antwoord vanuit het faculteitsbestuur. Voor vermindering van de werkdruk kwam de suggestie: “Jullie doen het zo goed, dus het mag wel een tandje minder”.

Ga je eens voor het beste, krijg je dit. Wat worden we eigenlijk geacht op te leiden, aardwetenschappers die onze energie- en klimaatcrisis te lijf moeten kunnen, of kruideniers?

Moedeloos word je van zoveel cynisme. Misschien moeten we inderdaad maar terug naar de middenmoot waartoe onze universiteit als geheel behoort volgens diezelfde keuzegids. Je moet dit soort ranglijstje toch niet zo serieus nemen, toch?

2 Reacties

  1. Mooi concreet voorbeeld
    Wat een goed beschreven concreet voorbeeld van de dilemma’s waarvoor je als lesgevende elke keer weer staat. Valt er in het hoger onderwijs nog winst te behalen door de overhead eens flink in te krimpen?

  2. Niet alleen …
    Niet alleen in het hoger onderwijs. M.b.t. mijn opmerkingen over werkdruk (bovenbouw VO), reageerde de directie destijds met de opmerking “dan bereid je je lessen maar wat minder goed voor” …
    Let wel: het ging hier om EXAMENklassen …
    Niet dat de andere jaren wat mij betreft geen recht hebben op goed voorbereide lessen, dat zeker niet, maar ook in het VO schermt men blijkbaar met liefst 100% geslaagden tegen minimale inspanning. Het lijken wel leerlingen, die directies … (de goede, aan beide zijden, niet te na gesproken).

Reacties zijn gesloten.