het positieve van dwarsliggen benutten

Dwarsliggers… Democratie en vrijheid van meningsuiting zijn kwetsbare zaken. Vooral eigenzinnige jongeren roepen de angst van de autoriteiten op en lopen eerder het gevaar slachtoffer te worden van onrechtvaardige en onrechtmatig optreden. Het huidige beleid laat zien hoe weinig effectief het is om jongeren met harde hand ‘in het gareel te krijgen’. ‘Dwarsliggers’ dwingen tot nadenken.

Hoe…? volgens het VOo-DOo principe = Voor Ons Door Ons. Dus voor en door jongeren. Rolmodellen creëren rolmodellen.

Laagdrempelig, pro-actief en pragmatisch, volgens de action by learning en learning by doing aanpak. Empowerment door niet voor de hand liggende combinaties te maken van jongeren die samen leren en samen werken.

Primaire doel is het empoweren van jongeren om weer terug te keren naar school of werk. Zo bevorder je de integratie en emancipatie van jongeren en vergroot het de participatie van jongeren in de maatschappij.

Doel is dat jongere eigen potentie de regie voor eigen leven weer in handen krijgt. Waarbij de volgende woorden de grondslag is: zelfsturing, autonomie, en vooral bewaking van authenticiteit.

18 Reacties

  1. Hier begrijp ik helemaal niets van
    Ik begrijp uw eerste zin. Ook uw tweede zin begrijp ik, maar ik zie de koppeling met de eerste zin niet en ik zie iik niet waarom juist (vooral) eigenzinnige jongeren het gevaar lopen slachtoffer te worden. Bij eigenzinnige volwassen is dat minder? Lopen niet juist de busschauffeurs risico’s, of de medewerkers van de sociale dienst? Of bedoelt u dat juist ontspoorde jongeren kans maken slachtoffer te worden? Of worden zij juist dader? Is Gregorius Nekschot een voorbeeld van zo’n eigenzinnige jongere? Of is hij weer te oud? En Theo van Gogh?

    Waar ik ronduit bezwaar tegen heb is uw vereenzelviging van ontspoord met eigenzinnig. Geen overheid treedt op tegen eigenzinnige jongeren, wel (en niet eens hard, vind ik) tegen ontspoorde jongeren. Dat gebrek aan onderscheid is stuitend voor die eigenzinnige jongeren die géén enorme maatschappelijke problemen veroorzaken.

    In uw volgende zin heeft u het over de harde hand mbt jongeren. Ik herken wel de roep om een harde hand, maar eerlijk gezegd ben ik nog nergens in de pers een voorbeeld van een harde aanpak tegengekomen. Niet bij de problemen in Gouda of Overvecht, niet op de scholen waar “incidenten” hebben plaats gevonden.

    Zo kan ik bij de volgende zinnen evenzovele vragen zetten. Allemaal moderne bijvoeglijk naamwoorden, maar geen coherent betoog.

  2. Digg out
    Google op “VOo-DOo principe” en voilà: ‘Dwarsligger’ komt vanaf www.diggout.nl/ . Het was charmant geweest als ze dat gelijk hadden gemeld.

    Citaat van de site: “Digg’Out is het vangnet voor jonge ‘dwarsliggers’. Een jongerenloket voor en door jongeren waar jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt, om wat voor reden dan ook, zich fysiek kunnen melden, opdat ze aan de hand van hun individuele situatie en competenties plaatsbaar gemaakt worden. Plaatsbaar voor de arbeidsmarkt en/of voor school. Digg’Out faciliteert in ondersteuning, begeleiding, trainingen en werk. Het is een netwerk van jongeren, onderwijs en het bedrijfsleven. De identiteit is jong en sociaal.

    Kortom, ‘Dwarsligger’: lig eens wat minder dwars en geef eens een inhoudelijke bijdrage. Misschien kan BON wel iets voor DiggOut betekenen.

    • Hé jij daar ruim die
      Hé jij daar ruim die prullebak op, mevrouw u heeft toch gezien dat …. het heeft gedaan, doet er niet toe als ik zeg ruim je het op! De jongen ruimt het niet op wordt geschorst voor een week. Eigenwijs, dom, ongehoorzaam of eigenzinnig?

      16 PDDnos dakloos zwervend boos op volwassenen, wat blijkt (8 goedbedoelende volwassenen die allemaal individueel het pad uitzetten) kunnen ze niet samen werken? (nee want er is geld mee gemoeid)

      17 & 18 twee broertjes dakloos (uit huis gerend door drugsverslaafde vader) slapen onder een brug. (ik bel me suf maar moet eerst geld regelen niemand die ze lijkt te willen helpen) gelukkig wel gelukt.

      ‘Iedere ochtend moet ik op het rooster kijken of ik les heb? En vaak vallen er uren tussen uit en/of is de docent er niet’. ‘Mijn docent vindt zijn vak niet leuk’

      Jongeren die omver worden gereden door scheurende rolmobielen van oudjes (lezen we daar wel iets over)?

      Ik zeg niet alle jongeren, ik zeg niet alle ouderen ik zeg wel er ligt een stukje wat we samen op kunnen pakken als je uit je ‘ego’ en behoefte aan macht durft te stappen.

      Wat is ontspoord? Wat is een goed betoog?
      Wat is goed Nederlands? Krijgen dyslecten die hun best doen ook een kans?
      Zijn alle ontspoorde jongeren de dommerikken die niet willen leren?
      Wel eens gezien dat juist een te grote groep ‘slimme’ jongeren afhaken door niet aansluiten schoolonderwijs.

      En digg’out zal niet voor alle jongeren geschikt zijn, daar gaat het ook niet over het gaat over een klein groepje wat lijkt tussen de mazen van het net te zakken.

      Bezwaren, irritaties, zijn jammer genoeg altijd van de eigenaar en leiden zelden tot een prettig dialoog.

      Respect is de sleutel.

      • Dit is veel duidelijker
        Hier begrijp ik veel beter uit wat u bedoelt.

        De prullenbak.
        Ik ken de geschiedenis niet, maar hier begint “mevrouw” met een verkeerde opmerking. “He jij daar”, zo wil ik ook niet aangesproken worden en dan ook nog eens zonder vriendelijker termen als “wil je ajb”. Ik kan me indenken dat die jongen dat dan niet doet en vind het te zot voor woorden dat hij alleen daarom een week geschorst zou worden. Er is duidelijk iets mis.

        PDDNos
        De oplossing ligt hier in het wegwerken van tenminste 6 van de 8 volwassenen die met die jongen te maken hebben. De oplossing ligt niet in leerling zelfsturing.

        Lesrooster
        Hiermee vindt u me direct aan uw zijde. De manier waarop scholen hiermee omgaan is soms beschamend. Wat mij betreft: terug naar kleinschalige scholen waar zulke dingen niet gebeuren. Een leraar die zijn vak niet leuk vind….. zo ongeveer de bestaansreden van BON. Ik overdrijf, maar er is veel kapot gemaakt in het onderzijs. Dat heeft vreselijke gevolgen voor de leerlingen, maar ook voor de leraren (en daarmee voor de leerlingen)

        Rolmobiielen
        Het lijkt me dat de jongeren daar verstandig op kunnen reageren, net als op andere prikkels, pesterijtjes van medeleerlingen, straf van ouders of het afpakken van mobieltjes etc. Dergelijke zaken gebeuren en het lijkt me dat kinderen moten worden opgevoed zodat hun lontje niet al te kort is. Niemand hoeft over zich te laten lopen, maar het is zaak dat de kinderen met dergelijke zaken op een normale manier om kunnen gaan. Ook hier: als je op school structuur biedt, rust, reinheid en regelmaat, dan verminderen de prikkels en zijn de leerlingen minder overvoerd en daarom beter bestand tegen een tegenslag.

        Slimme jongens en dyslecten
        Ook hier zijn we het grotendeels eens. Slimme kinderen doen het slecht in dit onderwijs. En ik zie geen relatie tussen dom en ontspoord. Maar ik zie ook geen relatie tussen eigengereid en ontspoord.

        • eigengereid dom ontspoord
          toen mijn eerste kind werd geboren
          kregen we in het ziekenhuis mee

          de drie R ‘s
          Rust
          Reinheid
          Regelmaat

          binnen onze dwarsliggende organisatie sta ik voor de 3 Sjes
          Structuur structuur en nogmaal structuur

          afgelopen week kreeg ik van een bezoeker van de gemeente
          te horen dat de beleidsregels binnen onze organisatie
          wel heel erg streng zijn en waarom ik deze zo had opgesteld

          hahaha ik heb genoten
          ik heb niets opgesteld
          ik heb geen regels gemaakt

          dit hebben de jongens samen met de meiden zelf ingesteld
          na eerst af en toe te hebben gestaan voor complete chaos
          nemen de slimmerikken het heft in eigen handen
          en het begint met het toiletten rooster etc etc

          rolmobielen extra prikkels etc
          ik blijf erbij dat het uiteraard geen pas geeft
          om direct te gaan fikken (kort lontje)
          dat lontje is niet voor niets zo kort
          ook daar ligt de rol weer voor volwassenen

          fijn dat we elkaar kunnen vinden in aantal zaken
          en wellicht ben ik erg uitgesproken

          ik wordt echt iedere dag meer en meer blij van de jongeren
          omdat het vaak kadootjes zijn die met heel veel plakband (duktape)
          zijn dichtgeplakt het is lastig het is overdwars maar als je je best doet
          is het zeker de moeite waard (en juist met duidelijkheid en structuur)

          Respect is de sleutel.

          • Inzake structuur
            U zegt voorstander te zijn van de drie S ‘en: structuur, structuur en nog eens structuur. Wat jammer dat u dat in uw teksten niet praktizeert. U heeft kennelijk een hekel aan hoofdletters, leestekens, alinea’s, zinnen en dergelijke. Maar veel lezers denken nu juist dat die dingen tot de structuur van een tekst behoren.

          • digg’out en de gewone jongeren
            Weet je, Dwarsligger, eigenlijk wilde ik niet reageren. Nou ja, eigenlijk wilde ik dat wel, om je de mantel uit te vegen over je taalgebruik. Besteed aandacht aan spelling, interpunctie en alinea’s, want als je schrijft zoals jij schrijft, word je niet serieus genomen. Ik neem aan dat die dwarsliggers van jou daar ook lessen in krijgen, want met een sollicitatiebrief in jouw stijl maak je geen schijn van kans op de arbeidsmarkt. Maar ik had geen zin om een onbekende op dit forum schrijft de les te lezen.

            Ik heb nu toch besloten om te reageren, want ik heb de site van Digg’Out bekeken. Als het waar is wat daar allemaal beweerd wordt, dan is Digg’Out een mooi initiatief voor een kleine groep jongeren. Noem hen uitvallers, noem hen voortijdig schoolverlaters, noem hen dwarsliggers. Jongeren die wel willen werken en leren, maar die in het huidige systeem mislukken. Het is goed dat er subsidie is om die jongeren op het rechte spoor te houden.

            Niet alle jongeren zijn van die dwarsliggers, dus ‘het onderwijs van Nederland’ dient niet volledig op de Digg’Out-manier georganiseerd te worden. Dan vallen er nog meer jongeren uit, ik denk dat 90% van de scholieren geen onderwijs zou willen krijgen op de Digg’Out-manier. Als ik mezelf tot voorbeeld neem: ik zou er tijdens mijn middelbare schoolperiode gillend weggelopen zijn, dat veel van mijn klasgenoten ook. Maar er zat ook een jongen bij mij in de klas die uit onvrede het leger in ging zodra hij daar oud genoeg voor was. Voor zo’n jongen zou de Digg’Out-methode misschien wel gewerkt hebben.

            Hoe zie jij het Nederlandse onderwijs ziet? Hoe moet de gewone leerling (dus niet die dwarsliggers) onderwijs krijgen? Zou je dat willen doen in gewoon Nederlands? Als je alleen maar in dat rare taaltje blijft vertellen over die hoogbegaafde dwarsliggers, dan plaats je je buiten de discussies op dit forum.

          • mee eens
            Digg’Out is inderdaad voor een kleine groep jongeren en niet voor die 90% waar het goed mee gaat. Daarnaast heel belangrijk Digg’Out is bewust een ongesubsidieerde organisatie. Wij houden onze broek omhoog door diensten en producten te verkopen samen met de jongeren.

            Voor de rest heb ik bewezen dat als je anders bent (door bijvoorbeeld de wijze van schrijven). Je niet gerespecteerd kunt worden, dat je niet serieus bent en dat je niet met disccussies op het forum mag meedoen.

            Je mag meespelen als je je houdt aan de regels van de massa, en hoe je intentie is, is niet van belang.

            Want rare taaltjes, rare kleding, merkwaardige kapsels, rare petjes, afgezakte broeken, tattoo’s, piercings getuigen van associaal gedrag……………………….

            Respect blijft de sleutel.

  3. respect is de sleutel
    Mmm verkeerde druk op de knop en je antwoord is weg.

    kortom waar gaat het over:

    de dwarsliggers waar ik het over heb zijn veelal zeer intelligente jongeren die afgehaakt zijn binnen het huidige systeem.

    Wat zijn de redenen waarom veel jongeren school niet leuk niet interessant niet inspirerend meer vinden. Vraag een jongeren een half jaar na het eindexamen een paar examen vragen en veelal is het weg.

    Mijn vraag is stoppen we niet teveel info in jongeren en wat doen we om het daadwerkelijk tot kennis te transformeren?

    De jongen die als voortijdigschoolverlater toen 16 nu 18 ( met een IQ 130) heeft binnen Digg’Out een train de trainer als peereducator gevolgd, recentelijk heeft hij op zijn oude school workshops mogen geven met als thema respect. 1. winst voor het zelfvertrouwen van deze jongen, 2. hij wist de 15jarige daadwerkelijk te bereiken.

    Voor de rest irritaties, aanmatigheid, oordelend, tegen de borst stuitend, is hoe vervelend het ook is altijd van de eigenaar (degene die deze woorden hanteerd) en zullen dan ook meestal niet bijdrage tot een goede dialoog.

    Respect is de sleutel.

    • Als respect de sleutel is,
      mogen kleine dwarsliggertjes, wel wat meer respect tonen voor juf en meester, toch?

      • grappig
        als gigantische dyslect
        heb ik eindelijk na jaren
        mijn angst om te schrijven overwonnen

        ik schrijf zonder punten komma’s en hoofdletters
        ik schrijf op een wijze die voor mij prettig is

        ik hou niet van elle lange teksten
        teveel woorden leiden mij af

        jammer als het je stoort
        jammer als je mijn wijze van schrijven irriteert

        zoals het mij irriteert (en ja jammergenoeg geheel mijn irritatie)

        mogen kleine dwarsliggertjes, wel wat meer respect tonen voor juf en meester, toch?

        krijg je geen respect Leo?

        mmmmmm interessant?

        ik maak nooit disrespect mee waar zou dat aan kunnen liggen?

        Respect is de sleutel.

        • Dyslecten kunnen ook schrijven
          Neem me niet kwalijk, maar dyslexie is geen argument om zo wonderbaarlijk te schrijven. Het is heel eenvoudig om uw tekst op een normale manier neer te zetten. Dan had er namelijk (ongeveer) dit gestaan:

          ===============
          Als gigantische dyslect heb ik eindelijk na jaren mijn angst om te schrijven overwonnen. Ik schrijf zonder punten, komma’s en hoofdletters, ik schrijf op een wijze die voor mij prettig is. ik hou niet van ellenlange teksten, teveel woorden leiden mij af.

          Jammer als het je stoort, jammer als je mijn wijze van schrijven irriteert, zoals het mij irriteert (en ja jammergenoeg geheel mijn irritatie).
          [OPMERKING: IEMAND KAN NIET JE WIJZE VAN SCHRIJVEN IRRITEREN ….]

          Mogen kleine dwarsliggertjes, wel wat meer respect tonen voor juf en meester, toch? Krijg je geen respect Leo? Mmmmmm interessant. Ik maak nooit disrespect mee waar zou dat aan kunnen liggen?
          ===============

          Ik vind dat de Forumbezoekers van uw kant wel disrespect meemaken, namelijk uw disrespect voor verzorgd taalgebruik. En aangezien u inmiddels weet dat (de meeste) forumbezoekers verzorgd taalgebruik op prijs stellen, disrespecteert u dus hun wensen. Dus bij deze uw allereerste geval van disrespect. Veel plezier ermee.

          • duidelijk
            jammer dat u mijn wijze van schrijven ervaart als disrespect
            (want dat is werkelijke niet mijn intentie)

            maar u antwoord bevestigd datgene wat ik allang weet
            uw wijze is niet mijn wijze
            het verschil is
            dat ik uw wijze respecteer
            en u mijn wijze niet respecteerd

            en dyslectie is een gave en geen gebrek

            Respect is de sleutel.

          • da’s duidelijke taal
            misschien moeten we
            dan maar
            allemaal hier op dit forum

            proberen te schrijven

            en de woorden op papier te zetten

            zoals dwarsligger
            respect
            en navolging verdient zonder disrespect

            Of nee, toch niet. Want en maar dus dat wat we hier aangaande onderwijs betreft bespreken verdient dan dus eh, wel, dan en ook. Dus! Idiosyncratisch taalgebruik en andere particuliere zegswijzen lossen probleem van communicatie naar de forumgebruikers – wel zo duidelijk nietwaar? Qua uitwisseling van argumentatieve argumentatie, bedoel ik. Want omdat nog steeds niet helemaal helder wat Dwarsligger eigenlijk zeggen wil en betogen. En nu kom ik tot de kern, waarom? Wat deze discussie bijdraagt aan het Nederlandse onderwijs en zo? Of zo. Kijk, één plaatje maakt meer duidelijk dan duizend woorden. Dusss.

        • Proficiat,
          dyslect en prettig verder, zonder disrespect.
          Lig dwars en verdiep je niet in woorden,
          stel dat ze je zekerheid verstoorden..

          • proficiat

            het enige vervelende is
            dat als iets zeker is
            dat zekerheid niet bestaat……………….

            Respect is en blijft altijd de sleutel.

          • Je zegt dat je nooit disrespect meemaakt,
            wederom proficiat. Zelf werk ik op meerdere basisscholen in diverse groepen. Gebrek aan repect ervaar ik vrij regelmatig. Ook, dat steeds meer kinderen weinig tot geen grenzen meer kennen. En dat heeft helaas ’n negatieve invloed op de kennisoverdracht. Dat zekerheid niet bestaat is me al langer bekend, dat respect verdiend moet worden, vind ik wel.

Reacties zijn gesloten.