dwarsliggen
dwarsliggers
we ervaren het als lastig
doe gewoon
pas je aan
conditionering
alom
we willen authenticiteit
maar wel met onze regels
we verlangen zelfstandigheid
maar wel volgens onze normen
we verlangen zelfredzaam
maar wel met onze controle
wij volwassenen
zijn wij
vergeten hoe is om
jong te zijn
en zijn hoe wij waren de norm?
en hoe wij zijn de norm?
acceptatie
respect
zonder oordelen
ruimte geven en bieden om te leren
zonder dwang maar door goed voorbeeld
gaat het ons lukken?
welkom dwarsligger
Welkom op dit forum dat voor een groot deel bevolkt wordt door mensen die dwarsliggen. Door mensen die niet achter de heilsboodschap van de vernieuwers wilden aanlopen omdat ze in hun eigen praktijk zagen dat het niet werkte.
Uw betoog klinkt erg positief, maar er is een verschil tussen authenticiteit accepteren en zelfs wensen en onvoldoende sturing en structuur aan leerlingen bieden. Ik ben er van overtuigd dat kinderen behoefte hebben aan leiding, grenzen en regels. Precies zo als dat ze behoefte hebben aan liefde en goede voorbeelden.
Ik ben het ook niet eens met uw opmerking “zonder oordelen”. Kinderen hebben recht op een eerlijk oordeel over hun eigen gedrag. Dat zijn precies de grenzen die we als volwassenen, als ouders en als docenten, moeten aangeven. Let wel, dat zijn oordelen over gedrag, niet over de persoon. Ik vind dat ettertjes zich etterig gedragen, niet dat het ettertjes zijn. Maar weigeren te oordelen over etterig gedrag is kindermishandeling
Ik ben niet vergeten hoe het is om jong te zijn en wellicht voelt het vreemd om dat te verbieden dat je in het verleden zelf gedaan hebt. Maar hoe vreemd het ook zou voelen, er is niets vreemd aan. Het heeft simpweg te maken met de rol die je speelt. Wat jou als kind destijds door je eigen ouders of leraren is verboden, kun je nu je eigen kinderen of leerlingen verbieden. En waar verbieden staat, mag je ook stimuleren denken, het gaat om beide aspecten van het opvoeden.
Inzake goed voorbeeld
Kunt u uw positie wat meer toelichten? Waar bent u voor, waar tegen?
Ik geef in mijn lessen al jaren het goede voorbeeld, maar niet alle kinderen nemen dat over. Zo gebruik ik nimmer onze volksziekte nummer 1 als adjectief, en leg ik uit dat dat geen adjectief is, maar iets verschrikkelijks wat ieder mens op elke leeftijd kan overkomen. Toch nemen mijn leerlingen dat goede voorbeeld niet allemaal van mij over. Dus het goede voorbeeld is niet altijd voldoende.
Respect vind ik een woordje dat een beetje griezelig is geworden sinds allerlei straatschoffies en de maffia het zijn gaan opeisen. Moet je ook dingen die helemaal niet respectabel zijn (zoals het slaan van je lerares maatschappijleer, waar u elders ook op reageerde) respecteren? Ik vind van niet.
Er zijn nog wel meer dingen die u beweert die erg mooi klinken maar die pas betekenis krijgen wanneer u vertelt hoe u die in concrete situaties zou toepassen.
hartelijk dank voor de
hartelijk dank voor de reacties, waar ben ik tegen en waar ben ik voor
ik ben voor authenticiteit
en zie dit jammer genoeg te weinig bij volwassenen
mijn persoonlijke perceptie is dat teveel
mensen eigen verantwoordelijkheid niet zien en of nemen
de generatie die er nu is heeft als voorbeeld ‘ons’ de ‘volwassenen’ gehad
ik zeg niet dat ‘etterig gedrag’ acceptabel is
maar wel dat als je een sinaasappel uitperst er geen appelsap uitkomt
mijn oordelen geeft geen inzicht voor mijn zonen in hun eigen gedrag
wat dan wel?
denken ze te denken geven
ze keuze leren zien en leren maken
nogmaals ik realiseer me als geen ander
dat je niet kunt generaliseren
ik heb niets met discussies maar voor een mooie dialoog ben ik altijd te porren:-)
daarnaast twijfel ik aan niemand zijn intenties binnen het onderwijs
wil wel graag je blijven uitdagen in je denken
alvorens we een conclusie kunnen of zullen trekken
quote
dwarsliggers’ dwingen tot nadenken. Zonder dwarsliggers kan de rails niet recht lopen en geen fundering worden gelegd en het dak niet op het huis worden gezet, dwarsliggers verbinden de beide poten van de trap. Dwarsliggers verbinden de volwassenen en nodigen hen uit tot actieve participatie.
mijn antwoord was te lang dus ik moest deze inkorten…… lastig voor een dwarsligger 😉
Respect is de sleutel.
Leuke teksten maar nu serieus
Inmiddels blijkt dat ‘Dwarsligger’ post namens (hopelijk) www.diggout.nl/. Een paar vragen komen bij mij op naar aanleiding van bovenstaand verhaal.
Wat is ‘authenticiteit’ volgens Dwarsligger?
Hoe ga je ‘ons’ blijven uitdagen in je denken?
Waarom ben je wel voor een dialoog te porren maar niet voor een discussie?
diggout
slimme man 😉
ik post niet namens diggout
ik post namens mijzelf ben wel nauw betrokken bij diggout
hoe kan het ook anders als je jezelf dwarsligger noemt
dialoog is voor mij samen onderzoeken
discussie is voor mij jouw willen overtuigen (of jij mij)
uitdagen
iedere reactie is een prikkeling
mee willen denken of uit irritatie
laten we onze brein maar flink prikkelen
authenticiteit is volgens deze dwarsligger altijd subjectief
maar als jij compleet happy voelt bij wie je bent wat je doet en wat je zegt
en niet je leven doorspekt met woorden als ja-maar nee-want kun je al een heel eind op weg zijn…….. respect voor jezelf en voor een ander
Respect is de sleutel.
Als een van je zonen
’n bushokje sloopt, dient hij/zij dan de schade te vergoeden, of voldoet ’n strenge preek?
mijn zonen
heel lastig en wellicht misschien cliche
maar mijn zonen slopen geen bushokje
mijn zonen hun ouders zijn vandaag 37 jaar samen
hippie ouders samen vanaf 1972
mijn zonen zijn gelukkige kinderen
die een basis van rust, reinheid, respect
en structuur hebben meegekregen
mijn zonen hiphoppers op en top
rappen old skool hiphop
doen vrijwilligers werk
lopen stage als ambulant jongerewerker
spreken volwassenen aan
op hun keuze voor een rapper te laten optreden
die rapt hoe je crack smoked……..
mijn zonen geen zoeterikken
maar wel slimmerikken
rolmodellen ze steken elkaar aan in positief gedrag
een kind wat een bushokje vernielt
mag de schade vergoeden
mag de rotzooi opruimen
en mag ook nog een stukje extra leren in het mijn en dein
waar staat overigens geschreven dat dwarsliggers
‘onhandelbare jongeren zouden moeten zijn’??
ze zijn ‘eigen’wijs en hebben weerwoord en accepteren niet direct
ieder woord als zijnde de waarheid
ze denken (hoe gek het ook klinkt) juist na
want ze twijfelen immers aan je woorden………..
Respect is de sleutel.
Sorry,
dan hebben we ’t niet over dezelfde kinderen. Ik heb het over “overbelaste” kinderen. Verder alle respect!