Dijsselbloem: MBO neemt te grote risicos’s, zie NRC.
Maar stopzetten of terugdraaien is er niet bij. Je wilt het onderwijs niet over de kling jagen.
Blurb… de vernieling in is geen probleem, maar over de kling jagen schijnt niet de bedoeling. Kan iemand me uitleggen dat die grote risico’s bij het onderwijs zo ontzettend nodig zijn? Waarom er geen tijd was om de zaak goed te doordenken? Wat de haast was?
Ook de onderwijsraad heeft weer een geniaal idee: iedereen mag gratis op bijles. Als kinderne op school niks leren, is er bijles. Als ze tot adhdertje worden gevornmd is er gratis zorg op school. Als de kudde verdronken is verdiept men de put.^%$%$#….
Onderwijs koesteren
Diezelfde Onderwijsraad vindt dat we het onderwijs meer moeten koesteren …….
ONDERWIJSRAAD: ONDERWIJS MEER KOESTEREN
Het onderwijs staat er op dit moment te vaak alleen voor. De samenleving kan meer betrokkenheid bij onderwijs tonen: goed onderwijs moet een verantwoordelijkheid van burgers zijn. Dat is de wens die de Onderwijsraad uitspreekt in zijn advies Stand van educatief Nederland 2009 dat op 10 februari verschijnt. Identificatie met het onderwijs, daar gaat het om.
In de ogen van de Onderwijsraad zou het goed zijn als er een nieuwe maatschappelijke identificatie met onderwijs zou ontstaan. Zorgen voor goed onderwijs wordt dan een verantwoordelijkheid van veel burgers.
Deze verantwoordelijkheid zal uiteraard door verschillende groepen in de samenleving anders ingevuld moeten worden. En de betrokkenheid die dit vereist zal ook niet uit zichzelf ontstaan. Daarvoor is organisatie vanuit de overheid en het onderwijsveld nodig. De raad doet enkele aanbevelingen voor beleid, met als doel de maatschappij sterker bij onderwijs te betrekken.
Publiek debat over inhoud
De Onderwijsraad vindt dat het gesprek over de inhouden van ons onderwijs breder gevoerd moet worden. Wat moeten jongeren nu werkelijk leren? Moeten leerlingen leren staartdelen? Wat moet een installatietechnicus eigenlijk kunnen en weten? Vakken vernieuwen zich geregeld en soms zelfs heel sterk zoals bijvoorbeeld biologie op dit moment. De raad stelt voor dat de minister van OCW stimuleert dat docenten, vakgenoten, de branche, betrokken burgers, ouders en jongeren zelf een publiek debat voeren over vakken en leergebieden.
Maatschappelijke voorhoedes meer betrekken
Daarnaast meent de Onderwijsraad dat het onderwijs de inbreng van maatschappelijke voorhoedes uit bedrijfsleven, politiek, sport en cultuur, beter kan benutten. Bij d eze groepen is vaak de wil wel aanwezig, maar de weg naar het onderwijs nog onbekend, zo blijkt uit interviews met een aantal voorhoedespelers zoals Gerlach Cerfontaine, Frank Sanders en John Leerdam. Elke onderwijssector, van primair tot hoger onderwijs, zou laagdrempelige initiatieven moeten ontwikkelen die lokale en regionale voorhoedes in de
gelegenheid stelt inhoudelijk iets voor het onderwijs te betekenen. Op deze manier kunnen de voorhoedes makkelijker hun verantwoordelijkheid nemen voor toekomstige generaties.
Uitgebreid Onderwijs (UO) als uitgangspunt
Leren en onderwijs beperken zich niet tot het schoollokaal. De 1040 uren voor brugklassers, de 940 uren in de basisschool, of de 850 uren op het mbo en de 15 of 20 contacturen per week in het hoger onderwijs zijn slechts een startpunt. Om de samenleving meer te betrekken bij een uitbreiding van de leermogelijkheden van leerlingen introduceert de Onderwijsraad het concept Uitgebreid Onderwijs (UO)
als leidraad voor toekomstig beleid. Onder deze noemer schaart de raad publieke en private initiatieven die de leertijd van leerlingen en studenten verruimen. Het kan gaan om initiatieven van onderwijsinstanties (verlengde schooldag, plusklassen, zomeronderwijs en weekendscholen) maar ook van andere organisaties zoals bedrijven, taalscholen, sportverenigingen, huiswerkinstituten en kinderopvanginstellingen. Op dit moment maakt zo’n 9% van de leerlingen gebruik van een huiswerkvoorziening. Binnen het concept van Uitgebreid Onderwijs wordt het makkelijker af te wegen welke voorziening, zoals bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding, voor welke groep met publieke middelen bekostigd wordt.
(Bron: Persbericht Onderwijsraad d.d. 10-02-2009)
————————-
Ik vraag me dan af: uit welke middelen wordt de Onderwijsraad bekostigd?
Onderwijsraad
Wat een geweldig idee: Gerlach Cerfontaine, Frank Sanders en John Leerdam de inhoud van het onderwijs in Nederland bepalen. En sporters moeten natuurlijk ook meepraten…..
Gatverdamme zeg.
Wat is een Onderwijsraad?
Ik zou niet zo één, twee drie kunnen vertellen wie of wat een Onderwijsraad is. Het citaat hierboven echter doet het ergste vermoeden, want het is een aaneenschakeling van onvoorstelbare clichés. Allemaal kreten waar niemand zich iets tatstbaars bij kan voorstellen, of het moeten complete rampscenario’s zijn. ‘Inbreng van maatschappelijke voorhoede(s, kan dat nog in het meervoud?)’, ‘brede discussie’, ‘samenleving betrekken bij uitbreiding van de leermogelijkheden’, wat een ongelooflijk, verschrikkelijk ge***.
Breed, breder, breedst. Ik bewaar nog dierbare herinneringen aan de Brede Maatschappelijke Discussie over kernenergie. Ook zo’n buitengewoon zinvol en productief initiatief van de Boven Ons Gestelden. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald…
Terugkeren op je besluit schijnt erg moeilijk te zijn.
Totdat we met z’n allen uiteindelijk tenonder gaan.
Amsterdam zal in de bouwput van de noord-zuidlijn verdwijnen. Alle pandjes één voor één. Nog nooit aan gedacht om watertaxi’s en vaporetto’s over de grachten te laten varen. Welke grachten? O ja, die.
Zo ook in het onderwijs. Een eenvoudige oplossing kan nooit goed zijn.
En pas vooral op voor gezichtsverlies. Alles liever nog dan dat.
Waarom er haast gemaakt werd
Waarom er geen tijd was om de zaak goed te doordenken?
Er was bij de voorstanders van de invoering van CGO haast omdat het onduidelijk was wie waarvoor verantwoordelijk was. De voorstanders zagen kans om gebruik te maken van de Chaos (conclusie volgt uit interview Japke-D/Dijsselbloem NRC 10-02-09)
Seger Weehuizen