Het congresseizoen is weer geopend.
Januari is de maand van de ‘nieuwe budgetten’, directeuren, schoolleiders en andere managers hebben kennis genomen van het budget dat ze het komende half jaar mogen beheren en opmaken. De organisatoren van congressen voor het onderwijs weten dat en de full-color glossy folders vallen bij mij in de brievenbus. Meestal worden de folders onmiddellijk en ongelezen ‘ geprullebakeerd’. Elk congres heeft ongeveer dezelfde inhoud, dezelfde sprekers, dezelfde sponsors zoals KPC, APS, Fontys, AVS, CNV, en AOB, en zijn uitsluitend geschikt voor beleidsmakers, managers, directeuren, bovenschoolse managers, personeelsmanagers en afdelingsleiders. Het gaat op zo een congres over alles en nog wat, behalve over onderwijs. Vandaag viel er een folder in de bus die mijn aandacht trok.
“Succesvol management” kopte de folder mij toe, aangezien ik nog niet tot de bovenste lagen van mijn school hoor maakte de tweede kop mij nieuwsgierig, “ Professionaliseer uw docententeams!” let op de ‘s’ bij teams en het uitroepteken. De organisatoren gaan er van uit dat in elke school volgens de richtlijnen van de sponsors de zelfsturende teams zijn ingevoerd en dat het de hoogste tijd is -vandaar het uitroepteken- dat deze teams geprofessionaliseerd worden. Eens kijken wie de sprekers op dat congres zijn.
Het begint al goed. De dagvoorzitter is de zelfbenoemde cabaretière Hester Macrander oprichtster van Zinvol Onderwijs Nederland.De toon wordt al onmiddellijk gezet. Op het congres is geen plaats voor een tegengeluid. Daarna komt een verrassingsopeningsspeech door ‘ de leraar en zweeflieger van het jaar 2007’ een leraar van het ROC midden-Nederland die zich op school hele dagen bezighoudt met iedereen te vertellen met wie hij wel allemaal niet aan tafel heeft gezeten en door wie hij allemaal wel is uitgenodigd om zijn visie over het Mbo-onderwijs in Nederland te geven.. Ronald, Marja en Sharon mogen Matthijs tegen hem zeggen. In de weinige tijd die hij nog overblijft vergadert, feedbackt, POP’t, reflecteert, inspireert en masturbeert hij dat het een lieve lust is. Altijd opgewekt en vrolijk, zweeft deze positivo door zijn school, positivo maar dan wel zo’n irritante positivo. En waar gaat onze Nationale onderwijstrots het over hebben in zijn speech van 10 minuten? Jawel, over “ wat de docent wil leren” godbetert het.
De dag kabbelt dan verder met een aantal sprekers die de kas van de ‘speakers corner’ spekken zonder daarbij de eigen vestzak te ontzien. De lunch wordt aangeboden door de organiserende instelling en is in de prijs van 963 eurietjes de man, zonder syllabus en exclusief BTW, inbegrepen. Daarna de onvermijdelijke Workshops waar op voorhand voor gekozen moet worden op eentje na, die voor iedereen toegankelijk is ook voor diegene die het niet wil. Een lezing over ‘onderwijs naar de top’ In deze sessie hoort de onderwijsbobo hoe hij succesvol invulling kan geven aan de uitdagingen voor personeelsmanagement in zijn onderwijsinstelling. De manager kan zich laten inspireren en verkrijgt nieuwe inzichten en uitzichten voor effectief onderwijsmanagement door niemand minder dan Wilco van Rooijen. Wilco heeft de Havo afgerond en op een blauwe maandag iets gedaan op de HTS maar had daar al snel geen zin meer in. Hij besloot om zich te vestigen als ‘beroepsavonturier’ en beklom hier en daar een bergje. Bij zijn laatste klim verloor hij elf van zijn medeklimmers en al zijn tenen, zeg nu zelf dit is toch de beste man op de beste plek als het gaat over personeelsmanagement, onderwijs en professionalisering.
Ik ben ooit, heel lang geleden nog jong en onervaren bij een congres aanwezig geweest geraakt. Soms, als ik zwaar getafeld heb, droom ik er nog van. De meeste aanwezigen laten zich niets gelegen liggen aan sprekers en workshops maar komen netwerken en hier geldt zeker dat het lijkt op net werken. De doorgewinterde congresganger komt dan ook te laat waardoor hij de opening en de eerste spreker mist. In het tumult dat ontstaat bij het wisselen van sprekers heeft hij zijn andere doorgewinterde collega ontdekt en samen gaan de ‘jongens’ een uur te vroeg aan de koffie. Geheid nemen ze een plaspauze bij de derde spreker of worden op de afgesproken tijd door de secretaresse gebeld, waarna ze druk sticulerend op fluistertoon met het mobieltje aan het oor de zaal verlaten, tot de lunch. Na de lunch is duidelijk te merken wie de vergadertijgers zijn. Die zitten namelijk niet bij de workshops maar bij elkaar om de laatste nieuwtjes door te nemen. Hier worden de hechte onderwijsbanden aangehaald en visies uitgewisseld. Nog voor de afsluitende borrel zijn ze al lang op weg naar huis, om de files te ontlopen.
Congressen zijn een uitje voor de managers, een duur uitje.
Sjeekspier
Inzake congressen
Ik kan helemaal met u meegaan. Ik vraag me echter wel af of het alleen maar duurbetaalde mennetjers zijn die daar rondlopen. Zijn er dan zoveel mennetjers dat daar een hele bedrijfstak op kan draaien?
Een verwante zaak viel mij op bij het, tegen heug en meug, luisteren naar de reclame op Radio 1. Het valt mij op dat er zoveel van die cursus- en adviesbedrijven adverteren. Je hoort dan cursussen langskomen als ‘beter communiceren’ en ‘effectiever werken’. Ik vraag me af of daar werkelijk mensen intrappen. Dat er werkelijk mensen zijn die geloven dat je zowel een ijsjesverkoper, een tapijtlegger, een meubelmaker als een biogeneticus naar een cursus ‘effectiever werken’ kunt sturen en dat dan echt ergens op zou slaan. Zelf word ik ook regelmatig naar dergelijke cursussen uirgezonden, samen met docenten Engels, gymnastiek en maatschappijleer. Allemaal een pot nat.
Deze algemeno’s zijn waarschijnlijk nog in staat om je met een stalen gezicht een cursus ‘op tijd komen’ of ‘beleefdheid voor beginners’ te verkopen. Dit idee van maakbare mensen (en dus ook maakbare samenleving) is ontuitroeibaar. De mensheid kan zichzelf kennelijk niet accepteren zoals ze is. Ondanks mijn grote afkeer van die nepcursussen heb ik respect voor de inventiviteit van de luchtbakkers die ze bedenken.
@ Bernard
Jawel, dit is een volledige industrie die fantastisch goed draait, er zijn dus inderdaad zoveel managers in het land. Er is trouwens goed geld aan te verdienen. Het congres wordt meestal geheel gesponsord, er komen gemiddeld 150 managers op af die gemiddeld 1000 euro betalen voor een paar sprekers, drie koppen koffie, twee broodjes en een biertje achteraf. De syllabus (in eigen beheer gecopieerd) komt daar nog bovenop en kost gemiddeld 60 euro per persoon, tel uit je winst.
conferentie industrie-tak
En het ergste is dat serieuze economen (niet NW of WB, kunnen bestuurlijken en politikussen serieuze economen zijn ?) de vinger opsteken en zeggen dat, àls ook deze bron van welvaart droog valt, de samenleving instort (ietwat overdreven gesteld) – blijf consumeren, geloof in groei, blijf bontdieren kweken, neem deel aan conferenties. Wiet, om nog maar iets te noemen, tenslotte bevordert ook de economische bedrijvigheid ; dachten ze (november 2008) in Eindhoven en Tilburg. En, misschien, wie (wiet) weet, bevordert wiet ook wel de Cito prestaties van puberende leerlingen ?
Wat een sukkels.
Ik (ook : sukkel) had nog wel een zekere, minimale verwachting gekoesterd van de reinigende werking van deze, laatste, crisis, die ons medelanders weer had kunnen doen belanden in realistisch vaarwater, op realistische koers, in scholen die deugen.
Oh patria, poten in de klei ! De ijdele hoop op decimering van de advizeurders, mennetsjers, pluche bobo’s en andere profiterende non-prestateurs. Bescheiden reisvergoeding voor de leden van de VO-raad, en een lolly voor de ambtelijk secretaris. Geen vuurwerkramp (in Enschede) meer, geen brandende scholen op oudejaarsavond. Nope. Er zitten meer bobo’s dan ooit steviger dan ooit, en ze kakelen luider dan ooit. Of, toch, alternatief :
– – met de doodsangst in het oog
fladd’ren ze naar omhoog,
tot ze eind’lijk aan een lange’n
dorre’n boomtak blijven hangen ;
zie hun hals wordt lang en langer,
hun gekakel bang en banger ;
elk legt in die hoge nood
nog één ei, en gaat dan dood – –
Wilhelm Busch, Max und Moritz, 1865 ;
www.wilhelm-busch.de/index.php?pageID=61
o.t. : erg goed om duits mee te leren in groep 4 of 5
Luister naar wat de reclame boys kakelen, de radio- en tv-commentatoren zalven, de politici, de voorspellaars, de bankbedriegers, hooggeleerde onderwijsonkundigen en andere nitwits te melden hebben ; wat bedachtzame functionarissen ventileren. Florence, de Medici, de ondergang, 1492.
maarten