Lees het stuk in de NRC.
Met die niet harde knip heb ik niet zoveel moeite maar er wordt tegelijk een beerput opengetrokken door Plasterk:
Plasterk wil verder praten over meer herkansingen voor bachelorvakken en over de mogelijkheid ook halverwege het schooljaar beginnen aan een studie.
En gaat Plasterk het hoger onderwijs dan ook twee keer zoveel geld geven?
Niet raar
Wanneer je aanbiedt in de eindexamenklassen halverwege het schooljaar eindexamen te kunnen doen, moet je ook aanbieden daarna te kunnen starten met een vervolgopleiding.
En als je je bachelor een half jaar later afsluit, waarom zou je dan een half jaar nog moeten wachten voor je met de Master kunt beginnen?
Veel MBO-scholen kennen overigens al 2 instroommomenten. Evenals mijn eigen universitaire studie. Vaak is het gewoon een kwestie van de benodigde vakken bij elkaar sprokkelen, en als je die vanwege het late instroommoment niet halverwege het 1e jaar kan doen, doe je ze aan het begin van het tweede jaar.
Ik deed nakandidaatsvakken voordat ik mn kandidaats had
Klopt. Er lijkt weinig op tegen om de knip minder hard te maken. Toch begrijp ik Mark79’s bedenkingen wel. Al die extra mogelijkheden maken de studie feitelijk eenvoudiger. En dat is precies wat er de laatste 30 jaar steeds is gebeurd. Op 1001 manieren werd telkens de studie eenvoudiger.
Door een harde knip in te stellen dwing je studenten bewust voor een master te kiezen. Het is niet denkbeeldig dat je dan juist de betere en meer gemotiveerde student overhoudt. De anderen hebben het er niet voor over. Ik realiseer me dat het eigenlijk oneigenlijke argumenten zijn, maar daarom niet minder reëel.
Sinterklaas bestaat
Wat mij altijd weer treft bij dergelijke ‘flexibele’ aanbiedingen als herkansingen, tussentijds instromen en uitstromen, hele en halve pakketten, vrijstellingen van vakken en alle andere regelingen die prachtig voor de leerling klinken is de afwezigheid van de consequenties ervan.
Wie gaat het waarmaken, d.w.z. wie gaat het extra werk dat er mee gemoeid is doen? Wie gaat de extra problemen die er ongetwijfeld door ontstaan oplossen?
En wie gaat met zo’n plan goede sier maken, wie eist de eer van al die ‘flexibiliteit’ op?
Ook mis ik een opsomming van redenen waarom die ‘flexibiliteit’ totnogtoe niet aanwezig was.
Op alle vragen heb ik in grote trekken al een antwoord.
De minister of een andere vrijgestelde gaat met de eer strijken; de docenten mogen het waar maken (uiteraard met bevroren salaris) en die flexibiliteit was er niet uit oogpunt van efficiency van de opleidingsorganisatie.
Wat heerlijk moet het zijn om Sinterklaas op andermans kosten te kunnen spelen.
over vroeger en nu
Toen ik aan de TUE (toen THE) studeerde waren er 2 tentamenperioden per jaar, één in januari en één in mei of juni. Een bepaald college (hoorcollege) werd om het andere semester gegeven, dus college en tentamen afleggen sloten maar in de helft van de gevallen op elkaar aan. Als ik mij goed herinner kon je al tentamens voor het volgende universitaire (deel)examen afleggen als je voorafgaande tentamens niet allemaal gehaald had. Examen doen kwam neer op het verzamelen van tentamenbriefjes met voldoende of goede uitkomsten van alle tentamens over de leerstof van de voorgeschreven of uitgezochte colleges.
Ik ben overigens voor 2 startdata in het middelbaar onderwijs. De afsluitende CITO-toetsen vinden begin februari plaats. Daarna wordt er in groep 8 nog nauwelijks serieus les gegeven. Daarom zouden kinderen die dat wensen al op half februari naar het vervolgonderwijs moeten kunnen overstappen. Daaruit volgt dat je ook op de universiteiten op half februari zou moeten kunnen beginnen.
Seger Weehuizen
Twee startdata
Bij een serieuze opleiding betekent 2 startdata dat elk vak ieder semester gegeven moet worden. Dat is ongeveer een verdubbeling van de kosten. Serieuze studies als wiskunde en natuurkunde hebben nu al te weinig geld om elk vak ieder jaar aan te bieden (met knip en plakwerk wordt de opleiding overeind gehouden).
Bij een kul studie als bedrijfskunde maakt het natuurlijk allemaal niet uit: je kunt daar gewoon de vakken van het tweede semester volgen zonder die van het eerste semester gedaan te hebben: het was toch allemaal onzin.
Dit is nog maar weer eens een aanslag op echte studies.
Zelfstudie en tentamenmomenten
Wat betreft groep 8 van de basisschool was mijn opmerking ironisch en dus ook serieus bedoeld. Ik protesteerde tegen het voor scholing ongebruikt laten van de laatste maanden van het schooljaar.
Op de toenmalige THE (nu TUE) waren de syllabi van een dusdanige kwaliteit dat men zich ook zonder colleges te volgen op een halfjaarlijks tentamen kon voorbereiden. Er was veel oefenmateriaal en sommige studenten gebruikten als voorbereiding op de wiskundetentamens het boekje van Salet als extra oefenmateriaal. Het was toch fijn dat als je een tentamen niet gehaald had, ziek was of je verslapen had dat tentamen een half jaar later kon overdoen. Andere mogelijkheden om het tentamen over te doen waren er niet. Wel kon een hoogleraar in bijzondere gevallen besluiten om het tentamen mondeling af te nemen. Het feit dat je een tentamen slechts 2 keer per jaar kon afleggen werkte als rem op de hoeveelheid tijd die op de THE aan examineren besteed werd.
Seger Weehuizen
Tentamenmomenten
Er zijn al meerdere tentamenmomenten. Minimaal 2 en soms wel 4 per vak per jaar. Het gaat in het voorstel om het aanbieden van het volledige onderwijsprogramma op 2 momenten in het jaar.
Harde knip
Ik heb zelf een jaar studievertraging opgelopen door de Harde Knip (let wel: het gaat hier om tweetiende punt dat ik te weinig gehaald heb). Het is op geen enkele manier mogelijk geweest om deze achterstand te beperken omdat het desbetreffende vak pas in het tweede semester wordt aangeboden. Het was niet mogelijk om op een redelijke termijn een afspraak te maken met de studieadviseur (wachttijd meer dan 1 maand) maar er wordt wel van mij als student verwacht dat ik zonder probleem het collegegeld betaal van EUR 1500. Ik vind het prima als er harde maatregelen bestaan voor studenten, maar dan alleen als het op de universiteit ook perfect geregeld is (dwz geen hertentamens tussen reguliere tentamens in, tentamens niet afnemen in gehorige collegezaal etc) en dat de harde knip niet gebruikt wordt om het eigen werk maar niet goed te doen. Het algemene gevoel wat ik hierbij heb gekregen, is dat het je als student onnodig moeilijk wordt gemaakt om te studeren.
Welkom Jetske
Welkom op dit onvolprezen forum.
Wat je beschrijft vind ik ook niet in de haak. En inderdaad, ook in mijn ervaring zijn schoolorganisaties verre van perfect, of het nu een basisschool is of een universiteit.
Vooral bij grote opleidingen gaat de bureaucratie overheersen en dat is uitermate slecht voor iedereen.
Inhoudelijk ben ik helemaal niet voor een harde knip. Waarom zou je niet alvast verder mogen als je een bepaald vak nog niet hebt gehaald. Toen ik studeerde kon dat ook gewoon. De reden dat ik nu wel voor een tamelijk harde eis ben, is dat er telkens weer om allemaal goede en minder goede redenen gesjoemeld wordt met het niveau van de opleiding. Ik heb de situaties meegemaakt. Studenten die hun propedeuse niet binnen 2 haar hebben gehaald en volgens de norm weg moesten. Toch maar weer de zoveelste extra kans. Je wordt er ziek van, want het niveau daalt en daalt.
Als reactie daarop wil je de teugels aantrekken en dat gaat dan soms met vreemde regels als waar jij het slachtoffer van werd. Een reden te meer om de menselijke maat terug te krijgen, maar tegelijkertijd geen concessies meer te doen aan de kwaliteit en het niveau.