En het rekenniveau blijkt opnieuw gedaald

Het TIMSS rapport is uit.
Lees NRC en het rapport zelf

Jan van de Craats heeft het snel geanalyseerd. De meest opvallende punten:

Opvallende zaken:

1. Vlaanderen heeft niet meer meegedaan
2. Nederland heeft niet meer meegedaan aan grade 8 (15 jaar).
3. Nederland heeft maar ternauwernood voldaan aan de vereisten voor representativiteit (p. 34)
4. Het `aftreksommetje’ (p.87) was te moeilijk voor onze landgenootjes. Leve het kolomsgewijs aftrekken.
5. (p. 178) Rekenen wordt in Nederland niet hoog gewaardeerd (niet leuk gevonden) door de leerlingen.
6. De pagina’s 208-212 laten zien dat we de serieuze rekenonderwerpen pas vanaf groep 6 (grade 4) aanbieden.Aan breuken wordt vrijwel niets gedaan.

8 Reacties

  1. Gezien de urgentie,
    lijkt ’t mij (naast kolomsgewijs aftrekken), goed om de voorstellen van Hinke Douma, voor het basisonderwijs, nogmaals op te noemen. Exacte doelen formuleren, zitten blijven mogelijk maken, eisen stellen aan scholen, wsns afschaffen, respect voor leerkrachten terugbrengen, verschil tussen kinderen erkennen en zorgen voor goede sanctie mogelijkheden, indien kinderen ernstig afwijkend gedrag vertonen.
    Als oplossingen duidelijk zijn, moet daaraan begonnen worden…
    Lijkt me.

  2. Finland
    Ook Finland heeft niet meegedaan.

    Toen Nederland het goed deed in deze internationale toetsen was dat HET bewijs voor hoe goed het realistische rekenen wel niet was. Wat zullen de Freudenthalers nu gaan zeggen?

    Engeland doet het overigens uitstekend (beste Europese land na Rusland) en ook de VS doet het heel behoorlijk (beide stijgen). Zie bijvoorbeeld de Guardian en de New York Times. Sterkt mij weer in mijn observatie dat mijn studenten daar echt beter waren dan mijn Nederlandse studenten.

    • Commentaar FI
      Op de site van het FI is nog niets te vinden. Ook heb ik de krantenarchieven afgezocht op een reactie: niets. Ze proberen het nieuws waarschijnlijk dood te zwijgen.

      Overigens had de NRC een interview met de Nederlandse TIMSS onderzoekster met daarin o.a. het volgende:

      Internationaal doet Nederland het toch nog steeds goed op rekenen? Dat schreef onlangs nog een groep hoogleraren in deze krant. Ze beriepen zich daarbij ook op Timss.


      “Ja, maar dat was het Timss-onderzoek van 2003. Nederland scoorde toen hoog in vergelijking tot andere landen. Bovendien was Nederland toen nog maar één keer gedaald op rekenen. Nu is dat geen incident meer. Ik ben benieuwd wat die groep hoogleraren nu zegt.”

      • Nu wel commentaar FI
        Het Freudenthal Instituut heeft inmiddels een kort commentaar op TIMSS op haar website:

        Nederlands rekenniveau daalt licht, maar zit nog steeds in wereldtop


        Het Nederlandse rekenniveau van kinderen op de basisschool is licht gedaald. Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Twente in het kader van een internationaal onderzoek. Nederland staat voor rekenen wel nog steeds in de internationale top tien.
        Voorbeeldopgaven uit het onderzoek kunt u vinden op de site van de UT. De internationale rapporten vindt u op de site van TIMSS. Waarom het rekenniveau is gedaald is niet onderzocht.

        • TIMSS-scores
          Ik verbaas me dat de TIMSS-resultaten hier nog serieus worden besproken. Dat Nederland daalt op de landenlijst zegt niets zolang we niet weten waar de TIMSS-scores (en die van PISA) voor staan.
          Zijn ze resultaat van wat er in een land op school geleerd is? Antwoord: nee, vrijwel niet. Dat is aangetoond. Zijn het IQ-scores? Antwoord: voor een onbekend deel, ja, maar dat wordt om een voor de hand liggende reden verzwegen. Voor IQ-verschillen tussen landen bestaat terecht geen belangstelling.
          Als we niet weten waar de landenscores voor staan, weten we ook niet waardoor een land het beter doet dan een ander. Ook is de oorzaak van een daling of stijging op de ranglijst niet vast te stellen. TIMSS pretendeert dat ook niet. Al helemaal niet weten we welke maatregelen een overheid moet nemen om de volgende keer een betere score te halen. Kortom, een ideale omgeving waarin belangengroepen, waaronder BON en het FI, zich in elke gewenste richting onbelemmerd breed kunnen maken. En dan zijn er altijd wel politici die het oppakken.
          Terzijde, tegenwoordig spreekt men al van een trend bij 2 of 3 meetpunten. Weer een voorbeeld van dalend niveau?

          Willem Smit

          • Re: TIMSS scores
            Ik ben het met je eens dat de TIMSS scores discutabel zijn Willem. Maar in het verleden werden ze door onze ’tegenstanders’ gebruikt om aan te tonen hoe geweldig het Nederlandse rekenonderwijs wel niet was. Vanwege dat is het een goede stok om de hond mee te slaan.

Reacties zijn gesloten.