Naar aanleiding van opmerkingen op het forum over het taakbeleid, heb ik gekeken naar de rol van het taakbeleid. Automatisch komen er andere zaken zoals FUWASYS bij. Zie bijlage.
Op mijn school heb ik lang in de MR gezeten en ook ben ik betrokken bij het taakbeleid.
Klaas Wilms
Reacties zijn gesloten.
@WMS
Blij dat je niet gelooft in een complot of vooropgezet plan en ook nog blij dat het bij jou op school zo goed loopt. Mijn ervaring is anders. Toen het taakbeleid werd ingevoerd functioneerde ik als adjunct directeur op een fusieschool en was verantwoordelijk voor het taakbeleid. Om te beginnen moest het personeel akkoord gaan met een voorgesteld plan om het taakbeleid in te voeren. Ik schaam me nu na meer dan 10 jaar nog voor de manier waarop dit bekonkeld is, ik kan het met niets anders vergelijken dan met de manier waarop “de gestaalde kaders” mensen wisten te overtuigen. Op het moment dat het beleid geaccordeerd was door het personeel (kon niet anders, dreiging verlies werkgelegenheid, afstoten van hele afdelingen enz..) kwamen de Chinese rekenmeesters bij elkaar ( en ja, daar hoorde ik ook bij) en er werd gerekend en gerekend om binnen het aantal fte’s te blijven zoals opgelegd door het bestuur. Het taakbeleid was een steeds wederkerend onderwerp bij de bijeenkomsten van het VVO (nu de VO-raad) de schoolleiders hadden al heel snel door dat hiermee de weg open lag om iedereen een rad voor ogen te draaien en de centen in de klauwen. Hoezo, geen vooropgezet plan. Zoals je aangeeft zijn er heel wat managementsfuncties bedacht, het rare is dat bijna geen nekele functie (in het VO) een échte functie is. Het merendeel staat in de boeken als “docenten vrijgesteld van lesgeven” weliswaar in schaal 11 of misschien wel 12, maar aan de functie van pakweg teamleider kan geen rechten ontleend worden. Maar hiermee heb ik direct aangegeven waarom er bij zoveel scholen alsnog veel ‘docenten’in LC of LD rondlopen, alleen geven ze geen les maar houden ze zich bezig met managen. Laat ik het nog duidelijker stellen. Vóór de invoering van het taakbeleid was de verdeling docenten management in de VO school waar ik werkte 30 op 1 nú is de verdeling 8 op 1. Mogelijk gemaakt onder andere door het taakbeleid.
WMS – ref jeronimoon
[quote]
Vóór de invoering van het taakbeleid was de verdeling docenten management in de VO school waar ik werkte 30 op 1 nú is de verdeling 8 op 1. Mogelijk gemaakt onder andere door het taakbeleid.
[unquote]
Weer een duidelijk argument voor kleine scholen. In kleine scholen * is er veel minder noodzaak voor manasjen : er ís gewoon minder te manasjen, en dus blijft er meer voor les geven.
* kleine scholen zijn < 600 of 800 leerlingen (VO), liever nog wat minder ; vergelijk de zelfstandige gymnasia ; De wetten van schaalgrootte > hoe groter, hoe meer dwarsverbanden. Een kleine organisatie is vanzelf stabiel. Iedereen kent elkaar immers, de afstemming onderling is informeel en gebeurt voortdurend, in kleine stapjes. In dubbel zo grote organisaties groeit de inspanning (coördinatie) kwadratisch ; gewoon psycho wiskunde.
Een heel eenvoudige maatstaf (en test) is om het jaarlijkse budget te verdelen in directe taken (lessen, docenten), ondersteuning daarvoor (papier, krijt, de concierge, administratie ; rapporteren, liaisons OCW), hardware (gebouwen) en “taakbeleid” (saprophyten, biologisch gezegd).
Ga de klok luiden als de directe taken < 65 of 70 percent van het budget zijn, normatief gesteld. Bijkomende indicatie : als het school budget geheim is, of versluierd (wat ze vrijwel ALTIJD zijn !), zoek dan vast waar de klepel hangt : geheid dat er iets is wat het daglicht niet kan verdragen. Inspiratie >
http://nl.youtube.com/watch?v=zDyolfk_VZ4
http://home.planet.nl/~pomps000/klokkenluiden.html
Het is overigens al een oud probleem >
log.komma.net/2004/04/van-den-klok-en.html
maarten