de terreur van het management

Op onze school staat achter iedere docent een niet-lesgevende en wat o.a. de managers doen? Geen idee? Roosters kloppen niet, lokalen zijn niet in orde, ict hapert, tekort aan docenten, spijbelende leerlingen. Herkennen jullie dit? Heerlijk om mijn hart te luchten, mijn hart breekt als ik aan al die goed willende leerlingen denk. Zij moeten op het MBO zelf een stage plek zoeken, als dat niet lukt jammer dan voor ze. Op het HBO krijgen ze wel stage adressen.

4 Reacties

  1. zelf stage zoeken
    Ik ken het. Op MBO moeten de leerlingen zelf een stage zoeken en inderdaad op het HBO wordt dat door de opleiding gedaan (tenminste in de situaties die ik ken).

    Het past is de manier waarop MBO’s opereren. Les wordt er niet meer gegeven, kinderen moeten het zelf ontdekken, sterker nog, ze moeten eerst hun eigen leerdoelen formuleren. Ze moeten elkaar ook beoordelen, een activiteit die vroeger door leraren werd gedaan.
    Kortom: de school onttrekt zich aan alle kanten van zijn primaire taak. Men factureert alleen nog naar Zoetermeer.

    Vreemd dat er zoveel kinderen uitvallen, toch? Tijd voor wat extra projectgelden voor een anti-uitval-project en hupsakee

    • Stages zoeken
      Stageplekken zoeken? Ik doe het voor mijn leerlingen. Het wordt echt niets als ze het zelf doen. Helaas kent de school hier geen uren voor toe: Vrijetijdswerk dus. Zoals de meeste niet-lesgevende taken.

      Jammer genoeg komt het wel eens voor dat een leerling denkt dat een door een ander gezochte stage niets voorstelt. Ze wijzen het dan af: te ver, geen leuk bedrijf, te vroeg beginnen, te koud (buitenwerk) etc. Ze missen dan ‘per ongeluk’ het kennismakingsgesprek. Dat gebeurt vaker als de plek voor hen gezocht is, dan als ze hem zelf gevonden hebben.

      Als een leerling door eigen schuld een door mij gevonden stageplek misloopt, moet hij zelf een stage zoeken. Eigenlijk lukt dat nooit; einde opleiding dus….. Toch ook wel weer jammer. Een leerling die weggestuurd is kan veel activiteiten bedenken én uitvoeren die we als maatschappij niet zo wenselijk achten.

    • School onttrekt zich …
      “45 schrijft : “Het past is de manier waarop MBO’s opereren. Les wordt er niet meer gegeven, kinderen moeten het zelf ontdekken, sterker nog, ze moeten eerst hun eigen leerdoelen formuleren. Ze moeten elkaar ook beoordelen, een activiteit die vroeger door leraren werd gedaan.
      Kortom: de school onttrekt zich aan alle kanten van zijn primaire taak. Men factureert alleen nog naar Zoetermeer”.
      Helaas is dit maar al te waar. Mij blijft het daarom verbazen dat nog steeds niemand op het idee komt om drastisch op het onderwijs te gaan bezuinigen. Volgens mij kan er in het beroepsonderwijs makkelijk 50% van de budgetten af, hoe? Als het beroepsonderwijs zou doen wat haar primaire taak is dan kan de huidige onderwijsprestatie makkelijk 1 of 2 jaar worden ingekort. Anders gezegd het niveau wat daar nu bereikt wordt kan met een goed functionerende school en leerling ook in 2 jaar i.p.v. 4.

  2. Inzake mennets-terreur
    Laat niemand denken dat de terreur van het mennetsment een kwaal is die voorbehouden is aan het MBO. Zeer herkenbaar wat u schrijft.
    De naam die het mennetsment zelf aan die terreur geeft is ‘ondersteuning’.

Reacties zijn gesloten.