Verderfelijk ideaal basisvorming is onuitroeibaar

ZONDER VERNIEUWINGEN BLIJVEN SCHOLEN SLECHT door Ewald Engelsen in De Volkskrant van 25-10-08
De conclusie dat de basisvorming slecht voor het onderwijs was en het stoppen daarmee is nog maar een paar jaar geleden en toch merk je dat er nog steeds grote groepen onderwijskundigen zijn die blijven beweren dat we moeten stoppen met selecteren op 12-jarige leeftijd. Dat een hele generatie leerlingen hun tijd 3 jaar lang op school alleen maar hun tijd verspild hebben is aan hun inzicht voorbi j gegaan. Leerlingen die geschikt waren voor de universiteit werden gedwongen te leren samenwerken met hun ondeskundige medeleerlingen en mochten geen kennis en inzicht bij hun leraar opzuigen. Talenonderwijs mocht geen diepgang hebben en wiskunde mocht niet abstract blijven. Vóór de Mammoethwet konden HBS-ers van dezelfde leeftijd na twee jaar het toelatingsexamen voor de universiteiten halen. Na de invoering van de basisvorming waren 3 jaar nog niet voldoende om leerlingen met VWO-potentie op hetzelfde niveau te brengen. (De vernieuwde tweede fase en het studiehuis hebben dat nog verergerd). “Jongeren die goed waren met hun handen” moesten tot hun 16-de wachten vóór ze die mochten laten wapperen en verveelden zich stierlijk op school. Zijn mensen niet meer in staat om zich te schamen om nu zoiets voor te stellen? “Er moet een onderwijsbestel komen, dat ……. zodanig toegerust is dat dat scholen het maximale kunnen halen uit al hun leerlingen en dat pas selecteert aan het eind van het funderend onderwijs, op 16-jarige leeftijd”. “Een brede LIBERAL ARTS-opleiding voor alle kinderen van 12 tot 16”. Het is duidelijk dat dat alleen zou kunnen als we daarvoor over veel geld en een voldoende aantal goede docenten beschikken. En dat is niet het geval. Dat eerste erkent ook Engelen. Verder moet om goede en intelligente leerlingen tot hun recht te laten komen een opleiding niet alleen breed zijn maar ook herhaaldelijk de diepte ingaan. En of je leerlingen die graag hun handen gebruiken er met Gesamtunterricht niet toe aanzet om uit verveling hun handen verkeerd te gebruiken is ook maar afwachten.
De nadelen van selectie op vroegtijdige leeftijd kunnen ook anders opgevangen worden. Stel m.b.v. valide intelligentietesten (niet de CITO-toets) de intellectuele potentie vast en laat moeilijke leerstof die geschikt is om het vermogen en de belangstelling van basischoolleerlingen om op een redelijk abstractieniveau te werken weer terugkeren in het basisonderwijs. Taalkundig en redekundig ontleden wordt knap moeilijk gevonden en als een leerling dat onder de knie krijgt is dat ook een aanwijzing dat hij VWO-geschikt is. Hetzelfde geldt voor her regiem van d’s en t’s aan de periferie van een werkwoordsstam. Voor de rest moeten er een groot aantal opstroomwegen in gebruik genomen worden

Seger Weehuizen

3 Reacties

  1. De credentials van Ewald Engelsen
    Ik ben altijd wat verrast door zulke stellige meningen als ze worden geuit door iemand die op geen enkele manier met onderwijs te maken heeft. Hij is financieel geograaf (is dat iemand die weet waar de geldbergen zijn?). Ik geef toe: op de man gespeeld, maar inhoudelijk heb jij het artikel al gefileerd Seger.

  2. Wereldvreemd
    Hoe wereldvreemd Engelen is, althans waar het gaat om zijn kennis van de toestand van het onderwijs blijkt ook uit zijn bewering dat het basisonderwijs TE VEEL aandacht zou besteden aan rekenen en taal, en TE WEINIG aan algehele ontplooiing. Iedereen die ook maar enigszins op de hoogte is weet dat het precies andersom is, en dat de roep om meer aandacht voor taal en rekenen juist is voortgekomen uit de verwaarlozing van deze elementaire basisvaardigheden.

Reacties zijn gesloten.