Turkse docenten noemt NL vrije onderwijs rampzalig voor allochtone kinderen

In NRC-Next vandaag een artikel dat voor mij zeer herkenbaar is. Het vrije Nederlandse onderwijs is rampzalig voor kinderen van allochtone afkomst. Deze docente geeft les op een zwarte school in Den Haag die hebben gekozen voor een aanpak die aansluit bij de belevingswereld van het kind. Een paar citaten. Het lijkt een persiflage, maar ik weet dat een dergelijke aanpak daadwerkelijk wordt gehanteerd in NIeuwe leren achtige situaties.

Kinderen moeten van elkaar leren zodat leren in plaats van van de juf zodat leren voor hen aantrekkelijk wordt(..) Maar in de praktijk betekent dat veel themawerkbladen, veel groepswerk en veel onrust in de klas)

De docenten moeten met de kinderen praten als ze stout zijn geweest, eindeloos praten, er worden zoveel onnodige gesprekken gevoerd, . Je ziet gewoon dat zo’n kind er niets om geeft en niets van opsteekt

Als docent besteedt ze veel tijd aan het ontwikkelen van themawerkbladen. Elke zes weken is er een ander thema.

IK krijg moordneigingen als ik dergelijk voor onderwijs doorgaande kindermishandeling zie. Ik herken het zo. Op een pabo die ik ken wordt ook met thema’s gewerkt. Acht verschillende thema’s in de eerste 2 jaar van de studie. Thema’s als: “het kind” (sic!), en “de rijke leeromgeving”. Studenten halen daar een thematoets in plaats van een toets rekenen. En ze kunnen ook zakken en moeten dan de thematoets overnieuw doen. De volslagen toevallige, niet volledig overdenkende en vaak dubbel dekkende thematische structuur heeft (een belangrijk deel van) de plaats ingenomen van al eeuwen bestaande vakken. Dergelijke zotheid gebeurt dus ook op basisscholen.

In dit geval een zwarte basisschool. Vast met bergen subsidie, projectsubsidie, maar ook subsidie voor dubbel tellende achterstandskinderen. De pegels komen met kruiwagens naar binnen. En wat doen ze er mee: ze creëren er een “Lord of the Flies” onderwijs van. Kindermishandeling. Is het dommigheid? Is het de geile graaicultuur van de verantwoordelijken daar? Willen ze aan anderen laten zien hoe vernieuwend ze zijn, dat er artikeltje met kleurenfoto in de onderwijsbladen komt, dat de mennesjer zowaar mag praten met de wethouder en hem bij de voornaam mag noemen?
Getver. Getver. Getver. Er wordt gesproken dat de juf daar al ziet dat het zo mis gaat met de kinderen. ZO worden ze crimineeltjes (net als in Lord of teh Flies). Er zal toch geen geheim overleg zijn geweest met de welzijnssector die projecten doet met criminaliserende jongeren? Aanvoer van vers volk wordt door de rijkelijk gesubsidieerde basisschool verzorgd.

Enige fout in het artikel: er wordt gesproken over allochtone kinderen en er wordt gezegd dat die zo anders zijn dan de NL kinderen. Daarmee wordt impliciet gezegd dat het voor de Jan Jaaps van Nederland wel goed zou zijn. Fout. Maar ik kan het de juf niet kwalijk nemen.

De school sluit aan bij de belevingswereld van het kind. Ik stop maar met tikken, ben zo waanzinnig boos dat ik er wel een boek over kan schrijven. Niet dat dat helpt
Maar Leo: de juffen doen het allemaal goed hoor. Verbeteren van het rekenonderwijs, meer structuur in de klas, allemaal onzin. Het ligt aan de moeilijke kinderen. Hele scholen moeten speciaal onderwijs school worden. Weg met WSNS, toch? Jakkie!

1 Reactie

  1. Inzake teveel praten
    Is de geciteerde onderwijzeres (basisonderwijs?) van Turkse komaf? Dat wordt niet helemaal duidelijk uit uw zeer boze verhaal. Ik heb de indruk dat op Turkse scholen een heel andere discipline heerst dan op de onze. Dat kan verklaren dat deze mevrouw extra geschokt is door de toestanden op onze scholen.
    Dat er veel te veel en veel te lang (en bijna altijd over de verkeerde onderwerpen) gepraat wordt in ons onderwijs is zeker waar.
    Zelf erger ik mij daar geweldig aan. Kwesties die in tien minuten kunnen worden opgelost vergen zo een doorlooptijd van verschillende dagen of zelfs weken. Andermans tijd is nooit kostbaar. Ik kaart dit regelmatig aan, maar mij is expliciet te verstaan gegeven dat efficiency geen ‘speerpunt’ van schoolbeleid is. Nee zeg, stel je vóór.

Reacties zijn gesloten.