Vrijdag 17 oktober heeft ROOD, jong in de SP, de ‘Groninger verklaring van de rechten van de MBO’er’ gepresenteerd. Deze verklaring is opgesteld naar aanleiding van een grootschalige enquête die ROOD hield onder enkele honderden MBO studenten in de stad. “Veel MBO’ers klaagden over slechte lessen en te weinig docenten, terwijl ze gewoon recht hebben op goed onderwijs. ROOD presenteert de ‘Groninger rechten van de MBO’er zodat de twee grote MBO’s dit als richtlijn kunnen nemen voor beter onderwijs op de MBO’s”.
Reacties zijn gesloten.
Beter onderwijs in het MBO
Twee jaar geleden kwamen leerlingen al in opstand tegen het armoedige onderwijs in het MBO. Ze eistten LESSEN EN EEN ROOSTER (www.nrc.nl/binnenland/article1744185.ece/Scholieren_eisen_lessen_en_een_rooster).
Desondanks blijven ‘onderwijsdeskundigen’ volharden dat klassikaal onderwijs niet voldoet (wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/2008/10/niet-terug-naar-frontaal-klassikaal-onderwijs.html).
Wat leerde Dijsselbloem ons ook alweer? Of geldt dat niet voor het MBO?
Rubens onderzoek
Rubens creëert op het geciteerde weblog weer de valse tegenstelling “frontaal-klassiek” versus “competentiegericht”. En als je zijn onderzoeksresultaten leest blijkt dat ‘deelnemers’ (leerlingen, dus) een paar dingen verlangen:
– duidelijkheid over lesinhoud en programma
– gekwalificeerde en gemotiveerde docenten die weten waar ze het over hebben.
Over het lesprogramma en de inhoud daarvan schrijft Rubens:
“Zij vinden het acceptabel dat de opleiding bepaalt wat en hoe geleerd wordt.”
De enige die dat verbazingwekkend vindt is Rubens zelf, lijkt het wel.
Maar ja, die leerlingen begrijpen het toch al niet:
Deelnemers hebben vaak nog een ‘traditionele’ verwachting van onderwijsgevenden: docenten moeten expert zijn, en deelnemers altijd op alle vragen onmiddellijk antwoord kunnen geven.
Het moet toch niet gekker worden: leerlingen die naar school komen om iets te leren van iemand die er meer van weet dan zijzelf. Maar nee, Rubens moet ze voor dat gedrag zo nodig portretteren als mensen met een “traditionele verwachting”. Het ligt dus zoals altijd niet aan de onderwijsvernieuwingen, maar aan de leerlingen.
P.S. op Wilfred Rubens’ site staat dit citaat: Het probleem met de wereld is dat idioten en fanatici zo verschrikkelijk zeker van hun zaak zijn, terwijl verstandiger mensen altijd twijfelen. (Bertrand Russel)
Het lijkt mij dat de meeste BONners tot de laatste categorie behoren en de eerste categorie is gevuld met …… precies 🙂
armoede in het mbo
einstein
docent vmbo/mbo
Wat dachten jullie hiervan:
In het voorjaar kregen wij een vacaturestop bij ons op school, wegens financiele problemen. Docenten werden niet vervangen gedurende een maand, leerlingen vrij! Leve de aanval op de uitval. Ook konden de VMBO leerlingen niet op werkweek vanwege de ontbrekende gelden.
Wel eerlijk
Of er echt te weinig geld was, of gewoon teveel door het bestuur in de zak gestoken, is natuurlijk de vraag. Maar als je dan toch vindt dat je te weinig geld hebt, vind ik het wel te prijzen om dat alom zichtbaar te maken door een hele maand geen lessen te vervangen en een werkweek af te blazen. Op de meeste scholen is de schone schijn heilig.
armoede MBO
Ik d8 :
[1]
financieel mis-management ;
[2]
ontstaat vooral bij algemeen mis-management op bestuurs- of directoraal nivo ; waardoor desinteresse ; waardoor ontmoedigende sfeer.
Eigenlijk denk ik het niet : het is wel zeker. Remedie : bestuur laten afzetten ; kamer van koophandel, of rechter, of beide.
maarten
Competent managen
Met alleen theoretische kennis komen jongeren er niet, zegt vliegend hert.
En daarom schaffen we het theoretisch onderwijs af.
mbo
einstein
docent vmbo/mbo
Waarom wordt er zo weinig geklaagd door MBO leerlingen en hun ouders. Er is zoveel mis in het mbo onderwijs; roosters die niet kloppen, boeken die verkeerd besteld worden, verzuim is enorm, stages waarbij leerlingen hetzelfde doen als met hun bijbaantje. Het MBO niveau 2 is, in mijn ogen, van hetzelfde niveau als VMBO Basis. Die startkwalificatie stelt niet veel voor, met vage eindtermen. Ik vind het knap als mijn allochtone leerlingen niveau 2 afronden. Hoe houd je het vol als leerling, zoveel herhalingen.(stages en lesstof).
Welkom Einstein (dat ik dit nog eens mag zeggen)
Ik zag dat u nieuw bent op dit forum. Van harte welkom dus.
Ik hoor over het MBO precies dezelfde verhalen en heb daar ook dezelfde ervaringen mee. In het verleden heb ik het wel kindermishandeling genoemd: je houdt ze van de straat, maar besteedt geen enkele werkelijke aandacht aan ze. Let wel: ik heb het niet over docenten die zouden falen, maar over de MBO school als organisatie. Ik ken zeer betrokken MBO docenten die geen ruimte krijgen om het wel goed te doen.
Waarom pikken leerlingen en ouders het? Ik denk dat de inspanning die je moet leveren om er tegen in te gaan geen niet in relatie staan bij wat je kunt winnen. Het zijn structurele problemen, geen incidentele missers. Als ouder (of leerling) moet je dan ook inzetten op een structurele oplossing en het opnemen tegen een gevestigde structuur, mensen die er geen belang bij hebben iets ten goede te veranderen. Dat red je niet als ouder. Dan moet je samen met andere ouders een actiegroep oprichten, in de krant komen, stennis maken. Allemaal voor het gezamenlijk leerling- en ouder belang. Diezelfde energie kun je dan beter in je eigen kind steken, je kunt beter de ellende als een gegeven randvoorwaarde zien en je niet druk maken over het geheel. Daar komt bij dat als iedere leerling zo slecht onderwijs krijgt jouw kind bij een baan later niet minder kansen heeft dan een ander. Hoe erg is het dat hij slecht onderwijs krijgt als al zijn “concurrenten” voor een baan dat ook hebben gekregen. Waarschijnlijk is het volslagen rationeel dat ouders het gevecht niet aangaan.
Leraren hebben meer belang bij goed onderwijs, omdat het voor leraren simpel arbeidsvreugde betekent. Maar door de enorme schaal van de MBO’s kan een individuele leraar ook helemaal niks. Iedere actie komt als een boemerang terug. Hij heeft geen enkele macht en loopt alleen mar (grote) risico’s als hij op de barricade gaat. Scholen zijn zeer goed in het verdeel en heers principe en de bonden werken daar aan mee.
Dan blijft er maar één weg over: BON. Door BON kun je je organiseren, werken aan veranderingen buiten je eigen werkgever om. Verdeel en heers heeft op BON geen invloed. Bedreigingen ook niet. Vandaar dat op het BON forum veel mensen onder een pseudoniem schrijven.
Nogmaals welkom en zegt het voort: we hebben (V)MBO collega’s nodig.
Ouders onmachtig
Daar komt bij dat ouders van niveau 2 leerlingen meestal zelf ook niet zoveel geleerd hebben. Zij durven dan ook niet écht klagen. Ik herinner me nog met smaak die ene keer dat een vader door zijn advocaat een brief liet schrijven over de hoge uitval van lessen. Pas toen ging de manager aan de gang om iets aan vervanging te doen. Daarvoor konden we piepen wat we wilden, maar ‘we wisten zelf ook wel dat voor vervanging geen geld was’.
Ik zie zelfs al verschil tussen de ouders van niveau 2 en niveau 4. De laatsten laten sneller van zich horen (hoewel nog niet snel genoeg hoor)