directeur basisonderwijs: het gaat helemaal niet slecht met rekenen.*)

*) Aanvulling: Enig gegoogle levert het inspectierapport op voor de betreffende school. Uit dat rapport (blz. 11)De resultaten op de toets voor begrijpend lezen en rekenen en wiskunde in groep 6 liggen onder het verwachte niveau.

Zie bijlage.
*) Aanvulling 2
Ik zag net gisteren een dvd van een basisschool uit het speciaal onderwijs die bij leerlingen met een zeer laag IQ werkelijk enorme resultaten wist te halen. Het geheim: gestructureerd onderwijs en veel oefenen. We hebben deze leraar bereid gevonden op de rekenconferentie zijn verhaal te komen vertellen.
============================================

In de Volkskrant vandaag een ingezonden brief van een directeur van een basisschool. Hij beweert drie dingen.

1. De inspectie is niet in staat de resultaten van basisscholen te beoordelen omdat (oa) de populatie niet in de metingen kan worden meegenomen.

2. Met het rekenonderwijs gaat het waarschijnlijk helemaal niet zo slecht.

3. Leerlingen jarenlang vele uren laten oefenen op het maken van staartdelingen is verkwisting van kostbare onderwijstijd. Welke volwassene maakt vandaag de dag nog een forse staartdeling? Daar hebben we de calculator en de computer voor.

In Amerikaanse series hoor je vaak “the truth, the whole truth and nothing but the truth”, en dat is nu precies waar het aan schort bij deze meneer. Eenzijdige en onvolledige argumentatie.

Met punt 1 ben ik het eens. Er is waarchijnlijk geen harde wetenschappelijke methode om werkelijk iets te zeggen over de toegevoegde waarde van individuele basisscholen. Zeker niet waar het gaat om individuele scholen. Toch is het daarmee verre van uitgesloten dat je wel degelijk zinvolle uitspraken kunt doen over het niveau an het rekenonderwijs nu in vergelijking met 30 jaar geleden. Kijk maar naar de sommen die kinderen vroeger maakten, kijk naar de methodes en kijk naar de huidige methodes en de sommen zoals cito die vraagt in de test aan het einde van groep 8. Daarover is kwalitatief heel veel te zeggen en Jan van de Craats, Paul van Dam en Kees van Putten hebben dat uitgebreid gedaan en daarover gepubliceerd.
Maar als je zegt: het is niet meetbaar, dus zal het wel goed zijn, dan kan veel overheidsbeleid de prullenbak is. Is huiselijk geweld meetbaar, is kwaliteit van zorg meetbaar? Is gevoel van veiligheid meetbaar? Is een mogelijke terroristische dreiging meetbaar? Soms moet je afgaan op niet geheel definieerbare en meetbare observaties, analysen en indrukken. En als dat wordt verantwoord, dan is daar weinig mis mee.

Punt 2 is waanzin. Of hij gelooft zelf in zijn eigen eerste argument, en dan kan ook hij niets zeggen over de kwaliteit van het rekenonderwijs, of hij haalt zelf zijn eerste punt onderuit.

Zijn derde punt is oneigenlijk. Dat volwassenen geen grote staartdelingen meer maken is in zichzelf geen argument om dat kinderen niet te leren. Er wordt nogal wat afgetekend en geknutseld in het basisonderwijs en ik ken geen volwassenen die nog dagelijks wasco tekeningen maken. Ik ken weinig volwassenen die nog dagelijks Engels of een andere vreemde taal spreken, ik ken niet zo veel volwassenen die nog breuken optellen (en ook daar hebben we machientjes voor) maar toch….. Zodra er machientjes voor zijn, moeten we het kinderen niet meer aanleren is zijn argument. Het is aardig de Amerikaanse wiskundige Ralph A. Raimi te citeren
Every adult will of course use a calculator when faced with an intricate calculation of practical use, but it does not follow that children should be taught to do the same way. There are many things adults do in daily life that we do not prescribe for children, for the process of learning is an artificial one, not to be confused with the experiences of daily life (though of course the applications should also be taught when appropriate).
In mijn woorden: school is er juist voor kunstmatig leren. Voor natuurlijk leren hebben we het leven, de thuissituatie, de voetbalclub. School biedt dus iets extra’s buiten dat natuurlijke leren. En juist dat extra’s maakt dat we maatschappelijk en cultureel zoveel zijn opgeschoten de laatste 1000 jaar.

Overigens: ik heb nog geen enkele volwassene een staartdeling met de moderne hapjesmethode zien maken, of een optelling met kolomsgewijs rekenen.

Opmerkelijk dat een basisschoolleraar pleit voor minder leren. Ach, dat hoeven we toch niet te kunnen….. Laat hij eerst maar eens aantonen dat dat wat hij daar wellicht voor in de plaats wil zetten zinvoller is.

4 Reacties

  1. Aanvulling
    Voor het lezen en begrijpen van een boek bestaat nu eenmaal geen apparaatje.
    Voor het opstellen van een formule en het doorgronden van een berekening bestaan ook geen apparaatjes.

  2. Daarom is hij ook directeur…
    De gezagvoerder van de Titanic beweerde ook tot aan het laatste moment dat het schip niet kon zinken.

  3. Misschien moet ik maar niet
    Misschien moet ik maar niet langer lezen op dit forum, het wordt mij soms te zwaar te moede. Zelf heb ik de laatste tijd fanatiek gesolliciteerd op functies als directeur van basisscholen, misschien op basis van zelfoverschatting. Ik ben blij dat ik mijn kinderen niet op deze basisschool heb zitten. Als dit het niveau en de instelling is van een directeur dan is er nog een lange weg te gaan. Als leerlingen van deze basisschool ooit een exact vak gaan studeren dan hebben zij dit bereikt ondanks de tegenwerking van een incapabel mens. Deze directeur helpt een hele genratie kinderen maar ook de docenten van zijn school naar de bliksem.

Reacties zijn gesloten.