Wie snapt dit wel?

De HBO-raad onderschrijft de ambitie van staatssecretaris van Bijsterveldt om de lerarenopleidingen in Nederland verder te verbeteren en versterken.

„Wij delen haar opvatting dat kwaliteit een noodzakelijke voorwaarde is voor kwantiteit. Een groeiend tekort aan leraren kan alleen in die volgorde worden afgewend”, aldus voorzitter Terpstra.

4 Reacties

  1. Doekle Lingo
    Het zijn zinnen die precies de juiste woorden bevatten. Kwaliteit, afwenden, kwantiteit, noodzakelijke voorwaarde. Allemaal prachtig toch? Scoort hoog in de bullshitbingo.

    Maar let ook eens op welke woorden nu ontbreken: eigentijds, veranderende maatschappij, dynamisch, informatie tijdperk, vluchtige kennis, etc etc.
    Deze woorden zijn nu kennelijk fout, hebben afgedaan.

    Doekle leert wel. Wat hij ook zegt: het is onbegrijpelijke onzin, maar hij kiest nu in ieder geval andere woorden.

  2. Beste Hendrikush
    Het belangrijkste stukje is ” wij delen de opvatting van de staatsecretaris” al de rest is is uit de nek lullen en behoeft geen verdere uitleg. Wij weten toch al lang dat de Doekle’s en de Sjoerdjes van deze wereld de meest onbedaarlijke onzin uitkramen, niemand vraagt toch ” ho en wat bedoelt u daar dan mee”. Het gaat er om akkoord te gaan met de staatsecretaris, minister of andere beleidsmaker die zijn hand op de knip heeft. De truc is niet zozeer om een samenhangend, zinvol en enigszins gedreven betoog in elkaar te zetten.(wat ze van ons trouwens wel verwachten) De truc is om de knip open open te krijgen zodat de inhoud van die knip rijkelijk hun kant op kan stromen.

  3. Ik vind vooral dit zo interessant
    “Om hun eerstegraads te halen, waarmee ze ook in de bovenbouw van havo en vwo mogen lesgeven, kunnen ze na hun bachelor nog een educatie masteropleiding doen.”

    (Uit een berichtje op nu.nl met de titel “van Bijsterveldt wil meer academici voor de klas”.)

    Wat gaat er aan vakinhoud zitten in die ‘educatie masteropleiding’? Zijn de academici straks enkel op onderwijskundig gebied academisch geschoold? Op vakinhoudelijk gebied blijft het steken bij een bachelor?

    • 50-50 (of: 60-60)
      Even gekeken bij de Educatieve Master Geschiedenis aan de UU. 120 studiepunten, de helft voor vakinhoud en de helft voor vakdidactiek.
      Zie HIER

      Ter vergelijk: mijn ‘ouderwetsche’ 1e graad (na 2e graad) van begin jaren ’90 telde 1480 SBU’s aan vakinhoud (inclusief vakinhoudelijke en dus niet onderwijskundige scriptie) en 200 SBU aan ‘beroepsvoorbereiding’ (zijnde een stage in het 1e graads gebied + afsluitend werkstuk)

      Opvallend uit mijn oude studiegids is dat óók voor studenten met een afgesloten doctoraalexamen gold dat zij éérst de 2e graads bevoegdheid moesten halen, voordat ze werden toegelaten tot de 1e graad. Een verkorte studieroute was daarbij wel mogelijk – afhankelijk van het gevolgde doctoraalprogramma.

Reacties zijn gesloten.