Een uitstekend artikel in opinie van NRC Handelsblad.
Enkele citaten:
De wereld probeert ons er op zeer vindingrijke wijze steeds heviger van te overtuigen dat het paradijs op aarde aanbreekt als we alles tegelijk overal kunnen doen. Wat een ramp van een ideologie. Iedereen weet dat de enige manier om iets gedaan te krijgen, is om er aandacht aan te besteden. De volle aandacht.
Wat een ramp van een ideologie – want dat is wat het is. Door producenten van apparaatjes gestimuleerde ideologie, die wordt overgenomen alsof er een nieuwe heilstaat is aangebroken. Wie voorzichtig over aandacht of concentratie begint, is een zanik die nog stééds niet doorheeft dat het zo niet meer werkt.
In plaats daarvan denk ik terug aan het geluk van het wiskundeproefwerk – wiskunde was vroeger niet mijn lievelingsvak. Toch hadden bijlessen en ijverig leren op een gegeven moment gemaakt dat ik, ondanks geringe wiskundige aanleg, zag hoe je de opgaven aan moest pakken. Ik herinner me hoe ik aan het werk ging, hulplijnen construeerde, netjes, stap voor stap het bewijs opzette. Hoe tevreden stemmend het was te begrijpen waar je heen ging en aan het eind van een opgave te kunnen schrijven: q.e.d. En hoe dan ineens de bel ging, en je met rode wangen opkeek, verwonderd dat je in het wiskundelokaal zat, dat de wereld weer verder ging – je was één geworden met de sommen, de tijd was om-gevlogen
Een 10 voor Marjoleine
Inderdaad een heel mooi stuk.
Homo Zappiëns, Net-generatie en Multitasking
Als je even op internet zapt als vertegenwoordiger van de net-niet-Netgeneratie, dan kom je in brochures van het Ministerie, van het KPC en en in publicaties van Veen, Stevens en Slagter ontelbare citaten tegen als de volgende:
“Door kinderen te observeren leren we hoe zij leren. De nieuwe generatie,
aangeduid met de term Homo Zappiens (Veen 2005) is in staat om met meer
dingen tegelijk bezig te zijn, zoals MSN’en, tv kijken, e-mail lezen, een
tosti-ketchup eten en tegelijk een boekverslag maken met de gsm binnen
handbereik.
Douglas Rushkoff merkt hierover op dat kinderen in staat blijken in deze ‘chaos’
hun eigen regie te voeren en informatie te verwerken: een nieuw talent om niet
lineaire informatiestromen naast elkaar te volgen. Zij leren niet serieel maar
parallel, zijn snel in staat patronen te herkennen en gebruiken daarbij vooral
beeldinformatie. ICT speelt als kennis – bron en communicatiemiddel een
belangrijke rol in het nieuwe leren..”Einde citaat.
Daar horen namen bij als Veen, Stevens en Slagter.
Het zou goed zijn als de NRC zou verwijzen naar deze geleerd aandoende citaten en het Nieuwe Leren expliciet zou noemen.