Mogelijk vindt de ondervertegenwoordiging van de ouders in BON haar oorzaak in het afwezig zijn van een kernpunt dat vooral veel meer ouders zou aanspreken: Geef ouders en leerlingen ruime echte keuze m.b.t. school, didaktiek en lesprogramma. Die afwezigheid is wel begrijpelijk. Ouders zouden immers kunnen willen kiezen voor onderwijs dat niet overeen stemt met sommige kernpunten of andere uitgangspunten van BON. Toch ben ik voor de toevoeging van zo’n kernpunt en wel om strategische reden. Zo’n kernpunt zou de deelname van ouders aan BON mogelijk vergroten en uiteindelijk zullen toch de meeste leerlingen naar scholen gaan waaraan ze voor hun toekomst het meeste hebben. Een vrije en doorzichtige markt van gesubsidieerd onderwijs reinigt zichzelf.
Mijn verzoek aan minister Plasterk om de oprichting van een onafhankelijke regelvrije school te mogen oprichten past ook in mijn geloof aan het zelfreinigend vermogen van een transparant en vrij onderwijsland. Mijn inzet voor een regelvrije school en mijn wens een alternatief vrij te kiezen wiskunde-programma en –leergang te ontwerpen en geaccepteerd te krijgen kunnen ook gezien worden als pogingen om een voet tussen de deur te krijgen.
Ik wil graag bij de politieke partijen belangstelling opwekken voor de opvatting dat de overheid vrijwel elk secundair onderwijs moet subsidiëren op grond van de relevantie van de door de school gestelde leerdoelen voor de maatschappij en de resultaten van het gegeven onderwijs zoals die blijkt uit externe examinering.
Ik roep daarom BON-leden die het met mij eens zijn op om met mij een gespreksgroep te vormen. Ik stel voor om haar te noemen naar Czesław Wycech, de Pool die in de tweede wereldoorlog in zijn land geheim secundair onderwijs organiseerde nadat de Nazi’s verordonneerd hadden dat LBO de hoogste vorm van secundair onderwijs werd die de Poolse “Untermenschen” zouden mogen volgen.