Vragen en antwoorden over het conflict onderhandelaarsakkoord vo
Utrecht, 30 september 2008
Beste collega’s
Tot verbijstering van de AOb stelt de VO-raad in een persbericht van maandag 28 september dat de scholen het onderhandelaarsakkoord unaniem afwijzen. Ook heeft de VO-Raad twee voorbeeldbrieven voor het onderwijspersoneel en de ouders naar de scholen gestuurd. Zowel in het persbericht als in de brieven wordt een aantal ernstige beschuldigingen verwoord aan het adres van de AOb: de VO-raad beweert dat de afspraken rond werkdruk onbetaalbaar zijn door de uitleg van de bonden. De AOb legt deze beschuldigingen naast zich neer: de feitelijke tekst van het akkoord is uiteraard altijd het uitgangspunt voor de AOb. Dat is nu eenmaal de afspraak die de VO-raad met de bonden heeft gemaakt.
Om aan alle onduidelijkheid een eind te maken, vragen en antwoorden over deze situatie:
1.Welke maatregelen ter vermindering van de werkdruk zijn er voorgesteld?
In het onderhandelaarakkoord is afgesproken dat bij de scholen die een lessentaak van 750 uur hanteren vanaf 1 augustus 2009 de lessentaak wordt verlaagd naar 728 uur. Voor scholen die nu een lessentaak van boven de 750 uur hanteren geldt een evenredige reductie van de lessentaak: drie procent vermindering. Dat betekent dat op iedere school de lessentaak met 3 procent wordt verlaagd, behalve de scholen die al een lessentaak van 728 uur of lager hebben.
2.Heeft de AOb zich aan de uitleg gehouden?
De uitleg van de AOb klopt. De lessentaak wordt verlaagd van 750 naar 728 of er geldt bij scholen met een hogere lessentaak een evenredige reductie met een ondergrens van 728 klokuren. De drie procent die de AOb hanteert is de procentuele vermindering van 750 naar 728 uur. Uiteraard geldt de vermindering van de lessentaak naar rato ook voor deeltijders. De VO-raad beweert dat dit niet de afspraak was, maar zoals iedereen weet staat de Wet Gelijk Behandeling een ongelijke behandeling van werknemers niet toe.
Vervolgens beweert de VO-raad dat door de interpretatie van de bonden leraren twee weken minder les gaan geven. De AOb heeft de afgelopen weken steeds gezegd dat bij een vermindering van de lessentaak naar 728 klokuren de scholen door middel van het vergroten van de lesweken naar 38 in plaats van de vaak gehanteerde 36, de werkdruk beter kunnen verdelen. De AOb adviseert de scholen om juist twee weken meer les te geven om zo het aantal lessen per week te verminderen. Bij de scholen met een lessentaak van 750 zou een vermindering van de lessentaak naar 728 klokuren het volgende kunnen betekenen:
38 lesweken, 23 lessen per week, van 50 minuten =728 klokuur op jaarbasis
Bij navraag blijkt dat de VO-raad een valse berekening hanteert. Zij beweert dat de AOb zegt dat er 23 lessen per week kunnen worden gegeven waarbij men uitgaat van 36 lesweken. Met die berekening kom je inderdaad twee weken tekort. De AOb stuurt juist aan op meer lesweken en hanteert daarbij de percentages zoals ze zijn afgesproken met de VO-raad. Door de VO-Raad wordt beweerd dat een percentage van de loonsom afgesproken zou zijn om deze maatregelen te bekostigen. Dat staat echter niet in het onderhandelaarsakkoord. Overigens staat ook expliciet in het akkoord dat een school bij onoverkomelijke financiële problemen in overleg kan treden met de bonden om een maatwerk afspraak te treffen.
3.Wat is de procedure bij het afspreken van een onderhandelaarakkoord?
Bij het afsluiten van een onderhandelaarsakkoord gaan alle partijen terug naar hun achterban. De tekst van het akkoord wordt voorgelegd aan de achterban en verdedigd door de onderhandelaars. Vervolgens stemmen de leden over het akkoord. Na deze periode van achterban raadpleging komen de onderhandelaars van alle partijen weer bij elkaar en laten ze weten of de achterbannen hebben ingestemd of niet.
Het bestuur van de VO-raad dat de onderhandelingen zelf laat voeren door gemandateerde bestuursleden heeft besloten de tekst van het akkoord niet eens voor te leggen aan de leden. Het heeft de leden slechts om steun gevraagd bij het besluit om het akkoord niet aan de achterban voor te leggen. Er is dus geen officiële ledenraadpleging. De VO-raad toont zich op deze manier een zeer onbetrouwbare onderhandelingspartner.
4.Wat betekent dit bericht van de VO-raad voor het vervolg?
De AOb zal deze en volgende week met haar leden in gesprek blijven over het onderhandelaarsakkoord. De AOb wil van haar leden weten wat zij van het akkoord vinden. Op 9 oktober zal de sectorraad van de AOb zich over het onderhandelaarsakkoord uitspreken. De AOb zal van de VO-raad nogmaals eisen om het akkoord wel voor te leggen aan haar leden. Voor 10 oktober moet dat gebeuren. Blijft de VO-raad bij haar standpunt en valse beschuldigingen, dan zullen acties onvermijdelijk zijn.
Vo-raad
Wat ik niet snap: waarom zegt de AOB niet gewoon dat ze niet meer wil onderhandelen met de VO-raad, maar direct met het ministerie?
Ik denk dat de AOB dacht dat
Ik denk dat de AOB dacht dat als het ministerie meer op afstand kwam dat zowel de macht van de VO-raad als de AOB zou toenemen. Mij dunkt dat het eerste zeker waar is maar het tweede zwaar tegen valt. Grove inschattingsfout van de AOB ten koste van haar leden. Inderdaad alle reden om de verantwoordelijkheid terug te plaatsen bij het ministerie. De VO-raad heeft daarbij het meest te verliezen en zal zich als maatschappelijke middenveld fel en gezien de politieke situatie vermoedelijk niet zonder succes verzetten. De AOB-spijt geef ik niet veel kansen.
Ton en Sjoerd steggelen door…
… op Radio 1 – dit is de dag van 30 september 2008.
De presentator volgt opmerkingen van Ton Rolvink en Sjoerd Slagter met toenemende verbazing.