Vlaamse onderwijskrant

Ik kreeg zojuist de Vlaamse onderwijskrant. Deze mag elektronisch via BON verspreid worden.
Nu het themanummer over wiskunde met veel aandacht voor de reken- en wiskunde oorlog die in Nederland en Vlaanderen woedt.

Zeer aanbevolen!

2 Reacties

  1. meer oefenen
    Bij lezing van dit nummer valt me op dat er langzamerhand door sommige reken-realisten wordt toegegeven dat het oefenen wat onderbelicht is bij het realistisch rekenen.
    Dat lijkt een gedeeltelijke inkeer, maar dat inzicht helpt in het geheel niet als niet gebroken wordt met de fundamenten van het realistisch rekenen. Het volstaat namelijk niet om extra oefenstof in te voeren. Er valt namelijk niets te oefenen als de sommen principieel puzzeltjes zijn. Inoefenen van puzzelvaardigheid is buitengewoon moeilijk. Inoefenen van het delen door een breuk volgens opa’s methode is eenvoudig te doen. Om extra te kunnen oefenen moeten er dingen zijn die geoefend moeten worden. Dát nu ontbreekt in het realistisch rekenen. Er is simpelweg geen standaardmethode voor standaardopgaven. En zolang je dat niet herstelt valt er helemaal niets te oefenen.

    Conclusie: het volstaat niet om met extra materiaal het rekenpeil op te hogen, alleen een duidelijk afstand nemen van de uitgangspunten/fundamenten van het realistisch rekenen geeft voldoende soelaas.

  2. Uitstekend
    Een uitstekende serie artikelen van Raf Feys en co. Het verhaal over PPON-1997 was voor mij geheel nieuw: een goed voorbeeld van het doodzwijgen van onwelvallige dingen door het Freudenthal Instituut.

Reacties zijn gesloten.