Onderwijs belooft terugdringen schooluitval

Opnieuw zo’n opmerkelijk bericht dat inhoudelijk volslagen onzin moet zijn: “het onderwijs” kán namelijk helemaal geen minder uitval beloven, net als dat men niet kan beloven meer geslaagden te produceren. Het onderwijs is gaan tandpasta fabriek waarbij de productie verhoogd kan worden.

Het lijken me eerder perverse prikkels, die er ongetwijfeld toe zullen leiden dat de administratie zal laten zien dat er minder uitvallers zijn.
Uit nu.nl:

Onderwijs belooft schooluitval terug te dringen

DEN HAAG – Scholen in het voortgezet onderwijs en gemeenten gaan het aantal uitvallers de komende vier jaar met 40 procent terugdringen. Dat staat in de afspraken die ze met staatssecretaris Marja van Bijsterveldt van Onderwijs hebben gemaakt.

Dat heeft het ministerie van Onderwijs donderdag bekendgemaakt.

Afspraken

Met de afspraken moet het aantal nieuwe schooluitvallers in 2012 omlaag naar maximaal 35.000. Dat is een halvering ten opzichte van 2002. Overigens was het eerder de bedoeling om de halvering al in 2011 te bereiken.

Bedrag

Als onderdeel van de afspraken die Van Bijsterveldt met de gemeenten heeft gemaakt, ontvangen de scholen 2000 euro per schooluitvaller die zij binnenboord houden. Tot en met 2011 stelt het kabinet 71 miljoen euro extra beschikbaar om voortijdig schoolverlaten tegen te gaan.

11 Reacties

  1. Hoe kan dat
    Hoe identificeren ze ‘schooluitvallers die binnenboord gehouden worden’? Het zal inderdaad wel weer een perverse prikkel zijn.

  2. Inzake papieren realiteit
    Bij allerlei ’targets’ die de overheid wil halen kan je alleen maar hard lachen. Geluidsoverlast, armoedebestrijding, schooluitval-bestrijding, percentage hoogopgeleiden: allemaal targets die gehaald zullen worden omdat ze vaag gedefinieerd zijn, tal van sluipwegen en ontsnappingsroutes kennen en vooral omdat er zakken met geld aan vast zitten.
    Halen we het doel niet, dan veranderen we de definities gewoon even. Wie weet er per slot van rekening eigenlijk wat er bedoeld wordt met herrie, armoede, hoogopgeleid, schooluitvaller e.d.?
    Er zijn machtige personen op aarde die altijd hun targets halen: Robert Mugabe weet bijvoorbeeld zeker dat hij de verkiezingen zal winnen. Maar lang niet iedereen heeft dat in zich. Andere bestuurders moeten zich met de papieren realiteit behelpen.
    De werkelijkheid, dat lelijke krot, dat is het huis van de onderdanen.

    • targets | papieren realiteiten & andere middelen
      Cito is een goed voorbeeld van realiteit in eigen huis – aanpasbare uitkomsten ;-)).
      Nog een betere aanpasbare realiteit : mitrailleurs, in Zuid Amerika gebruikelijk, tegenwoordig ook elders veel toegepast.

      maarten

  3. schooluitval – ’45
    Tandpasta fabriek ? Aardige metafoor is ook :
    [1] het is eenvoudig om de tandpasta uit de tube te krijgen ;
    [2] maar ondoenlijk om de tandpasta weer terug in de tube te plaatsen.

    Doordenkertje.

    maarten

  4. Goede afspraak…
    “Als onderdeel van de afspraken die Van Bijsterveldt met de gemeenten heeft gemaakt, ontvangen de scholen 2000 euro per schooluitvaller die zij binnenboord houden.”

    Eerste iedereen eruit jagen en vervolgens 2000 euro per leerling vangen voor de schooluitvallers die weer binnenkomen.
    Willen de leerlingen niet meewerken, kunnen we onderhandelen.
    Wat zou je zeggen van 10 procent?

  5. Onderwijs schofterig
    Als onderwijs voortijdige schooluitval KAN voorkomen is het een serieuze vraag waarom ze dat tot nu toe dan niet DOEN?

    Zal ik eens vertellen wat er gaat gebeuren? Een nóg grotere druk om leerlingen die niet op school komen óf niks presteren toch ingeschreven te laten en op enig moment met een diploma weg te sturen. Dat is de enige manier om die belofte na te komen.

    Ik ben hier heeeeeel kwaad over. Al jaren is het een van mijn belangrijkste doelen om schooluitval te bestrijden en het is zó moeilijk. Juist geld hebt geen f….

    • Maar hoe dan wel?
      Wij, BON-ners zijn het waarschijnlijk helemaal met elkaar eens hoe het niet moet met de drop-outs en sommigen onder ons kunnen hun afkeer levendig verwoorden. Maar hoe denken deze BON-leden erover dat het probleem WEL moet worden aangepakt. Daarover lees ik weinig. Zelf heb ik als uitgangspunt al eens voorgesteld van drie principes uit te gaan.
      1. Ouders zijn verantwoordelijk voor het gedrag en de opvoeding van hun kind. Medewerking aan de opleiding van hun kind hoort daar bij.
      2. De overheid helpt hen daarbij door het betalen van kinderbijslag en gratis onderwijs.
      3. Een kind is, zolang het serieus een opleiding volgt, vrijgesteld van de verplichting om zo veel mogelijk in zijn eigen levensonderhoud te voorzien.
      Het is duidelijk dat zodra de kinderen niet meer serieus aan het onderwijs deelnemen (doordat ze niet meer op school komen of zich zo gedragen dat ze in het belang van de andere leerlingen van school verwijderd moeten worden) de ouders in principe hun recht op kinderbijslag zouden moeten kwijtraken. Maar ook zullen de overheid en de scholen de mogelijkheid moeten krijgen om streng op te treden: Stick and carot. Hoe zou dat laatste geïmplementeerd moeten worden?
      Seger Weehuizen

      • Afschaffen van de leerplicht…..?
        Is het afschaffen van de leerplicht misschien een optie?
        Waarom langer al die jongeren die niet willen of kunnen leren binnen de school houden tot verdriet van henzelf, van de ouders en vooral van de school.
        Laten ze maar gaan werken vanaf hun twaalfde, als ze dat willen.
        Maar dan ook geen uitkeringen meer.
        Eenvoudiger oplossing is toch niet mogelijk?
        De huidige situatie is een tegennatuurlijke en geforceerde situatie.

          • Kiezen tussen Skylla en Charybdis
            Als de overheid de leerplicht wil verhogen en veel jongeren vinden dat ze nu al te lang naar school moeten zal die overheid met een ideologische fundering of een praktische reden moeten komen aanzetten. Een ideologische fundering moet daarbij wel praktisch uitvoerbaar zijn.
            Het ideologische aspect al wel zijn dat een mens die economisch mee kan doen gelukkiger is. Een praktisch aspect is dat een grote groep arme onaangepaste burgers een groot probleem voor de overige burgers zal vormen dat probleem kan verergeren als de groep werkenden klein wordt in vergelijking met de groep niet-werkenden Die groep werkenden neemt toch al realtief af door de vergrijzing. De door mij onderstelde waarschijnlijke ideologische en praktische redenen om de leerplicht te verhogen zijn wel OK maar de manier waarop de overheid via die langere leerplicht resultaat wil bereiken is ongeloofwaardig.
            Een mogelijkheid is dat dat de overheid verplichte full time één-euro-baarntjes creëert voor alle leerplichtigen die niet of niet serieus schoolgaan en ook geen werk kunnen vinden. Zwart werken geldt daarbij niet als werk hebben. De bedoeling is dat op deze wijze serieus schoolgaan door de betreffende jongeren als de minst slechte keuze ervaren wordt.
            Seger Weehuizen

  6. schooluitval – 45 blog
    Dat heb je goed gezien : “het onderwijs”, dat anonieme veelkoppige monster, samen aan tafel met mw Bijsterveldt, die daarover bijster tevreden is (zo te zien, uit de verte). Zo maar :

    * Mein Herz, ich will dich fragen,
    Was ist nun Liebe, sag? –
    Zwei Seelen und ein Gedanke,
    Zwei Herzen und ein Schlag.

    En dan nog ff de Cito score opkrikken. Ieder-blij, roze toekomst.

    maarten

    * poezie naar aanleiding van “Zwei Seelen ein Gedanke”, ofwel Goethe’s “Zwei Seelen wohnen, ach, in meiner Brust – – -“

Reacties zijn gesloten.