NRC vandaag : Ambachtsschool is weer terug

NRC 12 juli 2008 : Ambachtsschool is weer terug

Gaat over de “ambachtsschool” ; heet nu Vakcollege. Er zijn 17 vmbo scholen die ermee beginnen ; voorlopig alleen techniek. Lijkt sterk op de ambachtsschool van vroeger. Zie artikel in de NRC, cit hierboven.

Vooral met je handen werken, minder theorie. Leerlingen vanaf twaalf jaar volgen in zes jaar tijd een opleiding tot specialist op mbo-niveau 2. Nadruk op praktijkonderwijs en stages.

Dit betekent een 180 graden draai voor het ministerie. Zie verder het krantenartikel.

15 Reacties

  1. Absurde Immuniteit
    In TROUW stond vandaag een artikel genaamd: “Belasting is gelegaliseerde roof”. Het is een uitspraak van Toine Manders, het hoofd van de extreem liberale Libertaristische Partij. Aan dat artikel moest ik denken toen ik me afvroeg hoeveel miljarden het afbreken en weer opbouwen van die ambachtsscholen wel niet moet hebben gekost. Daarbij doel ik niet alleen op het eigenlijke onderwijs en dus kosten die daar gemaakt zijn aan salarissen en gebouwen en de psychische schade voor al die mensen die iets ten uitvoer moesten brengen waarin zij niet geloofden en de frustraties van al die leerlingen die zo graag met hun handen wilden werken maar dat niet mochten maar ook op de economische schade die we geleden hebben door het tekort aan ambachtslieden “De leerplicht en het monopolie op het onderwijs waren een meesterzet. Nog geen 200 jaar geleden zagen mensen belastingen niet als nuttig maar als gelegaliseerde roof”…. Ambtenaren en politici roepen ook altijd om het hardst dat egoïsme slecht is en dat de sterkste schouders de zwaarste laten moeten dragen. Maar zij léven van belastinggeld. En wat krijgen wij daarvoor terug?….. slechte scholen …”. Het invoeren van de leerplicht en het monopolie op onderwijs was een grote meesterzet van de politici maar hun grootste meesterzet was het invoeren van immuniteit voor hun daden ALS POLITICUS. Want, helaas, niemand kan de “naïve” Robin Hood’s uit het gilde van de politici ter verantwoording roepen.
    Seger Weehuizen

    • Verantwoording? Who cares?
      Verantwoording is iets wat politici het liefst ontlopen. Nog nooit was een kabinet zo impopulair, maar toch blijft het zitten. Hoe kan dat?

      Men is niet geïnteresseerd in de noden, de zorgen of de verlangens van de mensen. Als de dieselprijs in 5 maanden met 45 cent stijgt voert men gerust een accijnsverhoging van 3 cent door. Als men weet of vermoedt dat de Nederlandse bevolking tégen zal stemmen legt men het (hernieuwde) Verdrag van Lissabon gewoon níet aan de burgers voor. En als dan één vermetele burger opstaat en verkondigt dat het kabinet zich ‘anti-democratisch’ gedraagt, is de (geparafraseerde) reactie van de premier: “Doe niet zo flauw, het gaat best goed!” Het liefst zou men ook nog de vrijheid van meningsuiting beknotten om dit soort oprispingen van gezond verstand onder de bevolking te kunnen smoren, maar DAT DURFT men niet.

      Dit kabinet is bang voor iedereen. Voor Brussel, dat (zeker tegen míjn zin) zonder enige vorm van democratie een zekere T. Blair president wil maken, voor de eigen bevolking omwille van haar gezonde verstand, en omwille van de formeel hoog gehouden, maar in de praktijk weinig waard zijnde ‘vrijheid’ van meningsuiting. Bah!

      • Europa en Onderwijs
        Ik zie te grote verschillen tussen de wetgeving m.b.t. Europa en die m.b.t. het onderwijs om goede parallellen te kunnen trekken. Wat betreft Europa moest er iets gebeuren. Zij was zo statenrijk geworden dat zij zonder inperking van het veto-recht niet meer goed bestuurd kon worden. In demokratisch opzicht was er ook vooruitgang want het Europarlement zou meer invloed krijgen dan de afzonderlijke regeringen. Nederland heeft via haar grondwet gekozen voor getrapte demokratie om een buffer tegen populisme te hebben. Dat had Balkenende moeten zeggen i.p.v. er omheen te draaien. Voor Zwitserland zijn de vele referenda een plaag en zij voeren tot een onrechtvaardige behandeling van minderheden. Anderzijds heeft “Europa” remmend gewerkt op de opkomst van Haider in Oostenrijk. Was het voorkomen van binneneuropese oorlogen niet een doelstelling van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal? Wat de nieuwe overleg- en beslissings-structuur betreft kon Nederland niet alleen beslissen, niet uitstellen en ook niet experimenteren.
        In het geval van de ambachtsscholen en vele andere onderwijshervormingen kon Nederland alleen beslissen en was er tijd om te experimenteren en alles goed te overdenken. De politici die de onderwijshervormingen hebben doorgevoerd vonden dat niet nodig. Ze wilden hun ideologie verwezenlijken en scoren. De realiteit telde niet. Après nous le déluge. Onverantwoordelijke doordrammers. Schumann wilde iets veranderen wat slecht gewerkt had. Ons onderwijs was zeer goed. Daarom zou voor mij met “Dijsselbloem” de zaak van de rampzalige onderwijsbeslissingen nog niet gesloten zijn. In haar krampachtigheid heeft de politiek ook de pluriformiteit in het onderwijs en de keuzevrijheid om zeep gebracht. Onze regering moet onder Europee curatele komen!
        De enige acceptabele rechtvaardiging voor de bezetting van Irak was dat de bevolking leed onder het embargo dat de dictator moest treffen. Dat heeft Blair nooit gezegd.
        Seger Weehuizen

  2. Weinig mensen nemen de term ‘ambachtsschool’ in de mond.
    eind jaren ’70 moest iedereen naar de Universiteit en werden de eisen omlaag geschroefd het linkse deel van Nederland wilde gelijkheid voor iedereen, maar ze beseften niet dat iedereen anders is en blijft.

    Deze week werd bekend dat er voor een opleiding bij de politie heel weinig personen slaagden voor het toelatingsexamen, ongeveer 15%, de eisen moesten maar naar beneden was een van de oplissingen hiervoor !?

    Inmiddels hebben wij meer managers dan uitvoerend personeel en staat Nederland no 1 in de wereld wat betreft het aantal uren, dagen, weken etc. vergaderen er wordt wat afgekletst in dit land.

    Ook kom ik tegenwoordig overal in de supermarkt Polen tegen omdat er geen ambachtslieden meer zijn.

    Dat het nog goed gaat met dit land is een wonder, mede door Balkende blijft de zeepbel intact, werkelijk alles wat zijn zwalkende kabinet doet is volgens hem goed, alleen met woorden zal hij het binnenkort ook niet meer redden.

    Even voor de duidelijkheid, Balkende zou het beleid Balkende/Zalm voortzetten en Bos zou nooit in een kabinet onder Balkende zitting nemen, beiden hebben reeds lang hun beloftes geschonden.

    Het wordt tijd dat “De Ambachtsschool” terug komt en van mij mag deze school zo genoemd worden.

    Een ambacht staat voor vakmanschap en dat is nu net wat wij missen in Nederland !!

    • Lang leve het ambacht
      Inhoudelijk heeft u helemaal gelijk. Lang leve het ambacht! En ook zou het fraai zijn als onze gezagsdragers zouden erkennen dat er een fout is gemaakt met het afschaffen van de ambachtsschool. Maar tactisch gezien is het veel slimmer om te berusten in een zogenaamd nieuw schooltype ‘vakcollege’. Dat geeft de schuldigen en hun vriendjes de gelegenheid om zich terug te trekken zonder gezichtsverlies.
      Rechtvaardig is dit alles niet, maar het lijkt mij wel verreweg de snelste en effectiefste weg naar het doel: herstel van degelijk onderwijs. Het straffen van de schuldigen laten we dan maar over aan het bevoegd gezag in den hoge.

      • Vakcollege
        laten wij terug gaan naar de basis en gewoon de zaken benoemen zoals ze zijn.

        Je leert iets op een school en niet op een college, sinds enkele decennia worden scholen colleges genoemd met de mooiste prefixen welke er maar te vinden zijn Erasmus-,Calvijn-, Zadkine-college en ga zo nog maar even verder.

        Ik kende eens een jongen die ook college liep, hij ging er in september in en twee maanden later was hij er al weer uit, wat er van hem geworden is weet ik overigens niet, hij liep zo hard college dat ik hem uit het oog verloren ben.

        Het lijkt er op dat er vooruitgang is geboekt, echter het niveau is achteruit gegaan, op de vroegere ambacht- en huishoudschool, later zijn deze twee schooltypes opgewaardeerd tot LTS en LHNO, werd er meer geleerd.

        Echter vakschool zou een goede naam zijn, je leert een vak en dat is wat op dit moment echt noodzaak is………………

        Vakmanschap is meesterschap, zie de link

        www.youtube.com/watch?v=2Zcs3s9-bLM
        .

      • Ambachtsschool
        Er zijn gelukkig mensen die de Ambachtsschool wel als zodanig benoemen. Een van hen is Frans Heesen van Heesen Yachts die steeds loopt te springen om goede vakmensen. Met een ROC is hij bezig om ook daar weer (zoals hij het noemde) Ambachtsschool opnieuw op te richten. Hij sprak deze woorden uit bij een bijeenkomst op mijn school. Deze meneer hebben we gelijk maar lid van BON gemaakt ……

        Zie voor het Vakcollege ook hier

      • Woorden, enkel maar woorden
        Een ieder die hier zoveel schone woorden over heeft voor het ambacht geloof ik niet. Dat vind ik pas geloofwaardig als je je eigen kinderen probeert in die richting te krijgen.
        Zolang eerlijk handwerk zo’n slechte status heeft (echt nog veel slechter dan leraar hoor) en bovendien zo rot betaald wordt (in het algemeen ook veel slechter dan leraar hoor) en zolang velen (o.a. op dit forum) vinden dat je meer betaald moet worden naarmate je langer hebt gestudeerd, zie ik dit als kletspraat. Ambachten is goed voor (de kinderen van) ánderen.

        • Over ambachten gesproken
          Mijn schoonvader is op zijn 16e als timmerman begonnen. Heeft zijn vak op, inderdaad, de ambachtsschool geleerd. Heeft zich via allerlei cursussen en in de avonduren opgewerkt tot uitvoerder en mocht na een lang werkzaam leven met de VUT.
          Vervolgens is hij via zijn oude werkgever voor één dag/week als stagebegeleider een ‘werken en leren’ opleiding ingerold (deels via ons ROC). Hij krijgt daar ook “normaal” voor betaald. “Normaal” tussen aanhalingstekens, want hij schrok zich ’n hoedje toen hij onder ogen kreeg wat iemand in het onderwijs verdient. En vroeg me vervolgens waarom ik dáár nu zo lang voor heb gestudeerd (en nog weer met een nieuwe driejarige deeltijdstudie ben begonnen die me, behalve geestelijke verrijking, financieel waarschijnlijk niets op zal leveren).

          Het is dat hij het geld niet nodig heeft, maar het juist leuk vindt om op die manier nog op bouwplaatsen met nieuwbouw te komen en contact te hebben met mensen die hij beroepsmatig heeft leren kennen en mee heeft samengewerkt. Maar eigenlijk is het een schande dat iemand die zijn jarenlange expertise ten dienste wil stellen en over wil brengen aan geïnteresseerde “studenten” zo met ’n schijntje wordt afgescheept. Voor hem een schijntje – voor ons, docenten, de maandelijkse praktijk van het loonstrookje.

          Als ik voor het geld had willen gaan, had ik beter zijn route kunnen volgen.
          Voor mijzelf heb ik er in ieder geval de volgende variant aan overgehouden m.b.t. het gezegde “dat je vader niet rijk is, daar kun je niets aan doen – maar dat je schoonvader niet rijk is is je eigen schuld” waarop mijn reactie is “maar mijn schoonvader heeft gouden handen – en die zijn ook heel wat waard!”

        • Ambachtsschool is niet de meest geschikte voor elk kind
          Een ouder die een kind men een gymnasiumadvies naar het VMBO stuurt om hem te laten opleiden tot ambachtsmens zal meestal een foute beslissing nemen. Zelfs als er een ambachtsschool zou bestaan die meteen aansloot op de basisschool kun je beter eerst kijken of je kind zich op het Gymnasium thuis voelt. Na het behalen van een Gymnasiumdiploma zou het altijd nog een ambacht kunnen leren. Echter, als het kind een VMBO-advies krijgt zou een ambacht voor hem best aantrekkelijker kunnen zijn dat een witte-boord baantje. Wanneer er een tekort aan ambachtslieden is moet het prijsmechanisme er voor zorgen dat er weer evenwicht komt. Dat zal ook bij het onderwijs gebeuren zodra men de kwaliteit van het onderwijs weer belangrijk gaat vinden. Wanneer het zo ver is? Seger Weehuizen

    • Ambachtschool geïdealiseerd?
      Ik heb een probleem. Gisteren sprak ik met iemand over het Nederlandse onderwijs en hij beweerde dat op een vroegere ambachtsschool leerlingen eindeloos dezelfde bewerking moesten oefenen (dus langer dan nodig om de bewerking goed te leren uitvoeren en zonder afwisseling met andere bewerkingen) en het onderwijs daar gebruikt werd om de leerlingen te disciplineren. De wereld van de ambacht is een wereld waarin ik nooit een kijkje genomen heb. Ik hoop daarom dat er mensen zijn die vroeger op de ambachtschool geweest zijn (ex-leerlingen en ex-leraren) en die die bereid zijn om op dit blok wat over hun ervaringen te schrijven.
      Seger Weehuizen

      • Luister ook naar…
        *Nan Dodde*, aan te klikken op de dossierpagina Onderwijs van de Ochtenden, 1 juli 2007: De Ambachtsschool, Nan Dodde over de ambachtsschool en diens minder praktische nazaten.
        Nog veel meer moois op deze website.

        • Een ander verhaal
          Mijn indruk uit het verhaal van Dodde is dat de ambachtschool (als instelling die opleidt voor een vak/ambacht) weer terug is omdat het (V)MBO nu hoofdzakelijk als afnemers het midden- en kelinbedrijf heeft. In de tijd dat het VMBO ontstond waren vooral de grote bedrijven afnemers. Die konden het zich permitteren om leerlingen met meer algemene technische en niet-technische kennis aan te nemen daar ze de leerlingen zelf konden en wilden specialiseren in hun bedrijfsopleidingen. De ambachtschool zou dus niet heringevoerd zijn omdat zij vroeger ten onrechte was afgeschaft maar omdat de afnemers nu weer dezelfde wensen hebben als vroeger.
          Seger Weehuizen

      • Idealiseren?
        Ongetwijfeld had de klassieke Ambachtsschool nadelen zoals jij te horen hebt gekregen. Of je hebt alleen iets gehoord over één specifieke Ambachtsschool, waar het er wellicht anders toe ging dan elders. Het té vaak moeten oefenen van een bewerking duidt m.i. meer op een beperking van de docent die daarmee de leerlingen bezig hield. Het lijkt mij dat het vooral om het principe gaat van een Ambachtsschool, namelijk dat leerlingen kennis, technieken en vaardigheden opdoen waarmee ze concrete producten kunnen maken. De vorm waarin je dat doet (met alleen zinvolle herhaling, geen zinloze herhaling) is vers twee.

Reacties zijn gesloten.