Met tegenzin naar school

Bron: De Telegraaf 29 juli 2008

“Er zijn kinderen die thuis moeten blijven om op hun broertjes te passen”

MET TEGENZIN NAAR SCHOOL

AMSTERDAM –

Gepest door medeleerlingen, niet mee willen doen met gym of bang voor leerkrachten en toetsen: wat als jouw kind niet meer naar school wil?

Weerstand

De Rotterdamse studie @School wijst uit om welke redenen kinderen niet meer naar school gaan of willen. Hieruit blijkt onder andere dat zo’n elf procent van de leerlingen van 7 tot en met 13 jaar met weerstand naar school gaat en daardoor veel te laat of helemaal niet op school aankomt.

Invloed ouders

Onderzoekster Patricia Vuijk hield een enquête onder 350 scholieren van negen scholen in Rotterdam. Ouders en leerkrachten werden ook bij het onderzoek betrokken, want volgens Vuijk zijn zij ook van invloed op het schoolverzuim van de leerlingen.

Diverse oorzaken

“Er zijn kinderen die thuis moeten blijven om op hun broertjes te passen, bang zijn om een onvoldoende te halen voor een toets, niet overweg kunnen met een leerkracht of niet mee willen doen met gym”, verteld Vuijk.

Emotionele problemen

De kinderen die met tegenzin naar school gaan kampen meestal ook met emotionele problemen en hebben vaak leerkrachten die last hebben van burnoutklachten. Vuijk wil in een groter vervolgstudie onder andere de invloed van ouders en leerkrachten onderzoeken.

6 Reacties

  1. Weer een voorbeeld van volstrekt nutteloos “onderzoek”
    Uit het Telegraaf artikel haal ik werkelijk helemaal niets wat ik al niet van te voren bedacht zou kunnen hebben. Het onderzoek “dient”alleen de onderzoekers. Die brengen nu naar buiten dat er kinderen zijn die niet met plezier naar school gaan; ai.. probleem… wat nu… eureka… vervolgonderzoek! Wie zou dat nu moeten uitvoeren?
    Kunnen we die “onderzoekers” niet het aantal letters in de krant laten tellen of zo. Ook nutteloos en volslagen oninteressant, maar er worden tenminste geen mensen lastig gevallen met stomme enquêtes

    • Gewoon overgenomen
      ik heb er niets aan gewijzigd, ik heb het gewoon 1 op 1 overgenomen.

      Overigens dienen scholen zelf dit soort onderzoeken te houden en die openbaar te maken bij de ouders, helaas merk ik dat dit soort onderzoeken zelden of nooit worden gehouden en als ze worden gehouden wordt er heel geheimzinnig over gedaan……………..

  2. bestedingsefficiency
    Ik ben geen deskundige maar het komt mij voor dat de uitkomsten niet verrassend zijn. Het zou belangrijk kunnen zijn om de uitkomsten te quantificeren maar dat geloof ik niet. In het algemeen gesproken wordt er zeer veel geld gestoken in onderzoeken en projecten rondom het directe onderwijs geven, zoals hier het geval is. Dat geld kan beter besteed worden aan het opleiden en aantrekken van goede onderwijzers, die niet te veel en niet onnodig extra belast worden en die hun taak kunnen verrichten zonder op hun tenen te lopen, zonder overspannen te raken en zonder dat zij een burn out krijgen. Daarvoor is taakverlichting voor de onderwijzer en/of een andere samenstelling van de klas nodig en veel geld. Vuijk kan dus maar beter geen geld voor een vervolgstudie krijgen.
    Seger Weehuizen

  3. In ieder geval
    zijn er dus kinderen, die zich soms niet door hun ouder(s) naar school laten sturen. Geeft te denken.

    • Ondanks de komkommertijd
      lijkt het me toch wel lastig, als kinderen de baas over hun ouders zijn.
      Of geldt dat alleen tijdens de komkommertijd?

Reacties zijn gesloten.