Doekle Terpstra verdubbelt budget Minister Plasterk

… als hij premier zou zijn. In DIT VERHAAL in Het Financieele Dagblad van 22 juli 2008 laat Terpstra zijn gedachten gaan over een aantal maatschappelijke zaken. Het lijkt er sterk op dat hij zichzelf in positie aan het manoeuvreren is voor een toekomstige politieke functie.

Over het onderwijs zegt Terpstra (behalve dat hij de budgetten van Plasterk en Cramer zou verdubbelen, de dekking komt uiteraard niet ter sprake): “Ik las onlangs dat het primair onderwijs vindt dat het te veel taken moet overnemen van ouders. Dat vind ik een ouderwetse manier van denken. Je kunt de verantwoordelijkheid voor de opvoeding nooit van de ouders overnemen, maar als we willen dat zij makkelijker participeren in de samenleving, moeten we school en zorg integreren. Wat mij betreft moeten kinderen langer naar school, langer per dag en per jaar. Scholen moeten ophouden te denken in de klassieke blokken van de krokusvakantie tot Pasen. Dat geldt voor het hele onderwijs. Op de hogescholen willen studenten ook tijdens de vakantie dingen kunnen doen.”

Tsja, met zulke ideeën moet het budget van Plasterk wel twee keer zo groot worden. Vraag is alleen waar we de bemensing van deze langer-open-scholen vandaan moeten halen ……. En wat dat Primair Onderwijs betreft: Leo, kom er maar in!

9 Reacties

  1. Schrikbeeld
    “Het lijkt er sterk op dat hij zichzelf in positie aan het manoeuvreren is voor een toekomstige politieke functie.”

    Is er een afschrikwekkender scenario denkbaar?
    In de media figureert hij regelmatig. Daar babbelt hij wat af.
    Maar welke capaciteiten van hem heb ik nog niet ontdekt, blijkbaar, schijnbaar?

    • Daar is hij al jaren mee bezig
      Een jaartje of zo geleden was er in een opinieblad een uitgebreid interview met hem. Daarin was al volslagen duidelijk dat hij de nieuwe Jan Peter B. wilde worden. Het viel de verslaggever zelfs op dat hij op bijeenkomsten altijd met strategische personen babbelde. Het interview was bijna genant zo duidelijk was de machtsgeilheid en het narcisme van deze meneer.

      Toch denk ik dat hij het wel kan vergeten. Wat je ook van JPB moge vinden (en van de voorgangers van deze CDA aanvoerder), men heeft bijna altijd intelligente leiders gehad. Ook JPB is verre van dom en toch krachtiger dan verwacht.

      Doekle is het jongetje dat erbij wil horen, de 06 nummers van alle grote jongens in zn mobiel heeft, maar toch niet in dezelfde categorie hoort. Hij heeft ook relatief veilige baantjes gehad, denk ik. In de politiek is dat echt anders.

  2. Ach, Marten,
    Pratende hoofden komen en gaan. Persoonlijk vind ik Plasterk de verpersoonlijking van het pratende hoofd. Vooraf scherp en hoopgevend. Daarna opgenomen en ingekapseld door de pratende hoofden. Olijk hoedje en oneliners, pruttelen en polderen, prutsen en kolderen. In het Primair Onderwijs, Marten, sta ik met 2 voeten op de werkvloer te kijken, naar wat er aan het gebeuren is en hoe besturen, politici en media daarmee omgaan. Geeft ’n kil Titanic gevoel.
    Mensen als Terpstra hebben het geluk, dat als ze door de mand vallen, vanalles ook alweer snel vergeten is. Burgemeester Doekle klinkt ook goed.
    Wat was de vraag ook alweer?

  3. Dingen doen met Doekle
    ‘Op de hogescholen willen studenten ook tijdens de vakantie dingen kunnen doen‘.
    Duidelijk de woorden van een visionair. Wat voor dingen? Dat zijn details waar een grootheid zich niet mee bezig houdt; daar heeft-ie zijn mannetjes voor.
    Ik vroeg me altijd al af wat al die mensen die op vakantie gaan naar Ecuador, Vietnam en de Comoren daar nu eigenlijk doen. Maar nu weet ik het: dingen.
    Terpstra doet ook al jaren zijn ding. Of het nu vakantie is of niet; dat moet dan maar wat extra geld kosten.

    • “Dingen” rukt op!
      De laatste tijd lees je steeds vaker over “dingen”. Altijd is het allerberoerdst Nederlands.
      Dit lezen we op p. 10 van het ROA-deelonderzoek (IV) bij het rapport Dijsselbloem:
      “De optimale opbouw van het onderwijs hangt af van:
      1. Het vermogen van mensen om in bepaalde fases van hun leven dingen te leren.”
      De rest van de pagina ontnam me de lust dit rapport te bespreken. Hier volgen nog de punten 2 en 3.
      “2. Het belang van kennis en vaardigheden voor het verwerven van kennis en vaardigheden in de toekomst.
      3. De einddoelen van het onderwijs.
      Een onderwijsprogramma dat op deze optimale wijze is opgebouwd wordt doeltreffend of effectief genoemd.”

      De woorden bestaan echt maar de zinnen niet. Als je zoiets wilt bespreken moet je het eerst vertalen.

      Willem Smit

  4. Gebakken lucht
    dat is wat Doukle verkoopt, maar daar is Doukle niet uniek in, dus hij maakt vast en zeker nog een kans om eens iets te doen voor ons land.

    Ik hoop dat het niet gebeurt …………………………

Reacties zijn gesloten.