Had iemand deze al gezien? Behoeft verder geen uitleg!
Van www.aob.nl/i.aspx?p=nws&a=7055.
Vmbo’ers hebben veel behoefte aan instructie en begeleiding. Zij gaan niet zelf op onderzoek uit, wanneer instructie uitblijft. Anderen moeten structuur aanbrengen in het leerproces van vmbo’ers. Dat ontdekten onderzoekers van Hiteq, centrum voor innovatie.
Zelfstandig
Jongeren geboren na 1988 behoren tot de ‘generatie Einstein’, zo genoemd naar het gelijknamige boek van Jeroen Boschma en Inez Groen. Zij worden verondersteld zelfstandig te zijn, geven hun eigen leven
vorm, zijn veel online en sluiten ook vriendschap met jongeren uit andere sociaaleconomische milieus.
Dat gaat niet op voor 60 procent van de jeugd. Onderzoek onder ruim 1400 vmbo’ers uit klas 3 en
4 toont aan dat deze groep helemaal niet in staat is zelfstandig opdrachten uit te voeren. Raadplegen van een eigen netwerk en omgaan met veel informatie behoren niet tot hun vaardigheden.
Stapsgewijs
Zowel op school als op de werkplek hebben zij een aardige, toegankelijke, vakbekwame leermeester nodig die hen stapsgewijs op weg helpt. En dan liever met behulp van een bouwtekening dan met een geschreven instructie. Een op de vijf leerlingen geeft namelijk aan moeite te hebben met lezen.
Zekerheid
De vmbo’ers zijn minder in staat hun eigen leven vorm te geven. Ze zijn onzeker en zoeken naar
een opleiding waarmee ze zoveel mogelijk mogelijkheden openhouden. De economische sector is favoriet. In hun werk zijn ze op zoek naar zekerheid. Ze willen een goed salaris en een vast contract.
En dat is dus…
…tachtig procent(?) van de schoolpopulatie, die zo een meester nodig heeft.
(Overigens is dit stukje al eerder geplaatst.)
Ja
Ja Mark, dit stuk was al eerder opgemerkt. Zie hier op de BONsite.